Begroting 2008, 1e termijn

stadhuis_kopwoensdag 07 november 2007 15:12

Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2007 heeft de ChristenUnie fractie als prioriteiten genoemd: de wijkaanpak inclusief de wijkaccommodaties en het beheermodel, het maatschappelijk activeringsconcept, de dagopvang van dak- en thuislozen, het centrum voor jeugd en gezin en het milieu. Voor ons is het belangrijk dat deze prioriteiten ook terugkomen in de begroting bij de inzet van de middelen. Dat willen we als eerste nagaan.

Wij zijn blij dat er extra geld beschikbaar is voor de inzet van wijkondersteuners. Toch denken we dat dit niet de oplossing is voor de problemen van de Almelose Wijkaanpak. Sinds de start in 2005 heeft er nog geen evaluatie plaatsgevonden, ondanks dat is afgesproken dat dit jaarlijks zou gebeuren. De afgelopen tijd zijn we geconfronteerd met klachten van wijkverenigingen dat hun rol nog steeds niet duidelijk is. Er is discussie over het beheer van wijkcentra. We wachten nog steeds op de nota over de wijkaccommodaties. Veel geld gaat naar professionals. Maar ons grootste bezwaar is dat de bewoners en organisaties in de wijkaanpak niet verantwoordelijk worden gesteld voor het bewaken van de leefbaarheid in de wijk. Ze kunnen alleen kortlopende projecten in gang zetten. Opvallend is dat er in 2007 geen gelden aan de wijk buurtbudgetten zijn ontrokken. Zegt dit iets over het functioneren van de wijkaanpak?
We moeten ons afvragen of we met de nieuwe wijkaanpak wel bereikt hebben wat we wilden bereiken. Naar de mening van de ChristenUnie fractie niet. Daarom pleiten we opnieuw om de wijkaanpak op korte termijn te evalueren. We dienen daarover een motie in.

De ChristenUnie fractie vindt dat zoveel mogelijk inwoners van Almelo actief aan de maatschappij moeten kunnen deelnemen. We moeten voorkomen dat ze in een isolement terecht komen. Dat gaat niet vanzelf. Daarin heeft de overheid een belangrijke rol. Een van de mogelijkheden is het ontwikkelen van het Maatschappelijk Activeringsconcept. In de voorjaarsnota werd nog voorgesteld om hiervoor € 250.000, - te reserveren, als onderdeel van de wijkaanpak. In de discussie heeft de wethouder zelfs toegezegd om met een uitgangspuntennotitie te komen. In de begroting komt dit niet meer terug. Dat verbaast ons. We vinden dat er alsnog op korte termijn een startnotitie moet komen. En dat er in de begroting voor het Maatschappelijk Activeringsconcept € 250.000, - moet worden gereserveerd. We dienen hierover een motie in.
In 2006 had de dagopvang voor dak- en thuislozen nog prioriteit. Toen werd de voorkeur uitgesproken voor het Hengeloos model. Bij de behandeling van de voorjaarsnota hebben we hier opnieuw aandacht voor gevraagd. De wethouder zei dat eraan gewerkt werd. Maar sindsdien hebben we niets meer gehoord. We vinden dat hierover op korte termijn duidelijkheid moet komen en dat er in de begroting geld voor moet worden gereserveerd.

We zijn blij dat in de begroting geld is uitgetrokken voor uitvoering van de fietsnota. Echter in de bij de voorjaarsnota aangenomen motie over het fietsverkeer wordt gesproken over structurele middelen. De begroting spreekt van incidentele middelen. We vinden dat dit structurele middelen moeten worden. In de begroting worden al concrete projecten genoemd. De motie is afgesproken dat burgers, belangenorganisaties en raad bij het vaststellen van de prioriteiten moeten worden betrokken. We vinden dat dit alsnog gebeuren moet.
In de begroting wordt voorgesteld om het gebruik van de peuterspeelzalen te stimuleren, o.a. door het derde dagdeel gratis te maken. De ChristenUnie fractie vindt dit geen goed idee. De keuze om al of niet gebruik te maken van peuterspeelzalen is allereerst een keuze van de ouders zelf. Ook vinden we dat je alleen proeven moet doen die bij succes ook worden voortgezet. Wij vinden dat het stimuleren om van de peuterspeelzalen gebruik te maken gekoppeld moet worden aan opvoedingsondersteuning en/of maatschappelijke activering.

