Nieuwsbrief ChristenUnie Almelo 2023

Almelo
Nieuwsbrief ChristenUnie Almelo 2023

Van de fractievoorzitter Elise Klaasen.

Een belangrijke tekst voor mij was dit jaar….

Maar het volk dat zijn God kent zal sterk zijn en daden doen. Daniel 11:32

Een van de mooiste momenten van dit politieke jaar voor mij was het gesprek met een heilsoldaat die alleen in het Leger des Heils gebouw bezig was en activiteiten aan het voorbereiden was voor mensen in de wijk Kerkelanden. Ik was spontaan binnengelopen om het werk van het Leger des Heils te zien…  Hij vertelde over zijn werk en roeping. Hij bad na het gesprek voor mij en de fractie, dat had hij op zijn hart. In de gang hing toevallig een Christen Unie poster van Gert Jan Seegers met wat sterretjes. Ooit zei Gert Jan in een interview: hou koers bij het sturen (bijvoorbeeld op een schip), je ziet de maan en de sterren die staan op een vaste plek, hou koers! Onveranderlijk is onze Here God! De heilsoldaat bad een eenvoudig bemoedigend gebed. Ik was onder de indruk van zijn belangeloze inzet voor de wijk, mensen in armoede en de noodzaak die hij zag om te bidden voor politici. Dat is sterk van hem en in afhankelijkheid van God is hij daden aan het doen. Onze kracht ligt soms in kwetsbaarheid en dienstbaarheid.

Naast mijn werk voor de raad werk ik op de Passie is een vanwege het mooie vak muziek een leuke afwisseling en houdt mij connected met jongeren en tieners.  Ook ben ik moeder van 2 jongens en getrouwd met Charles. Die combinatie maakt dat je met beide benen op grond staat.

Het politieke landschap is zoals iedereen merkt aan grote veranderingen onderhevig. Gertjan Seegers is gestopt en Mirjam Bikker is inmiddels onze nieuwe landelijke fractievoorzitter. Ook met de val van het kabinet staan we als partij voor nieuwe  uitdagingen en  mooie kansen.

Het belang van het gebed onder ons werk in Almelo is en blijft belangrijk. Het stadsgebed en diverse kerken, bidden regelmatig voor ons werk in de politiek. We willen in de gemeenteraad iets laten zien van ons geloof en standpunten. Waar we dat heel gericht deden in een pittig debat deden was tijdens de fusie van scholen en de borging van de Christelijke identiteit van scholen. Goed voorbereid zijn is daarbij belangrijk. Iets meegeven aan het college en de raad is dan een waardevolle aanvulling op het beleid. Andere partijen herkennen dan in het bijzonder het onderscheidende ChristenUnie geluid.

De fractie/team

Rita Tomas (raadslid), Reijer Copier (raadsvolger), Niels de Ruiter (steunfractie/ vrijwilliger). We zijn van 3 naar 4 mensen gegaan. Het mooie is dat de raadsvolger meer bevoegdheden gekregen heeft, daar willen we in de komende tijd ook meer ruimte aan geven zodat we met drie mensen in bijvoorbeeld het beeldvormend beraad zitten. We werken aan ons team door in het najaar teamtraining te gaan doen en gesprekken te voeren. Ook vergaderen op locatie kan een optie zijn.

De Christen Unie Almelo is een oppositiepartij.

Wij bevinden ons in de oppositie. Dat biedt kansen! Het beleid van de huidige coalitie heeft veel Christenunie punten. Er liggen echter nog genoeg uitdagingen die wij kunnen agenderen. Wij stellen ons constructief op, maar durven wel kritisch te zijn. Dat kan in de oppositie. Door middel van politieke instrumenten als moties en amendementen, hebben wij toch 5 onderwerpen aan het beleid van de coalitie kunnen toevoegen. Ook brengen we onderwerpen zoals duurzame mobiliteit  onder de aandacht om daar vervolgens iets mee te kunnen doen. Zoals hieronder beschreven. De denktank is hiervoor voor ons van waarde om met ons mee te denken over nieuwe onderwerpen. Ook bereiden wij ons voor in wekelijkse fractievergaderingen en lezen wij de stukken en stellen  er vragen over met als doel strategische verandering.  U kunt altijd een raadsvergadering bijwonen en de stukken lezen op de site van de gemeente.

