BEGROTING 2006 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP
“DUURZAAM INVESTEREN IN DE MENSEN VAN DE STAD”
Voorzitter, college, leden van de raad, geachte aanwezigen,
Het motto van het college voor deze begroting is: "DUURZAAM INVESTEREN IN EEN SOCIALE EN VEILIGE STAD". De ChristenUnie/SGP fractie spreekt liever van: "DUURZAAM INVESTEREN IN DE MENSEN VAN DE STAD". Een duurzame investering in de mensen van de stad zal automatisch een meer sociale en veilige stad opleveren.
financieel beleid
Voorzitter, het verantwoorde en behoedzame financiële beleid spreekt ons aan. Wij vinden namelijk, dat de overheid hierin een voorbeeldfunctie heeft. Het is goed, dat er dit jaar eens lastenverlichtingen kunnen worden doorgevoerd. De oplopende kosten zullen in 2006 zeker de minder draagkrachtige burgers al genoeg hoofdbrekens kosten.
De effecten van de doorgevoerde bezuinigingen worden zichtbaar. Er komen protesten van burgers tegen de bezuiniging op speeltoestellen, bij de bibliotheek vallen ontslagen, veel raadsfracties hebben al aangegeven tegen de verplaatsing van AVC Heracles te zijn en lijken te accepteren dat de bezuinigingen op sport niet worden gehaald.
Het jaar 2004 is, dankzij het behoedzame financiële beleid, met een positief saldo van > € 1 miljoen afgesloten. Voor 2005 en 2006 lijkt eenzelfde positief saldo verwacht. De laatste berichten over de WWB halen dit beeld echter onderuit.
Voorzitter, wij beginnen ons af te vragen of we met de bezuinigingen bij de voorjaarsnota 2004 niet zijn doorgeschoten. Daarom vindt onze fractie dat bepaalde bezuinigingen (speelwerktuigen, bibliotheek, sport, wijkgericht werken) opnieuw bekeken moeten worden. We vinden dat er in mensen geïnvesteerd moet worden in plaats van in gebouwen. We zijn daarom tegen de extra investering van € 1,3 miljoen voor het poppodium. Ook vinden we, dat voor het nieuwe cultuurcentrum gekozen moet worden voor een acceptabele oplossing met zo laag mogelijke lasten voor de gemeente. We moeten realistische doelen nastreven. Zo komt er geld beschikbaar om te investeren in mensen. We willen daarbij het accent leggen op de leefbaarheid in de wijken.
programmarapportering
Ons is opgevallen dat de beschrijving van de programma’s in de begroting woordelijk dezelfde is als die in de voorjaarsnota. Lang niet alle doelstellingen zijn SMART geformuleerd. Dat geldt ook voor de beoogde projectresultaten bij besteding GSB gelden (blz. 149 e.v.). Ook is ons de relatie tussen de programmaresultaten en de projectresultaten niet duidelijk. Zou dit niet meer op elkaar afgestemd moeten worden?
In de programmarapportering zijn alle rapportages en acties vanuit het verleden weggelaten. Daardoor ontstaan allerlei onduidelijkheden. Zo is er onder “Duurzaam veilig” extra geld uitgetrokken om het aantal verkeersslachtoffers met 40% te verminderen. Deze doelstelling komt echter niet meer voor in de programmarapportering “Veilige gemeente”.
Bij de behandeling van de voorjaarsnota hebben we aangegeven de programmarapportage duidelijk onder de maat te vinden. We hebben toen concrete voorstellen gedaan voor een andere opzet. Kan het college aangeven wat met dit voorstel wordt gedaan. Graag horen we ook wat de andere fracties van ons voorstel vinden. Voor de duidelijkheid hebben we ons voorstel opnieuw als bijlage opgenomen. We hebben hiervoor een motie voorbereid.
wijkaanpak
Bij de behandeling van de voorjaarsnota hebben we aangegeven het onjuist te vinden dat er in de programmarapportering geen gegevens op wijkniveau meer zijn opgenomen. In de MOP 1999-2004 was dat wel het geval. Naar onze mening is een gerichte wijkaanpak alleen mogelijk als op er buurtniveau gegevens vastliggen. Hoe kun je anders een goed beleid ontwikkelen? Op basis van deze gegevens kunnen dan samen met de wijkbewoners per wijk duidelijke doelstellingen en indicatoren worden opgesteld en vastgelegd. Zo alleen kan worden bepaald of (nieuwe) acties ook het gewenste resultaat hebben. Bij de behandeling van de voorjaarsnota hebben we een concreet voorstel gedaan voor zo’n “wijkmonitor”. Ook daarover hebben we tot nu toe niets gehoord. Kan het college aangeven wat het van dit voorstel vindt? Graag horen we dat ook van de andere fracties. Voor de duidelijkheid hebben we ook dit voorstel opnieuw als bijlage opgenomen. Ook hiervoor hebben we een motie opgesteld.
overige voorstellen ChristenUnie/SGP bij voorjaarsnota
Voorzitter, tot mijn spijt moet ik constateren dat ik van de punten die we bij de voorjaarsnota aan de orde hebben gesteld te weinig in de begroting terugzie. Als we door de programma’s lopen, komen we de verschillen vanzelf tegen.
