Voorjaarsnota 2007, 1e termijn

dinsdag 19 juni 2007 21:30

Jeugdbeleid

Het verheugt de fractie van de ChristenUnie Almelo zeer dat het thema jeugd één van de speerpunten is in Almelo en dat het centrum voor jeugd en gezin bovenaan de prioriteitenlijst staat. In de notitie “Opvoed- en opgroeiondersteuning als Lokale basisvoorziening” van de zeven Gideonsgemeenten heeft Almelo al gepleit voor de vorming van een stevig centrum voor jeugd en gezin, boven de huidige, te vrijblijvende samenwerking op basis van convenanten. Dat centrum zou als een soort Poortwachter moeten gaan fungeren.

Via de Gideonsgemeenten en een jeugdwethouder heeft Almelo in de beleidsvorming een voortrekkersrol genomen. Ook een pilot voor een centrum voor jeugd en gezin straalt een voortrekkersrol uit. Maar de voorjaarsnota wekt de indruk dat Almelo nu een afwachtende houding aanneemt en eerst wacht op het rijk en de provincie. Dat betreuren we. Waarom wordt nu al niet met de bestaande instellingen besproken wat zij bereid zijn bij te dragen aan bijvoorbeeld menskracht? Leunen we achterover of blijven we een voortrekkersrol vervullen?!

Het op 4 juni jl. gesloten bestuursakkoord tussen rijk en gemeenten spreekt over de centra voor jeugd en gezin als een inloopfunctie, een fysieke plek, waar ouders en kinderen terecht kunnen voor advies, informatie, opvoedingsondersteuning, instructie, cursussen etc. Deelt het college de visie dat een centrum voor jeugd en gezin wijkgeoriënteerd moet gaan werken? En dat er per wijk één persoon de regie moet voeren, aanspreekbaar is en toezicht houdt of andere instanties hulp verlenen?

In de voorjaarsnota worden onder het jeugdbeleid diverse punten genoemd. Maar ze lijken los van elkaar te staan. Zou er niet een koppeling gelegd moeten worden tussen het centrum voor jeugd en gezin en de andere genoemde aspecten als opvoedingsondersteuning, het jonge moeder project, de brede buurtscholen en de variatie in ouderbijdrage voor peuterspeelzalen? En hoe kijkt het college aan tegen de rol van consultatiebureaus en huisartsen in de jeugdzorg?

De verdere invulling van het centrum voor jeugd en gezin vraagt nog de nodige discussie. Het lijkt ons gewenst dat de raad daarin haar inbreng heeft. Is het college bereid daarvoor een startnotitie te schrijven?

Gekoppeld aan prestatieafspraken heeft Politie Regio Twente 400.000 subsidie ontvangen. Dit geld wordt aangewend voor experimenten op het gebied van de ketensamenwerking voor de jeugd. Almelo is gekozen als proeflocatie. We mogen hiermee Almelo feliciteren, want andere gemeenten, hadden dit experiment graag gehad. Hoe heeft het college op dit voorstel gereageerd en wordt hier nog een relatie gelegd met het centrum voor jeugd en gezin?

Een tweede experiment waar alle partners in het Arrondissementaal Platform Jeugdcriminaliteit erg enthousiast over zijn betreft het plan om in Almelo een satellietvestiging van de justitiële jeugdinrichting De Sprengen te vestigen. Hier zit ook een pedagogische kant aan. Lokaal, kleinschalig, laagdrempelig opsluiten werkt beter. Dit experiment is in een verkennende fase en, zover ons bekend, momenteel zoekende naar een gebouw (met bestemming logies). Welke rol kan en wil de gemeente hierin spelen?

Wijkaanpak

De ChristenUnie fractie is blij dat ook de wijken in de voorjaarsnota centraal staan. Een wijk waarin het fijn wonen is en waarin mensen naar elkaar omzien en zich samen verantwoordelijk voelen draagt in belangrijke mate bij aan het welbevinden van de inwoners van Almelo. Maar om dat te bereiken is meer nodig dan de huidige aanpak.

De voorjaarsnota suggereert dat het met de Almelose Wijkaanpak wel goed gaat. Maar ondertussen is wel duidelijk dat de voortgang stagneert. Projecten zijn gestopt vanwege gebrek aan ondersteuning. Wijkverenigingen klagen dat hun rol nog steeds niet duidelijk is. Er zijn discussies over subsidies, terwijl het GSB budget voor wijkbladen niet wordt gebruikt. Wijkcommissies dreigen hun werkzaamheden te stoppen. Besturen van wijkcentra hebben moeite met de nieuwe beheerstructuur.

De oplossing van het college is het aanstellen van een wijkondersteuner per stadsdeel. Maar naar onze mening is dit absoluut onvoldoende.