Soms werken we samen met coalitiepartijen soms met oppositiepartijen. De jaaragenda van de raad is dynamisch en niet altijd voorspelbaar. De huidige ontwikkelingen gaan snel. Ook worden er soms nieuwe stukken kort van tevoren geplaatst of we lezen het uit de krant. Dat maakte dat we soms kort van tevoren stukken kregen. We spraken daarover met het presidium. Die doen wat ze kunnen.

De Gemeenteraad

De raad zelf kende ook veranderingen. De helft van de raad was nieuw dat geeft positieve vernieuwing, ook al is het debat soms stevig. Ik volgde zelf daarom ook 2 debattrainingen van de griffie.  Ook gingen we met de hele raad een weekend naar Tilburg om de Spoorzone te bezoeken, ik ben vanuit onze fractie ook mee geweest. Wethouder Monique van Saanen vertrok en een nieuwe wethouder kwam en de aankondiging van het vertrek van onze geliefde burgemeester Arjan Gerritsen was ook een verassing. Er moet een nieuwe burgemeester gezocht worden. Ik zit nu ook in de benoemingscommissie van de nieuwe burgemeester met de andere fractievoorzitters. Een nieuwe uitdaging voor onze stad om een geschikte burgemeester te vinden en aan te stellen.

Euregio, Twente overleg CU

Ik neem namens de gemeente Almelo ook deel aan de Euregio samen met Sandra van Dorsten van het CDA en ga daar soms voor naar Duitsland. Andere Christen Unie fracties uit Twente zitten daar ook in. Wij zitten daar in De Fraction ohne Grenze. Het gaat hierom de regio tussen Duitsland en Twente. 162 gemeenten uit Nederland en Duitsland zijn hierop aangesloten. Onderwerpen zijn werkgelegenheid, onderwijs, medische zorg, het luchtruim, de brandweer etc. Ook overleggen we daarnaast in regionaal verband als christen Unie over bijvoorbeeld jeugdzorg.

Landelijk veelkleurig netwerk CU

Rita en ik zitten in het landelijk Christen Unie veelkleurig netwerk. Waarom? Nou vanwege onze achtergrond Rita Armeens en ik met een Indische achtergrond. We volgen de landelijke discussie over onderwerpen als discriminatie in de zorg, Keti Koti, het slavernijverleden etc. dit wordt hier vanuit het CU aspect behandeld. Don Ceder zit ook in deze groep. Evenals CU raadsleden uit andere steden. Op het landelijk congres hebben we elkaar ontmoet en gesproken tijdens de lunch.

Strategische visie 2023/2024 Ruimte voor elkaar.

Om meer doelgericht strategisch bezig te zijn hebben we besloten ons in het komende jaar te richten op 4 hoofdpunten. Dit hebben we gepresenteerd de perspectiefnota.  Het geeft duidelijke richting aan onze bijdrage in de raad en voor onze achterban en zorgt voor een herkenbaar doelgericht Christen Unie Almelo geluid. Hoofdthema blijft: Ruimte voor elkaar! Met 4 speerpunten waar veel onderwerpen onder te plaatsen zijn.

•  Ruimte voor het gezin
  •  Ruimte voor wonen
  •  Ruimte voor duurzaamheid
  •  Ruimte voor Zorg

Sociale media

Jeanet Buikema gaat de website beheren en actualiseren. Ook zijn we op zoek naar jonge mensen die onze sociale media misschien een vernieuwing kunnen geven. Zou u onze facebook pagina willen liken en delen dat vergroot ons bereik. Kleine moeite groot plezier!

Zichtbaar en herkenbaar in de stad voor onze partners….