4.1 WONEN
De toon lijkt te zijn “we doen het zo slecht nog niet”. Dit werkt in de hand dat de amibities minder hoog gesteld worden. Dat blijkt ook uit het feit dat ondanks dat in 2005 de waardering voor de fysieke kwaliteit Almelo breed 2,7 was de norm voor 2009 op 2,9 wordt gesteld. Dit is toch geen ambitie meer?
Uit de MOP 1999-2004 bleek dat er grote verschillen per wijk waren in de beleving van de fysieke kwaliteit. In de MOP werden specifieke aandachtswijken benoemd. Kennen we die nu niet meer?
Waarom worden de gegevens nu niet meer op wijkniveau gerapporteerd? Hoe weten we nu bijvoorbeeld nog in welke wijk de fysieke kwaliteit duidelijk slechter is dan in andere wijken? Dezelfde vraag geldt ook voor veel andere indicatoren. Vandaar ons voorstel voor een wijkmonitor.
4.2 VEILIGE GEMEENTE
Hier missen we de aanpak van de loverboys. We zijn teleurgesteld in de trage uitvoering van de op 16 september 2004 door de raad aangenomen motie. Het probleem loverboys is overal aanwezig, maar in de gemeente Almelo wordt het tot nu toe officieel doodgezwegen. In de raadsvergadering van 1 november 2005 heeft de wethouder toegezegd dat de Zwolse aanpak in Twente - en dus ook in Almelo - wordt ingevoerd. Maar in 2002 is voor Twente al een plan van aanpak loverboys 2004-2007 opgesteld. Almelo heeft hier nooit iets mee gedaan en geen concrete bijdrage geleverd. Nu komt ineens de Zwolse aanpak uit de hoge hoed. We ervaren dit als een vertragingstactiek. We vinden dat voor 1 februari 2006 de Zwolse aanpak ook daadwerkelijk in Almelo moet worden ingevoerd.
Navraag leerde ons dat de provincie Overijssel een budget beschikbaar heeft van EURO 150.000. Om dit daadwerkelijk te realiseren, hebben we een motie voorbereid.
4.3 WERKEN
De cijfers zijn zeer oud. De meest recente zijn die van 2003. Vraag: hoe zijn de cijfers nu?
Verder valt het onze fractie op dat de arbeidsparticipatie van vrouwen in Almelo achter blijft lopen, terwijl ook de vrijwilligersparticipatie in Almelo achterblijft. Hoe moeten we dat rijmen? Zeker gezien de ontwikkelingen rond de WMO in combinatie met een terugtredende overheid moet hier veel aandacht en misschien ook meer geld voor uitgetrokken worden. De ChristenUnie/SGP fractie noemt dat investeren in mensen.
Voorzitter, tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hebben we aangedrongen op een onderzoek m.b.t. de nood in de agrarische sector. De gebiedsmakelaar die het college noemt, is ons inziens niet het juiste instrument. Door de jarenlange misère in de landbouw en de toenemende regeldruk staan de inkomens in de landbouw zwaar onder druk. Het is bekend dat gezinnen daardoor in een sociaal isolement en in psychische problemen kunnen komen. Wij vinden dat onderzocht moet worden in welke mate deze problemen in de gemeente Almelo voorkomen. Wij hebben dat toen het "Agro Mobiel Team" genoemd. We zullen straks een motie met deze strekking indienen.
4.4 SAMEN LEVEN
De ontwikkelingen rond de bibliotheek zijn zorgelijk. Het ledental neemt af, met name onder de jongeren. We vinden dat er alles aan moet worden gedaan om de bibliotheken te kunnen laten voorbestaan. Een onderzoek, resulterend in een heldere haarbare toekomstvisie, is zeer wenselijk. Ons verzoek aan het college is om hierin het initiatief te nemen.
