Aandacht gevraagd voor mantelzorg!

Topbanner geld 944x390dinsdag 28 oktober 2014 21:35

Tijdens de raad van 28 oktober jl. is de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Almelo 2015 vastgesteld. Gegeven alle onzekerheden hebben we de indruk dat het beleid in Almelo en de achterliggende intenties goed zijn. Dat waarderen we! Wel vragen we aandacht voor twee extra kwetsbare groepen: chronisch zieken en mantelzorgers. Dit zullen we goed in de gaten houden.

In de verordening staat niets over chronisch zieken en gehandicapten. Tot 2014 kon deze groep compensatie krijgen voor extra kosten via de regeling Compensatie Eigen Risico (CER) en/of de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wctg). Hier viel wel wat over te zeggen. Personen zonder meerkosten kregen soms wel een vergoeding, personen met meerkosten soms niet. Daarom wordt het nu anders aangepakt. Het geld gaat nu in het gemeentefonds. Het college heeft aangegeven dat dit niet in deze verordening staat, omdat het wordt meegenomen in het minimabeleid. Op onze vragen is geantwoord dat we hierover via de beleidsregels nader zullen worden geinformeerd. Wij wachten af en zullen hierop toezien.

Een tweede groep waar de ChristenUnie zich sterk voor maakt zijn de mantelzorgers. In tegenstelling tot vrijwilligers kiezen niet alle mantelzorgers ervoor om zorg te verlenen. Zij kunnen hiertoe door omstandigheden zijn gedwongen. En mantelzorg is zwaar. Volgens Mezzo (de landelijke vereniging die opkomt voor iedereen die zorgt voor een ander) zijn mantelzorgers jaarlijks gemiddeld 1100 euro aan reis-, telefoon- en andere kosten kwijt. Tot 1 januari 2015 kan een mantelzorger van iemand die thuis woont en zorg nodig heeft in aanmerking komen voor een Mantelzorgcompliment. Het Mantelzorgcompliment loopt via SVB en is een bedrag van € 200,- per jaar. Ze is bedoeld als blijk van waardering voor het werk van de mantelzorger en als tegemoetkoming in de kosten die deze persoon maakt.

Het mantelzorgcompliment in de huidige vorm verdwijnt. Het budget wordt toegevoegd aan het gemeentefonds en gemeenten moeten in hun verordening vastleggen hoe ze blijk zullen geven van hun waardering voor mantelzorgers. Het totale budget dat toegevoegd gaat worden aan het gemeentefonds voor het mantelzorgcompliment is 70 miljoen voor 2015. Het is lastig aan te geven hoeveel hiervan precies naar Almelo gaat. Aangenomen wordt dat je een schatting kunt maken op basis van het huidige budget voor mantelzorgondersteuning en vrijwilligerswerk dat gemeenten hebben. Het is namelijk het dubbele van dit budget. Almelo kende in 2014 een budget van 186.000 euro voor mantelzorg, en van 16.000 euro voor ondersteuning vrijwilligerswerk. Almelo zou dan dus circa vier ton krijgen voor dit doel. In de voorgestelde begroting van 2015 staat nu een budget van 250.000 euro gereserveerd. In ieder geval meer dan het budget van 2014, maar volgens de schattingen minder dan het geld dat Almelo hiervoor krijgt.

Hoe hier nu mee om te gaan? De ChristenUnie is van mening dat je budget daarvoor moet gebruiken, waarvoor het is bedoeld. Dit geldt voor mantelzorg net zo goed als voor bijvoorbeeld hondenbelasting. Tegelijkertijd hoeft de waardering van mantelzorgers geen voortzetting van de bestaande regeling te zijn. Mantelzorgers kunnen ook op andere wijze waardering krijgen. In de verordening staat (in art 8.1) dat het college het mantelzorgcompliment regelt in de beleidsregels. Voordeel hiervan is dat flexibel kan worden ingespeeld op situaties (waaronder veranderende budgetten). Nadeel is dat de raad hier verder weinig directe controle over heeft. We hebben een amendement overwogen de bevoegdheid bij de gemeenteraad neer te leggen in plaats van het college. Daarmee heb je meer regie maar kan minder snel ingespeeld worden op voortschrijdend inzicht.

Voor ons is het belangrijkste dat mantelzorg geen sluitpost is. Dat er echte waardering plaatsvindt. En dat de gemeente haar maximale vrijheid en creativiteit hierin gebruikt. De gemeente heeft hier ook een aantal ideeen over die zijn genoemd in de raad (geen geld uitkeringen, maar diverse blijken van waardering of maatregelen voor het ontzorgen van mantelzorgers). De wethouder gaf aan dat dit in beleidsregels wordt vastgelegd die dit jaar nog ter informatie naar de raad komen. In de raad gaven diverse fracties aan deze beleidsregels zo nodig op de agenda van een politiek beraad te willen zetten. Mochten de beleidsregels politiek niet wenselijk worden geacht, dan kan dat weer leiden tot besluitvorming in de raad. Daarom hebben we uiteindelijk geen amendement ingediend. Uiteraard zullen we wel toezien op het verdere proces! De wethouder en de ambtenaren hebben daarbij aangegeven graag gezamenlijk op te trekken met de raad.

Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'Aandacht gevraagd voor mantelzorg!'