We hebben dit jaar niet stilgezeten en veel maatschappelijke partners bezocht en onze banden versterkt door te netwerken. Zoals het Armoedepact met bijbehorend netwerk, kansrijke activiteiten van FestivAlmelo met Avedan, de wijktoernooien i.s.m. Heracles waar team Jerevan speelde met de rouwband i.v.m het verlies van teamgenoot Samuel, Ezra, Meat en eat van stichting Present, het Leger des Heils, de Oekraïne opvang van pinkstergemeente de Banier, het AZC, het huis van Katoen en nu, Huis van Lydia, Kaliber, de plaatsing van de Ark en de expositie in de ban van de Ararat, en meer…

Ontwikkelingen…

Ook werken we samen met de ChristenUnie landelijk. We hebben 2 keer het congres bezocht met leden en mogen dan spreken met Kamerleden overo.a het belang van de regio, de staatssecretaris over de molukse knil militairen, ministers van armoede en landbouw die Almelo inmiddels ook wel kennen. Inmiddels is het kabinet demissionair. Ik betreur soms het vertrek van mensen als Carola Schouten die en waardevolle bijdrage hebben geleverd voor de Christen Unie. Maar zijn ontzettend dankbaar voor haar 12-jarige inzet. Gaat u de volgdende keer ook mee naar het congres?

Ook de provinciale verkiezingen kenden aardverschuivingen naar een ander politiek landschap en gaf de Christen Unie een andere positie en plaats. Wouter Teeuw mijn voorganger uit Almelo was en is betrokken bij de provincie.

De samenwerking met het waterschap (Jeanet Buikema) en daarbij de informatieve bijeenkomst hier lokaal met Hugo Tromp was een mooie waardevolle bijeenkomst rondom water in Erve Pezie.

Ruimte voor herdenken

De officiële herdenkingen rondom WO2 zoals 4 en 5 mei, veteranendag zijn bijzondere dagen en het bezoek aan de joodse begraafplaats  met het bestuur en fractie bepalen ons bij het belang van de vrijheid die we hebben en die bevochten is. We mogen tot onze vreugde zien dat de muren van de Joodse begraafplaats die ingestort waren hersteld worden op authentieke wijze. Muren worden hersteld.

Ook herdachten wij de Armeense genocide die 108 jaar geleden heeft plaatsgevonden en legden wij een krans namens de Christen Unie.

Politieke resultaten 2022/2023

Ingediende moties zorgen voor bewustwording:

• Woningen voor starters. Er komen woningen voor starters zoals in de plannen is opgenomen.
  • Afmaken F35, hier wordt aan gewerkt aldus het college

Amendement

• Betrokkenheid lokale vrijwilligers lokale omroep

Aangenomen moties van de Christen Unie Almelo:

• Meer Muziek in de klas! Muzieklessen op alle basisscholen van Almelo (Begroting)

Voortgang, ambtenaren zijn bezig dit  te organiseren met Kaliber en keuzes aan te bieden aan scholen, er zal op alle basisscholen muzieklessen aangeboden worden. Ontlast de leerkrachten en biedt kansengelijkheid op grote schaal.

• Inclusieve speeltuin in de 4 gewesten van Almelo. Voortgang 1 speeltuin is gerealiseerd op het Nijrees, de 2e is in ontwikkeling op de Schelfhorst over de 3e wordt nagedacht..richting windmolenbroek
  • Een groen en innovatief bedrijventerrein. Voortgang er komen  grote Green Walls op het bedrijventerrein.
  • Hofkeshuis; een feestelijke opening voor heel de stad. Museum gaat nog  verhuizen
  • Inclusieve binnenstad tijdens bouwwerkzaamheden.  Voortgang moet nog gerealiseerd.

Euregio

• Vragen gesteld in de Euregioraad over de arbeidsmarkt en arbeidsuitbuiting.
  • Vragen gesteld: erkenning van mbo-diploma’s over en weer in grensgebied.