4.5 MENSEN VOOR ELKAAR
Zorgwekkend vinden we de hoogte van het sterftecijfer van Almelo in verhouding tot die in Nederland, maar ook die in Twente. Nog zorgwekkender is het feit, dat de streefwaarde voor 2009 op het huidige niveau ligt. Wij vinden dat er een extra inspanning moet worden geleverd zodat het gezondheid welbevinden van de inwoners van Almelo toeneemt. We menen dat hiervoor een beleid ontwikkeld moet worden dat gericht is op de specifieke knelpunten c.q. doelgroepen. Dat hebben we in de concept nota Lokaal gezondheidsbeleid Almelo 2005-2008 gemist. De wachtlijsten bij het Algemeen Maatschappelijk Werk bedragen al 6 weken en zullen waarschijnlijk toenemen. Andere remmende factoren zijn de WMO en de Wet Jeugdzorg. College, u zegt dat het beleid zo wordt geregisseerd en gefaciliteerd dat de wachtlijsten niet zullen toenemen. Hoe gaat u dit doen???
Hoe moet het als de invoering van de WMO toch extra financiën vraagt? Waar kan dan uit geput worden?
4.6 OMGEVING
De groenwaardering in Almelo is goed. Daar zijn we blij mee. Het uitbaggeren van diverse waterlopen kan misschien samenvallen met de aanleg van de RW 35 en RW 36.
4.7 BESTUUR EN BEDRIJFSVOERING
In de begroting worden grote bedragen uitgetrokken voor wisseling raad en college en voor de catering van de raad. Wij vinden dat we als raad en college een voorbeeldfunctie hebben en de eigen kosten zoveel mogelijk moeten beperken. De begrote kosten vinden we te hoog. We zouden deze als taakstelling minimaal willen halveren. Graag de reactie van het college en de raad hierop.
bestedingsvoorstellen
Tot slot willen we nog enkele opmerkingen maken bij de bestedingsvoorstellen:
- We vinden de vervangingsinvesteringen automatisering erg hoog. Automatiseringskosten kunnen beïnvloed worden door niet alle nieuwe ontwikkelingen te volgen. Daarom zouden we graag zien dat in het door u toegezegde voorstel meerdere alternatieven met de daarbij behorende voor- en nadelen en kosten worden genoemd. Zodat er ook echt keuzes gemaakt kunnen worden.
- Er wordt voorgesteld om eenmalig voor de Ruiterdagen € 100.000,- beschikbaar te stellen. We begrijpen dat deze gelden o.a. gebruikt worden voor verbeteren van de accommodatie, dus voor investeringen. Waarom is hier niet gekozen voor een jaarlijkse subsidie? Bij een jaarlijkse subsidie kan naar onze mening beter ingespeeld worden op ontwikkelingen en komt er geld vrij voor andere zaken.
- U geeft aan dat voor digitalisering van de dienstverlening in 2006 € 50.000,- nodig is. U noemt dit een eerste stap. En u denkt voor de volgende jaren opnieuw geld nodig te hebben. Naar onze mening moet digitalisering ook leiden tot een vermindering van de kosten. Hierover vinden we niets terug. Graag zouden we zien dat het college met een notitie komt over de mogelijkheden/alternatieven van digitalisering met de daaraan verbonden kosten en de verwachte besparingen.
samenvatting
Tenslotte vat ik de belangrijkste punten die ik naar voren heb gebracht, samen:
- We willen de bezuinigingen die de burgers direct raken, heroverwegen.
- We vinden dat er een betere programmarapportering en een wijkmonitor moet komen.
- Er moet op korte termijn gestart worden met preventiemaatregelen tegen loverboys.
- Er moet extra aandacht komen voor vrijwilligersbeleid.
- De invoering van de WMO moet zorgvuldig gebeuren.
- Een onderzoek naar de problematiek van de agrarische sector is noodzakelijk.
- Een onderzoek naar de toekomst van de bibliotheken is gewenst.
- De raad moet de eigen kosten beperken.
De ChristenUnie/SGP fractie wenst het college Gods zegen toe bij het uitvoeren van hun taak in 2006.
Motie ChristenUnie/SGP fractie Almelo
Motie: Loverboys
De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen d.d. 10 november 2005.
Constateert:
- dat het aantal minderjarige jongeren dat momenteel in de jeugdprostitutie belandt in de regio, maar ook in Almelo, fors toeneemt
- dat er in Almelo ondanks een raadsbreed aangenomen motie tijdens de vergadering van 16 september 2004, geen structurele preventietrajecten tot stand zijn gekomen
- dat uit het rapport “onder dwang” en het “plan van aanpak loverboys 2004-2007” van de werkgroep “Loverboys”, bestaande uit vertegenwoordigers van Politie Twente, Jarabee, Raad van Kinderbescherming en Bureau Jeugdzorg Overijssel blijkt dat deze problematiek ook in deze regio speelt
- dat de loverboys in de regio - maar ook in Almelo - slachtoffers hebben gemaakt
- dat de wethouder in de raad van 1 november 2005 heeft aangegeven dat de Zwolse aanpak in Almelo zal worden ingevoerd.