Sommige posten in de begroting worden niet besteed. We denken daarbij aan het stimuleren dat 65+ ers zoveel mogelijk gebruik maken van de gemeentelijke voorzieningen en aan energiebesparing door mensen met lage inkomens. We vinden dat hiervoor op korte termijn acties in gang moeten worden gezet. We dienen een motie in om aan huishoudens met een inkomen tot 110 % van het minimum gratis een pakket spaarlampen te geven.
In de begroting is een behoorlijke groei voorzien van het aantal ambtenaren, los van uitbestede werkzaamheden. We vinden dat de raad de doeltreffendheid en doelmatigheid van deze uitbreiding zou moeten kunnen beoordelen. We pleiten er daarom voor om hiervoor kengetallen te ontwikkelen en hier periodiek tegen te rapporteren.

De gemeente heeft veel geld aan extra dividend van Cogas en Essent ontvangen. Door het college wordt voorgesteld om een groot deel daarvan te reserveren voor grote investeringen. De ChristenUnie fractie vindt dat grote investeringen zich in principe zelf moeten terug verdienen. Waterrijk moet naar onze mening minimaal kostendekkend zijn. Daar komt bij dat de raad heeft uitgesproken dat het extra dividend aan alle inwoners van Almelo ten goede moet komen. Wij vinden dat de raad vanuit haar kaderstellende rol een maximum moet aangeven wat van het dividend gereserveerd mag worden voor grote investeringen. Wij stellen voor dat bedrag op € 10 mln. te stellen. De rest moet worden ingezet om structurele ruimte te scheppen voor intensivering van bestaand beleid en/of het ontwikkelen van nieuw beleid. Wij dienen daarover een motie in.

De ChristenUnie fractie begrijpt dat het soms nodig is om in de begroting gelden te reserveren, zonder dat er al een discussie in de raad heeft plaatsgevonden. Maar dat zal dan wel zo snel mogelijk moeten gebeuren. Wij vinden dat gelden pas (definitief) in de begroting kunnen worden opgenomen op basis van een nota en een discussie met de raad. Wij vinden dat deze discussie niet gekoppeld moet worden aan de behandeling van de voorjaarsnota of begroting.
Maar in de begroting staan diverse reserveringen zonder dat de raad daarover heeft gesproken en of besloten. We willen enkele voorbeelden noemen.
In de begroting is geld gereserveerd voor het Centrum voor jeugd en gezin. Maar met de raad is niet gesproken over de uitgangspunten. Bij de behandeling van de voorjaarsnota heeft de wethouder toegezegd dat er op korte termijn een startnotitie wordt opgesteld, ter bespreking met de raad. We hebben deze nota nog niet ontvangen. Wanneer mogen we die verwachten?
In de begroting is extra geld voor de bibliotheek gereserveerd. Maar onduidelijk is waarop dit is gebaseerd. We hebben anderhalf jaar moeten wachten op een toegezegde visie. Die krijgen we dan een week voor de begrotingsbehandeling. We vinden deze werkwijze onbegrijpelijk. Naar onze mening moeten we alsnog los van de begroting de toekomstvisie bespreken. Dat is toch onze kaderstellende rol? Pas daarna kan bepaald worden welk bedrag daarvoor nodig is. We zullen daarom een amendement indienen waarin we aandringen op een aparte behandeling van de bibliotheekvisie en waarin we voorstellen om de reservering te verhogen naar € 300.000, -.
Maar in de begroting staan ook grote reserveringen voor de welzijnsaccommodaties en de IISPA. Ook daarvoor verwachten we nog aparte nota’s en besluitvorming.
Opvallend is dat voor de komende jaren voor de WMO wordt uitgegaan van gelijkblijvende kosten, ondanks het toenemen van de vergrijzing en het vaststellen van het WMO beleidsplan. Hebben die dan geen effect op de kosten? We vinden daarom dat alsnog de financiële effecten van de vergrijzing en het WMO beleidsplan moeten worden ingeschat en in de begroting moeten worden verwerkt.

In de begroting is ook nog een reservering voor het poppodium opgenomen. Wat de ChristenUnie fractie betreft mag die geschrapt worden.
In de begroting staan veel reserveringen en voorzieningen. Deze worden elk jaar geëvalueerd. Voor 2008 levert dat nauwelijks een besparing op. In andere plaatsen heeft een grondige evaluatie door de raad miljoenen opgeleverd. Wij pleiten ervoor om als raad eens grondig alle reserveringen en voorzieningen te evalueren.

Samengevat geeft de Christen Unie fractie dus prioriteit aan: de wijkaanpak, de zorg voor de kwetsbare groepen in Almelo, de activering van burgers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, het jeugdbeleid en het milieu. Wij vinden dat een groter deel van het extra dividend hiervoor gebruikt moet worden.

We staan de komende tijd voor belangrijke beslissingen waaraan we de gelden gaan besteden. We zullen keuzes moeten maken. We wensen het college en de raad daarbij Gods zegen toe.

Reacties op 'Begroting 2008, 1e termijn'