Uit het team: Rita Tomas (raadslid)

2022/2023…. Een jaar vol veranderingen, mooi en inspirerende jaar is het voor mij geweest. Terugkijkend op afgelopen jaar kan ik aangeven dat ik heel veel nieuwe mensen heb mogen ontmoeten. Vanuit de fractie ChristenUnie Almelo en daarbuiten. Een jaar met veel informatie en interessante onderwerpen en gebeurtenissen. Denk aan het terugtrekken van ChristenUnie landelijk,
vertrek van Gert-Jan Segers, en niet te vergeten het landelijke congres in Amersfoort van afgelopen mei. Wat een energie wat ik daar voelde, allemaal partijgenoten die het allerbeste voor ons land voor hebben en grotendeels het geloof als leidraad gebruiken, dat heeft bij mij een grote indruk achter gelaten. Najaar begroting 2022 en perspectief nota afgelopen juli, beide bijeenkomsten aantal moties van ChristenUnie aangenomen, ontzettend mooi dat onze partij in Almelo haar deel in de stad heeft kunnen bijdragen.

Ons werkbezoek bij Qredits een kredietverstrekker voor ondernemers in Almelo! De fractie heeft samen met Qredits aantal klanten bezocht, daar hebben wij gesproken over waar de ondernemers in Almelo o.a. tegenaan lopen en de hulp en kracht die zij toch vanuit Qredits krijgen en ervaren, hele interessante dag geweest. Ons werkbezoek bij het Pinkstergemeente Almelo, die hun deuren hebben geopend voor ongeveer 70 Oekraïners, prachtig om te zien dat er ontzettend veel mensen in Almelo hun huis en hart voor deze doelgroep heeft geopend. Maar ook dat gemeente Almelo zich voor alle andere migranten inzet en zo succesvol mogelijk wil maken om niemand iets tekort te doen.

Ons Fractie gesprek in ons Armeense Apostolische kerk afgelopen najaar met de voorzitter van de kerk, de heer O. Gelici en ons pastoor (Derhayr Mastosh), uitvoerig over de politiek Almelo en landelijk hebben besproken. Van daaruit hopen wij dat de Armeense gemeenschap wat 7500 mensen in Almelo telt actiever en meer betrokken zal worden in politiek Almelo. 22 juni jl. heeft ons Armeense kerk haar deuren geopend voor de Armoedepact Almelo. Een prachtige middag mogen meemaken. Op deze middag heeft armoedepact Almelo kunnen vertellen wat zij voor Almelose inwoners doet en op haar beurt hebben zij de Armeense kerk ook leren kennen.

Maar ook een jaar waar wij onze gerespecteerde burgemeester Arjen Gerritsen helaas afscheid van moeten gaan nemen. Ik wens hem dan ook ontzettend veel succes. Almelo gaat Gerritsen zeker missen.

Verder heb ik ontzettend veel aan onze fractie ChristenUnie Almelo gehad, maar ook zeker de mensen achter de fractie. Ik heb gezien dat onze fractie het hart op het juiste plaats heeft en geloof en politiek in onze huidige samenleving hoe lastig dat ook is toch goed willen neerzetten. Kortom ik kan nog heel lang door blijven gaan maar het belangrijkste vind ik de prachtige ervaringen die ik mee kan nemen en komende jaar weer volop tegen aan kan gaan.

Ik wens jullie allen goede zomer en Gods zegen toe

Hartelijke groet,
Rita Tomas

Uit het team: Reijer Copier (raadsvolger)

Er zijn het afgelopen jaar talloze onderwerpen langs de raad gekomen. Wat mij het meest is bijgebleven zijn de onderzoeken van de rekenkamer. De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentebestuur. Dit soort onderzoeken eindigen met een mooi verslag waar raad en college haar voordeel mee kan doen.

De Almelose rekenkamer heeft afgelopen jaar twee dingen onderzocht: het beheer van de openbare ruimte en de invoering van participatiewet. De resultaten van het laatste onderzoek waren helaas bedroevend. Ik mocht als raadsvolger namens de ChristenUnie hierover het woord voeren. We hebben aangegeven dat het college de resultaten van het onderzoek serieus moeten nemen en de aanbevelingen ter harte moet nemen.