Het kenmerkende van de manier waarop de Almelose Wijkaanpak nu wordt uitgevoerd is dat de wijkbewoners vooral betrokken worden bij gerichte kortlopende projecten en dat de bewaking van de leefbaarheid vooral is opgedragen aan professionals.

Naar onze mening moeten de wijkbewoners en maatschappelijke organisaties in de wijk weer mede verantwoordelijk worden voor de bewaking van de leefbaarheid in de wijk en daarbij betrokken worden. Daar moet de aandacht op gericht zijn. Dat vraagt ook om een heroverweging van de rol van wijkverenigingen. Ook de rol van maatschappelijke organisaties, waaronder we ook de kerken rekenen, moet opnieuw worden bezien. We vinden daarom dat de wijkveiligheidsplannen ook met de wijkbewoners besproken moeten worden. Om samen met hen naar oplossingen te zoeken en om hen ook bij concrete maatregelen in te schakelen.

We zullen als raad moeten aangeven welke voorzieningen we in een wijk noodzakelijk vinden. Naar onze mening hoort daarbij in ieder geval een wijkcentrum als centraal ontmoetingspunt in de wijk, voor alle leeftijdscategorieën, dus ook voor de jeugd. Daar zou ook de dienstverlening van de gemeente (bv. via internetzuilen) moeten plaatsvinden, in plaats van in de wijkservicepunten.

Dat geldt ook voor de dienstverlening van het centrum voor jeugd en gezin. We zouden er ook een uitleenpunt van de bibliotheek kunnen vestigen.

De ChristenUnie fractie vindt dus dat we moeten afstappen van centra per stadsdeel. Dat vereist wel dat we de kosten van de centra weten te beperken. We zullen daarom het stedelijk beheermodel moeten heroverwegen. Dit model zorgt voor aanzienlijk hogere kosten. We horen graag wat het college en de andere fracties hiervan vinden.

In een wijk horen ook voldoende groen en voldoende sport- en speelmogelijkheden. We zouden graag zien dat spelen in het groen in elke wijk mogelijk wordt.

Ook een variatie in soorten woningen draagt bij aan de leefbaarheid van een wijk.

Wij pleiten er ook voor om bv. Stadstoezicht en verbetering van de woonomgeving in te zetten in het kader van een integrale wijkaanpak. Nu lijkt het erop dat de onder wijkaanpak genoemde aspecten los van elkaar staan.

Om de leefbaarheid te kunnen bewaken zijn kengetallen per wijk noodzakelijk. We pleiten dus opnieuw voor het invoeren van een wijkmonitor. Zolang die er niet is zouden we in ieder geval minimum of maximum normen per wijk moeten afspreken. Het is te gemakkelijk om te roepen dat het in elke wijk wel goed zit omdat de normen op stadsniveau gehaald worden.

Naar onze mening moet de Almelose Wijkaanpak dus op korte termijn worden geëvalueerd en aangepast, zodat wijkbewoners en maatschappelijke organisaties er weer een belangrijke rol in krijgen. Dan zullen we ook moeten aangeven hoeveel geld we voor een nieuwe wijkaanpak over hebben. En uit de kosten die nodig waren voor de Sociale herovering van De Riet blijkt wel dat het huidige budget absoluut onvoldoende is. We horen graag de mening van het college en de andere raadsfracties hierover?

Milieu

We vinden dat de gemeente een veel actiever milieubeleid moet voeren.

Er is voor energiebesparing voor mensen met een laag inkomen in de begroting een stelpost van € 225.000, - opgenomen, maar die wordt niet besteed. Waarom wordt dit geld niet concreet ingezet, bv. door het gratis beschikbaar stellen van spaarlampen?

Daarnaast zou de gemeente zelf het goede voorbeeld moeten geven. De gemeente kan overgaan op ecologisch groenbeheer. We kunnen ook het goede voorbeeld geven door te besluiten Millenniumgemeente te worden en dus alleen milieuvriendelijke producten in te kopen.

Maar het kan ook door meer prioriteit te geven aan duurzame mobiliteit en als gemeente mee te doen aan de “Week van de vooruitgang”. En door prioriteit te geven aan het fietsverkeer en openbaar vervoer.

Uit een recente evaluatie van het Fietsverkeerplan 2010 blijkt dat er van de projecten die een autonome investering vragen vrijwel nog geen project is uitgevoerd. Ook zijn diverse nieuwe ontwikkelingen nog niet in de fietsnota verwerkt. Naar onze mening zullen we in de begroting structureel geld moeten vrijmaken voor het fietsverkeer om te garanderen dat de autonome projecten alsnog binnen de gestelde tijd worden uitgevoerd. We horen hierop graag de reactie van het college.

Ook wil de ChristenUnie fractie er opnieuw voor pleiten dat voetgangers en fietsers op kruisingen voorrang krijgen, dat verkeerslichten alleen branden op tijden dat het uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk is en dat verkeerslichten op elkaar worden afgestemd, zodat groene zones ontstaan.

