Betreft: Vaststelling bestemmingsplannen

almelo_luchtfoto_kopdonderdag 28 juni 2007 09:24

Collega’s,

De ChristenUnie fractie krijgt steeds meer moeite met de manier waarop we omgaan met het vaststellen van nieuwe bestemmingsplannen. Ik heb hiervoor al vaker aandacht gevraagd.

Almelo Noordoost

Voor Almelo Noordoost wordt het bestemmingsplan pas het eind van dit jaar aan de raad aangeboden. Vooruitlopend daarop zijn of worden diverse art. 19 procedures gestart voor het bouwrijp maken. Als we straks het bestemmingsplan vaststellen liggen de meeste wegen er al, is de verkaveling voor een deel afgerond en wordt er al gebouwd. Welke mogelijkheden heeft de raad dan nog om het bestemmingsplan te beïnvloeden?

Dat geldt ook voor de burgers. Het bestemmingsplan is de formele wettelijke mogelijkheid voor burgers om bezwaar te maken tegen plannen en zo het plan nog te beïnvloeden. Bij zienswijzen wordt de raad betrokken. Een artikel 19 procedures gaat veelal buiten de raad om.

Maar als de wegen er al liggen wordt het ook voor burgers vrijwel onmogelijk om een plan nog te beïnvloeden.

Dit klemt des te meer nu tijdens de discussie over het Buitengebied op 27-6-2007 ten huize van Fred van der Horst bleek dat er zowel bij diverse raadsfracties, als bij SPOA en LTO onvrede bestaat over de aansluiting van het plan op het buitengebied, zeker aan de Noordkant.

Leemslagen

Daar komt bij dat voor het project Leemslagen eenzelfde procedure dreigt te worden gevolgd. Er wordt in het planningsoverzicht gesproken dat het bestemmingsplan begin 2008 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, maar dat direct na de zomervakantie wordt gestart met een vrijstellingsprocedure voor het bouwrijp maken.

Maar uit de laatste 2 informatiebijeenkomsten over het plan Leemslagen bleek dar de raad nog heel veel vragen heeft bij het plan. Ook hier was de aansluiting op het buitengebied een van de discussiepunten, naast o.a. sociale woningbouw in een of twee appartementencomplexen, de ontsluiting voor het fietsverkeer en de verkeerssituatie.

Waarschijnlijk komt er geen informatiebijeenkomst meer, voordat met het bouwrijp maken wordt gestart. We kunnen dan alleen nog als raad invloed uitoefenen door de art. 19 procedure hiervoor te gebruiken. Maar daar is deze procedure eigenlijk niet voor bedoeld.

Voorstel

Mijn inziens moeten we zorgen dat er een procedure komt waarin de raad haar verantwoordelijkheid kan waarmaken.

Ik zie daarvoor de volgende mogelijkheden:

-            We besluiten als raad dat we niet meer akkoord gaan met art. 19 procedure vooruitlopend op de vaststelling van een bestemmingsplan. We stellen dus altijd eerst het bestemmingsplan vast. Daarna zijn geen art. 19 procedures meer nodig. Dat geeft ook burgers de beste mogelijkheid om via een bezwaarprocedure invloed uit te oefenen. Dit is volgens ons ook de werkwijze onder de nieuwe wet op de ruimtelijke ordening.

-            Een concept bestemmingsplan wordt eerst door de raad geaccordeerd, voordat met een art. 19 procedure voor het bouwrijp maken wordt gestart. Het bezwaar van deze oplossing is de zwakke positie van de burger. Het is mogelijk dat daarna een burger een reëel bezwaar indient, dat gehonoreerd zou moeten worden. Na het bouwrijp maken wordt dat moeilijk.

-            Misschien zijn nog andere oplossingen te bedenken.

Jan Veenstra

Reacties op 'Betreft: Vaststelling bestemmingsplannen'