Uit het team: Niels de Ruiter (steunfractie)

Zaterdag 26 november zijn we als fractie naar het 47e partijcongres geweest. Het vond plaats in Amersfoort in een bijzondere locatie in de voormalige prodentfabriek op loopafstand van het station. We zijn met zijn vieren met de trein richting Amersfoort gereden. Op het congres stonden een behoorlijk aantal onderwerpen op de agenda. Onder andere een terugblik op het extra congres op 21 mei, het vaststellen van de lijst voor de 1e Kamerverkiezingen en de aftrap van de provinciale verkiezingen. Een vaste prik is de speech van de partijleider. Toen nog Gertjan Seegers die een inspirerende speech afstak. Nu weten we zijn laatste als partijleider. Tijdens de lunch was er voldoende lekker eten en tijd elkaar te ontmoeten en te spreken met nader CU leden. Na de lunch waren er diverse workshops en is er gestemd over veel moties. Eerlijk gezegd weet ik niet meer waarover allemaal. De jongere tak van de CU (perspectief) is altijd enthousiast met het indienen van verschillende moties. Al met al een leuke en interessante dag. Het belangrijkste om deel te nemen is dat we als fractie onderdeel uitmaken van een groter geheel. De CU als Partij. Het volgende congres zullen we zeker weer bezoeken.

Denktank

Alle leden van harte welkom bij de Denktank avonden!

Wist u dat de CU Almelo al jaren een actieve “Denktank” heeft? Dit zijn CU-leden die vanuit interesse, expertise of ervaring meedenken over thema’s die relevant zijn voor de lokale politiek.

Eind 2022 is een 4-koppig kernteam gevraagd om de organisatie en invulling van de Denktank-bijeenkomsten over te nemen. Er wordt steeds gezocht naar sprekers die veel kennis en ervaring hebben met de thema’s op lokaal niveau, al dan niet in Twente.

Dit jaar zijn er inmiddels 6 bijeenkomsten geweest over uiteenlopende onderwerpen, gerelateerd aan het CU Verkiezingsprogramma van de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2022:

• Toegankelijkheid (van stad en voorzieningen), met Martijn de Bruin (Stichting Zonnebloem)
  • Woonvisie Almelo 2020-2030, met wethouder Martin van Rees (Almelo)
  • Waterschapsverkiezingen (regionale avond), met Hugo Tromp (CU)
  • Vluchtelingenwerk Almelo, met Roelof van Blommersteijn en Rafy Sarkesian.
  • Fietsersbond, afdeling Almelo-Wierden, met Joop Israëls en Bert Vlaskamp.
  • Mobiliteit, met Dirk Busscher (Breda University)

Het kernteam heeft gemerkt dat de Denktank en de bijeenkomsten relatief onbekend zijn bij de CU-leden. Wellicht is ook wel de indruk ontstaan dat het hier om een select gezelschap gaat, maar niets is minder waar! Daarom is in overleg met het bestuur besloten om vanaf september alle CU-leden in Almelo uit te nodigen voor deze boeiende Denktank-bijeenkomsten.

U kunt dus vanaf medio september maandelijks een uitnodiging per e-mail verwachten voor de volgende Denktank bijeenkomst.

De Denktank-bijeenkomsten vinden doorgaans plaats op de laatste maandag van de maand (behalve in juli, augustus en december), van 20:00-22:00 uur in het Gemeentehuis van Almelo.

Voor 2023 staan de volgende datums en onderwerpen nog op de planning, noteert u ze alvast in uw agenda?

• Maandag 26 september: Energietransitie, met Rutger ter Horst (Buurkracht).
  • Maandag 30 oktober: Jonge Moederwerk &Kansrijke Start, met Gerda den Ouden (verloskundige).
  • Maandag 27 november: Energietransitie; maatregelen en lokaal eigenaarschap, met Bram Reinders (Samen Om, Almelo Energie).

Voelt u zich vrij om aan te sluiten bij de bijeenkomsten die u interessant vindt, en thuis te blijven als het onderwerp u niet zo aanspreekt. U hoeft zich niet aan- of af te melden voor de avonden.