391 maal 'nee' tegen verdwijnen parkje

dinsdag 26 juni 2007 13:29

Tubantia, 26-6-2007

ALMELO - Het verzet tegen de plannen van de bouw van 41 woningen op de plek van het parkje op de hoek Ootmarsumsestraat/Chiel Dethmersstraat neemt toe. Buurtbewoonster J. Neuman-Tijhof heeft vorige week 391 handtekeningen verzameld, waarbij omwonenden zich uitspreken tegen het verdwijnen van het grasveld en de bomen. "Ik had wel duizend handtekeningen kunnen ophalen", vertelt Neuman. "Maar daarvoor ontbrak mij eenvoudigweg de tijd. Ik ben een week lang elke dag drie uur op pad geweest. Dat is heel vermoeiend. We hebben de handtekeningen afgelopen vrijdag op het gemeentehuis ingeleverd, ter ondersteuning van een bezwaarschrift." De reacties van de omwonenden zijn volgens Neuman voor zeker negentig procent voor behoud van het groen. "De mensen spreken er schande van. Ze vinden het waanzin om dit stuk groen voor huizen op te offeren." De gemeente, woningstichting St. Joseph en projectontwikkelaar Roelofs & Haase uit Rijssen hebben plannen ontwikkeld voor het betrokken gebied. Op het grootste deel van het grasveld zijn huizen ingetekend. Een aantal waardevolle bomen zou worden ontzien. Veel buurtbewoners vrezen echter dat de wortels van deze bomen bij de bouw worden beschadigd. En dat de bomen toch afsterven. De situatie komt vanavond aan bod tijdens een zogeheten informatieve raad. De ChristenUnie en ALA hebben zich tot op heden achter het verzet uit de buurt geschaard. De VVD liet weten geen probleem met de woningbouw te hebben. De Almelose gemeenteraad buigt zich vanavond over de situatie aan de Chiel Dethmersstraat. Een parkje moet daar plek maken voor woningbouw.

Reacties op '391 maal 'nee' tegen verdwijnen parkje'