Overweegt:
- dat er tot op heden nog geen concrete actie op het gebied van preventie en voorlichting is ondernomen.
Besluit:
- het college te verzoeken voor 1 februari 2006 de Zwolse aanpak in Almelo te implementeren
- hiervoor in eerste instantie provinciale subsidies te verwerven
- erkende instanties hiervoor opdracht te geven en hierbij de plaatselijke “ervaringsdeskundigen” te betrekken.
En gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening door:
ChristenUnie/SGP: GroenLinks:
Leefbaar Almelo: CDA:
PvdA: VVD:
AOV/Unie 55+: D66:
Burger Belangen Almelo:
Motie ChristenUnie/SGP fractie Almelo
Motie: Mobiel Agro Team
De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen d.d. 10 november 2005.
Constateert:
- dat de agrarische sector in Nederland al jarenlang onder druk staat door teruglopende inkomsten en toenemende regelgeving
- dat het inkomen van deze groep agrariërs zich vaak onder het bestaansminimum bevindt
- dat grote spanningen kunnen ontstaan binnen gezinssituaties
- dit kan leiden tot een sociaal isolement, tot verwaarlozing en mishandeling van dieren en tot verpaupering op het platteland.
Overweegt:
- dat de gemeente Almelo sinds de grenswijzigingen beschikt over een groot buitengebied
- dat deze problematiek wellicht ook in de gemeente Almelo speelt.
Besluit:
- college te verzoeken een werkgroep “Mobiel Agro Team” in te stellen die onderzoekt of en in welke mate de agrarische sector in Almelo te maken heeft met psychische en/of financiële nood
- dat deze werkgroep binnen 6 maanden rapport uitbrengt aan de raad.
En gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening door:
ChristenUnie/SGP: GroenLinks:
Leefbaar Almelo: CDA:
PvdA: VVD:
AOV/Unie 55+: D66:
Burger Belangen Almelo:
Motie ChristenUnie/SGP fractie Almelo
Motie: Programmarapportering/stadsmonitor
De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen d.d. 10 november 2005.
Constateert:
- dat er in het verleden allerlei doelstellingen zijn geformuleerd en acties in gang gezet zijn in het kader van MOP 1999-2004, de aanvullende outcomedoelstellingen sociale pijler, de aanvullende outputafspraken 2004 op het terrein van veiligheid, de procesafspraken voor verlengjaar 2004 op het terrein van jeugd en de procesafspraken integrale wijkaanpak voor verlengjaar 2004
- dat al deze doelstellingen en acties niet meer voorkomen in de programma’s 2005-2009
- dat ook voor 2006 soms nog wel gelden zijn bestemd voor acties uit het verleden die nu niet meer in de programmarapportering worden genoemd
- dat in de programma’s 2005-2009 alleen doelstellingen voor 2009 zijn opgenomen
- dat sommige doelstellingen voor 2009 nu al zijn gehaald en dat daarvoor geen nieuwe doelstellingen zijn geformuleerd.
Overweegt:
- dat het voor het beoordelen van de huidige situatie ook noodzakelijk is dat er inzicht is in doelstellingen en ondernomen acties uit het verleden
- dat jaarlijks beoordeeld moet worden of doelstellingen zijn gehaald c.q. zullen worden gehaald en of nieuwe acties nodig zijn
- dat het gewenst is dat de programmarapportering en de stadsmonitor op elkaar zijn afgestemd.
Besluit:
- het college te verzoeken om de programmarapportering aan te passen en daarin ook op te nemen:
de in het verleden geformuleerde doelstellingen en acties, de realisatie van deze doelstellingen en acties en eventuele nieuwe acties die noodzakelijk zijn om de doelstellingen te realiseren
- de programmarapportering en de stadsmonitor op elkaar te laten aansluiten.
En gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening door:
ChristenUnie/SGP: GroenLinks:
Leefbaar Almelo: CDA:
PvdA: VVD:
AOV/Unie 55+: D66:
Burger Belangen Almelo:
Motie ChristenUnie/SGP fractie Almelo
Motie: Wijkmonitor
De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen d.d. 10 november 2005.
