Geld voor Bed, bad en brood

bed-bad-brooddinsdag 27 januari 2015 13:19

Tijdens de raad hebben we vragen gesteld over de kosten die particuliere instellingen maken voor het verlenen van bed, bad en brood aan dakloze vreemdelingen. Tot onze tevredenheid heeft de wethouder toegezegd dat de gemeente in redelijkheid wil bijdragen aan deze onkosten.

Sinds 17 december jl. zijn centrumgemeenten verplicht zijn tot het bieden van een bed-, bad- en broodvoorziening voor dakloze vreemdelingen. Dit is het gevolg van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep en in lijn met eerdere uitspraken van het Europees Comité voor Sociale Rechten (ECSR). De uitspraak geldt tot twee maanden nadat het Comité van Ministers de uitspraak van het ECSR heeft beoordeeld en een difinitieve uitspraak doet.

Op 20 januari heeft staatsecretaris Teeven toegezegd dat hij betrokken centrumgemeenten hiervoor een financiële tegemoetkoming biedt. In Almelo verzorgt Vluchtelingenwerk Oost Nederland deze noodopvang. In 2014 was er één aanvraag.

Daarnaast verlenen privaat gefinancierde instellingen onderdak aan uitgeprocedeerde asielzoekers (niet illegalen). Ons is in ieder geval bekend dat woongemeenschap De Wonne momenteel een Armeens gezin en een volwassene opvangt die tot deze categorie behoren. Zij doen dat uit naastenliefde en nemen de onkosten voor eigen rekening. Dit kent wel zijn grenzen.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Bent u op de hoogte van de brief van staatsecretaris Teeven d.d. 20 januari en heeft u deze gelezen?
2. Gaat in voorkomend geval het college zich actief inzetten voor compensatie van de gemaakte kosten van de gemeente door het Rijk?
3. Vind u dat het goed te verdedigen is dat de gemeente/het Rijk ook meebetaalt aan onkosten die er gemaakt worden door particuliere instellingen zoals De Wonne?
4. Wilt u zich ervoor inzetten op dit punt de mogelijkheden uit te zoeken?

In antwoord op onze vragen heeft wethouder ten Seldam aangegeven Wethouder dat zij op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en dat de gemeente bereid is om in redelijkheid bij te dragen aan de onkosten die (particuliere) instellingen hiervoor maken. Ook heeft zij toegezegd in overleg te zullen treden met andere gemeenten in de regio over deze problematiek.

Wij zijn blij met deze voortvarende aanpak van de wethouder en zullen toezien op de toezeggingen.

Opvang