Amendement: Verordening behandeling bezwaarschriften Wet werk en bijstand (Wwb)

werk_prive_kopdinsdag 18 november 2008 11:00

In de voorbereidende raad van 28-10-08 heeft de wethouder toegezegd om een aantal wijzigingen in de verordening aan te brengen. Echter de tekst van het voorstel is op de toegezegde punten niet aangepast. Het lijkt ons niet zinvol om onze opmerkingen uit de voorbereidende raad te herhalen. Onze opmerkingen hebben we daarom verwoord in een amendement dat we samen met de CDA fractie hebben ingediend.

Amendement: Verordening behandeling bezwaarschriften WWB

De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen d.d. 18 november 2008

Besluit:

De verordening behandeling bezwaarschriften Sociale zekerheid 2008 vast te stellen met de volgende wijzigingen:

  1. Artikel 4 lid 5 artikel 4 lid 5 te schrappen en te wijzigen in: “Tenminste éénmaal per jaar vindt er een gesprek plaats tussen de voorzitter, de commissieleden en de wethouder Sociale Zaken, waarin het functioneren van de commissie en de kwaliteit van de advisering aan de hand van vastgestelde competenties en functie-eisen worden geëvalueerd. De wethouder kan zich doen bijstaan door één of meer managementleden van de Afdeling.”
  2. Artikel 4 lid 9 te schrappen en te wijzigen in: “Bij benoeming ter vervulling van een tussentijdse opengevallen plaats wordt de benoemde in eerste instantie benoemd voor de zittingsduur van één jaar. In geval van goed functioneren kan de zittingsduur worden verlengd tot het einde van de zittingsduur van hem in wiens plaats hij in de commissie is benoemd.”
  3. Artikel 5 te schrappen en te wijzigen in: “Van de ontvangst van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbevestiging aan belanghebbende gezonden. Hierin wordt vermeld:
       - Dat een commissie over de bezwaarschrift zal adviseren
       - De procedure die zal worden gevolgd
       - De termijnen waarbinnen de procedure zal worden doorlopen.
    In de toelichting bij dit artikel te vermelden dat voorafgaande aan de bezwarenprocedure de belanghebbende de mogelijkheid wordt geboden om zijn bezwaar met de gemeente te bespreken.
  4. Hoofdstuk II: Versnelde procedure (dus de artikelen 14, 15 en 16) te schrappen.

Toelichting:

Ad. 1: Bij het houden van een evaluatiegesprek dient geformuleerd te worden waarover en door wie de evaluatie zal plaatsvinden. Het is gewenst dat de wethouder altijd bij het evaluatiegesprek aanwezig is.

Ad. 2: In de toelichting bij artikel 4 wordt vermeld dat “Indien een lid tussentijds vertrekt wordt een nieuw commissie lid in eerste instantie voor de duur van één jaar benoemd (op grond van lid 1). In de tekst van de verordening wordt dit niet vermeld. Voor de duidelijkheid is dat wel gewenst.

Ad. 3: Belanghebbenden dienen geïnformeerd te worden over de te lopen procedures en binnen welke termijn het bezwaarschrift zal worden afgehandeld. Door belanghebbenden de mogelijkheid te bieden vooraf de bezwaren te bespreken zal het aantal bezwaarschriften afnemen.

Ad. 4: Voor de zorgvuldigheid van de hele procedure is het beter met inzet van de plaatsvervangende leden een eventuele toename van het aantal bezwaarschriften weg te werken.

Resultaat raadsvergadering 18 november

Ook de PvdA diende een amendement in om te regelen dat belanghebbenden voorafgaand aan de formele procedure de gelegenheid wordt geboden om het bezwaar met de gemeente te bespreken. Omdat de wethouder aangaf eerst de juridische gevolgen van beide amendementen te willen beoordelen werd het raadsvoorstel ingetrokken. Opnieuw werd zo duidelijk dat de gekozen werkwijze om een raadsvoorstel snel tussen twee vergaderingen aan te passen ongewenst is.

Labels
Fractie

« Terug

Reacties op 'Amendement: Verordening behandeling bezwaarschriften Wet werk en bijstand (Wwb)'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.