Constateert:
- dat in de MOP 1999-2004 voor diverse aspecten op wijkniveau kengetallen waren opgenomen, zoals indicator 2: aantal NWW-ers, indicator 6: woonomgeving, indicator 7: groenvoorzieningen, indicator 8: verloedering, indicator 9: sociale kwaliteit, indicator 10: slachtofferschap, indicator 11: gevoel onveilig, indicator 12: gevoel onveilig eigen buurt en indicator 14: WOZ-waarde
- dat daardoor op wijkniveau zichtbaar was wat de knelpunten waren en er aandachtswijken benoemd konden worden
- dat zo op wijkniveau gericht beleid is ontwikkeld en doelstellingen zijn geformuleerd
- dat in de programmarapportering geen enkele doelstelling of indicator op wijkniveau is opgenomen
- dat de ChristenUnie/SGP hiervoor bij de behandeling van de voorjaarsnota aandacht heeft gevraagd maar dat daarmee tot nu toe niets (zichtbaars) is gedaan.
Overweegt:
- dat zonder goede gegevens op wijkniveau geen gerichte wijkaanpak mogelijk is en geen doelstellingen geformuleerd kunnen worden
- dat zo ook niet beoordeeld kan worden of acties succesvol zijn
- dat goede gegevens de basis zijn voor het overleg met (vertegenwoordigers van) de wijken over doelstellingen.
Besluit:
- het college te verzoeken om een gerichte rapportering op wijkniveau te ontwikkelen
- hierbij (vertegenwoordigers uit) de wijken te betrekken
- deze “wijkmonitor” te laten aansluiten bij de stadsmonitor.
En gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening door:
ChristenUnie/SGP: GroenLinks:
Leefbaar Almelo: CDA:
PvdA: VVD:
AOV/Unie 55+: D66:
Burger Belangen Almelo:
Bijlage ChristenUnie/SGP fractie Almelo
1. Opzet voorjaarsnota en relatie met stadsmonitor
1.1. Voorbeeld
Programma: Wonen
Doelstelling |
Indicator |
Resultaat
1999 |
Doelstelling
2004 |
Resultaat
2004 |
Doelstelling
2009 |
Acties |
Resultaat
huidige jaar |
Waar-dering |
Aanvullende acties |
Fysieke kwaliteit |
Perceptie verloedering |
3,0 |
3,0 |
2,7 (2005) |
2,9 |
Lopende acties:
- Kerkelanden: Wijk met pit
- Nieuwstraat: OBAZ
- Ossenkoppelerhoek; servicemeldpunt en stadsetiquette
- Smeeroliebudgetten
- Stadsdeelbeheerders
- Wijkteams
Acties nieuwe programma’s:
- Nog te benoemen |
|
|
|
Sociale kwaliteit |
Sociale kwaliteit woon-omgeving |
7,0 |
7,0 |
6,4 (2005) |
6,5 |
Lopende acties:
- wijkontwikkelingsplan
- sportbuurtwerk
- OBAZ (Nieuwstraat)
- Wijkservicepunten
- Wijkveiligheidsoverleg
Acties nieuwe programma’s:
- Nog te benoemen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lopende acties:
Acties nieuwe programma’s:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lopende acties:
Acties nieuwe programma’s:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lopende acties:
Acties nieuwe programma’s:
|
|
|
|
Wijkgericht werken en introductie wijkmonitor
2.3. Voorbeeld rapportage/wijkmonitor
Wijk: Kerkelanden
Doelstelling |
Indicator |
Resultaat
1999 |
Doelstelling
2004 |
Resultaat
2004 |
Doelstelling
2009 |
Acties |
Resultaat
huidige jaar |
Waar-dering |
Aanvullende acties |
Wonen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fysieke kwaliteit |
Perceptie verloedering |
3,3 |
3,0 |
3,4 (2005) |
2,9 |
Lopende acties:
- Kerkelanden: Wijk met pit
- Smeeroliebudgetten
- Stadsdeelbeheerders
- Wijkteams
Acties nieuwe programma’s:
- Nog te benoemen |
|
|
|
Sociale kwaliteit |
Sociale kwaliteit woon-omgeving |
7,5 |
7,4 |
6,6 (2005) |
6,5 |
Lopende acties:
- Wijk met pit
- wijkontwikkelingsplan
- sportbuurtwerk
- Wijkveiligheidsoverleg
Acties nieuwe programma’s:
- Nog te benoemen |
|
|
|
Veilige gem: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lopende acties:
Acties nieuwe programma’s: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lopende acties:
Acties nieuwe programma’s: |
|
|
|
Werken: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
Samen leven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
Mens v elkaar: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
Omgeving: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idem |
|
|
|
Reacties op 'BEGROTING 2006 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.