Door de introductie in Twente van fietsknooppunten wordt het fietsen sterk gestimuleerd. Maar het zou nog aantrekkelijker worden wanneer er meer banken zouden worden geplaatst. We vragen het college in de omgeving van de knooppunten op het grondgebied van Almelo banken te plaatsen en om de andere gemeenten in Twente te vragen dit voorbeeld te volgen. We horen graag of het college hiertoe bereid is.

Armoedebeleid

Er is een budget van € 200.000, - beschikbaar om oudere mensen te bereiken die nu ten onrechte geen gebruik maken van hun recht op bijstand. Maar daarvan is vrijwel nog niets besteed. De ChristenUnie fractie vraagt zich af hoe dit komt en wat het college voor concrete acties denkt te ondernemen? We pleiten in aansluiting op het advies van de KRA opnieuw voor een Team Wegwijs.

Eerder heeft het college aangegeven de coördinator voor het buitengebied ook een rol te geven in het inventariseren van knelpunten. Kan het college aangeven hoe het daarmee staat?

Ook opvallend is dat er steeds minder gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid van kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Heeft het college een idee wat daarvan de oorzaak is? We horen dat steeds meer burgers moeite krijgen met de uitgangspunten die Almelo hanteert.

Maatschappelijk activeringscentrum

Er wordt allang gesproken over het opzetten van een Maatschappelijk Activeringscentrum. Er schijnt hierover al met organisaties gesproken te zijn. We hebben gehoord dat deze ervoor gewaarschuwd hebben dat de gemeente niet alles zelf ter hand moet nemen.

In de voorjaarsnota wordt het activeringscentrum gekoppeld aan de Sociale Herovering De Riet. In de nota Inburgering is aangegeven dat het centrum binnen het inburgeringstraject een belangrijke functie vervult. Dit lijkt met elkaar in tegenspraak. De ChristenUnie fractie vindt dat het activeringscentrum op zo kort mogelijke termijn Almelo breed moet worden ingezet.

We vinden het essentieel dat de gemeente zich ook maximaal inspant om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te bemiddelen naar zinvolle activiteiten, het liefst in de eigen wijk. Maar we vinden ook dat maatschappelijke organisaties daarin een belangrijke rol moeten krijgen. We zouden graag zien dat het college op korte termijn in een nota vastlegt welke uitgangspunten er voor zo’n centrum kunnen worden gehanteerd, zodat we daar als raad over kunnen discussiëren. Is het college daartoe bereid?

Dagopvang daklozen

In de voorjaarsnota lezen we niets meer over de dagopvang voor daklozen, als laatste stap in een sluitende keten. De ChristenUnie fractie hecht sterk aan de realisatie ervan. Kan het college aangeven wanneer we daarover een voorstel mogen verwachten?

Bibliotheek

De ChristenUnie fractie vindt het niet acceptabel dat er nog steeds geen visie op de bibliotheek is ontwikkeld. Dit hoeft toch geen jaar te duren, wanneer er prioriteit aan gegeven wordt? Hierdoor blijven investeringen uit en verslechterd de dienstverlening. Wij vinden dat de situatie zo niet langer mag duren. Daarom vinden we dat de resterende bezuinigingstaakstelling moet worden geschrapt. We dienen daarvoor een amendement in.

Investeringen

In de voorjaarsnota treffen we een voorstel aan over de financiering van de IISPA. Ook kregen we recent een notitie over het poppodium. We gaan ervan uit dat we hier nog afzonderlijke voorstellen voor ontvangen en dat nu niet de definitieve besluitvorming plaatsvindt.

Het verbaast ons dat er voor de IISPA een structurele extra jaarlijkse bijdrage nodig is van

€ 350.000,-, terwijl was toegezegd dat de exploitatiekosten gelijk zouden zijn aan die van de Rembrandhal.

Het was te verwachten dat na het besluit over de aanvullende bijdrage voor de bioscoop er een zelfde vraag voor het poppodium zou volgen. We blijven vinden dat oorspronkelijke toezeggingen nagekomen moeten worden, desnoods door het bouwplan te versoberen of door goedkopere architecten uit de buurt in te schakelen.

Er wordt zo voor 2 gebouwen jaarlijks meer extra geld gevraagd dan er bv. voor de wijkaanpak beschikbaar is. Dit staat in geen verhouding tot elkaar. Wanneer we prioriteit geven aan jeugdbeleid en wijkaanpak zal dat ook moeten blijken uit het beschikbaar stellen van gelden. We moeten nu echt prioriteiten gaan stellen. De ChristenUnie fractie geeft daarbij prioriteit aan investeringen in mensen. We hopen dat dit ook geldt voor de andere fracties in deze raad en voor het college.

We wensen het college en de raad daarbij Gods zegen toe.

Reacties op 'Voorjaarsnota 2007, 1e termijn'