Discussie over kerntaken gemeente Almelo

stadhuis624x270dinsdag 28 januari 2014 21:41

Tijdens het Politiek Beraad van dinsdag 28 januari hebben raadpartijen hun visie gepresenteerd op wat zij zien als de kerntaken van de gemeente. Voor de ChristenUnie heeft raadslid Jan Veenstra de prioriteiten van de ChristenUnie uiteengezet. Zijn bijdrage is hieronder volledig weergegeven.

Alleen met een dienstbaar en kostenbewust gemeentebestuur kan Almelo zich ontwikkelen tot een sociale, duurzame, veilige en aantrekkelijke stad

De kerntaken van de overheid worden bepaald door:

• Wat voor bestuur je wilt zijn
  • Welke samenleving je voorstaat
  • Wat je met Almelo wilt bereiken

Wat voor bestuur wil de ChristenUnie?

De ChristenUnie streeft naar een bestuurscultuur die gekenmerkt wordt door:

• Vertrouwen: Vertrouwen van raad en college in de kracht van mensen en organisaties. Maar ook vertrouwen van burgers en organisaties in de overheid.
  • Dienstbaarheid: Dienstbaarheid van raad en college naar de samenleving. Maar ook van het college naar de raad. En als raadsleden naar elkaar.
  • Openheid: Alle informatie verschaffen. Raad betrekken bij dilemma’s. Leren van je fouten. Dat vraagt wel dat je fouten durft toe te geven.
  • Samenwerken: Samenwerken met burgers en organisaties. Taken en middelen overdragen. Samenwerken binnen de raad. Dat betekent ook anderen het succes gunnen. De minste willen zijn.
  • Rentmeesterschap: Zorgvuldig beheer van de middelen. Sluitende begroting en meerjarenperspectief in evenwicht. Geen geld op de bank wanneer dat ten koste gaat van de samenleving. Inzetten op verkleinen risico’s en niet op extra sparen.

Wat voor samenleving wil de ChristenUnie?

De ChristenUnie streeft naar een samenleving die gekenmerkt wordt door:

• Noaberschap: Een samenleving waarin mensen naar elkaar omzien en elkaar willen helpen.
  • Verantwoordelijkheid: Een samenleving waarin mensen zich voor hun buurt, wijk en stad verantwoordelijk voelen en waarin ze ook de ruimte krijgen om die verantwoordelijkheid waar te maken.
  • Keuzevrijheid: Een samenleving waarin burgers zorg, hulpverlening, onderwijs , kinderopvang kunnen kiezen die past bij hun situatie en levensovertuiging.
  • Meedoen: Een samenleving waarin iedereen werkt die kan werken. En waarin iedereen meedoet waarvoor werken nog of nog niet mogelijk is. Waarin bedrijven het vanzelfsprekend vinden om mensen met een beperking in dienst te nemen. Maar wel passend bij de capaciteiten. Aandacht voor vrijwilligers en mantelzorgers.
  • Perspectief: Een samenleving waarin iedereen perspectief ziet. Het zien van perspectief motiveert om je in te zetten. Het ontbreken van perspectief demotiveert en zorgt voor allerlei problemen. Daarom moet iedereen zijn eigen kracht kunnen inzetten, versterken. Dus ook zijn talenten kunnen ontwikkelen.
  • Geen belemmeringen: Een samenleving waarin mensen niet belemmert worden in hun ontwikkeling of inzet. Er kunnen allerlei belemmeringen zijn om mee te doen. We zien het als een taak van de overheid om belemmeringen te voorkomen. Maar ook om te zorgen dat ze weg genomen worden.
  • Duurzaamheid: Een samenleving die duurzaam omgaat met groen en water. Waarin bestaande huizen energievriendelijker worden. En waar nieuwe huizen en gebouwen geen energie vragen maar opleveren. Waarin mensen zoveel mogelijk met de fiets of met het OV naar de stad komen. Waarin herbruikbare grondstoffen door iedereen worden gescheiden. En waarin de gemeente het goede voorbeeld geeft.
  • Veiligheid: Een samenleving waarin het veilig is. Veilig in de woonomgeving, op het werk, veilig in de binnenstad.

Wat wil de ChristenUnie met Almelo bereiken?

• Formuleren goede toetsbare doelstellingen
    • Anders geen mogelijkheid om als raad de kaderstellende- en controlerende rol uit te voeren
    • Anders niet te bepalen waarop wel of niet bezuinigd kan worden
  • Al afspraken
    • Gelukkig zijn er nu afspraken dat de maatschappelijke partners naar hun mening is gevraagd over het formuleren van doelstellingen voor het sociale domeinterrein
    • Gelukkig start de kerntakendiscussie op met het formuleren van doelstelling
  • Nu geen details (Tijd te kort).
    Wel beschikbaar op papier (Klik hier).
    Per programma vastgelegd wat de ChristenUnie fractie met Almelo wil bereiken en wat we daarvoor gaan doen. Ook geprobeerd om toetsbare doelstellingen te formuleren. Tevens is een relatie met de feitenkaarten aangegeven. Dit is beschikbaar voor raad, college en organisatie. Misschien is deze informatie bruikbaar voor de vervolgdiscussie op 19 februari. Anders hoop ik dat de nieuwe raad er wat aan heeft.

Reacties op 'Discussie over kerntaken gemeente Almelo'