Bijdrage ChristenUnie raadsdebat bestemmingsplan Heracles

voetbal_kopdinsdag 02 september 2014 21:58

Terwijl amateurverenigingen, die zoveel goede dingen doen voor de stad, door de gemeente Almelo genegeerd en veronachtzaamd worden, krijgt Heracles, onderweg naar roem en rijkdom, van dezelfde gemeente alles wat zijn hartje begeert.

De fractie van de ChristenUnie heeft op 3 september tijdens een extra raadsvergadering voor het bestemmingsplan gestemd dat uitbreiding van het Heracles stadion mogelijk maakt. Maar in zijn bijdrage een dag eerder tijdens de reguliere raad was raadslid Michiel van Heek kritisch op de houding van de gemeente. Het is Oranje Nassau jarenlang niet gelukt om tot een akkoord met de gemeente Almelo te komen. Je zou de gemeente bijna verdenken van vertragingstactieken. Maar als de plannen van Heracles daardoor in gevaar komen, lukt het opeens wel, in een paar weken tijd.

In reactie op het amendement van raadslid Maathuis (VVD) stelde wethouder Van Marle tijdens het debat dat het onmogelijk is om in 4 weken tijd een plan van aanpak voor de Ossenkoppelerhoek te schrijven. Toen de stemmen over dit amendement staakten, waardoor het hele proces twee weken dreigde te vertragen, cq. de plannen van Heracles in gevaar komen, bleken wij als gemeente (de raad in dit geval) ineens in staat om binnen 1 dag opnieuw tot besluitvorming te komen door een extra raadsvergadering uit te roepen.

Natuurlijk is de ChristenUnie fractie blij met de voortvarendheid waarmee de extra vergadering van 3 september is ingelast. We verbazen ons echter wel over de willekeur waarmee voortvarendheid soms wel en soms niet wordt toegepast door dit gemeentebestuur. En we willen dat de gemeente Almelo een zelfde voortvarendheid laat zien als het om amateursportverenenigingen gaat. Daarom heeft de ChristenUnie het amendement -dat oproept om op korte termijn met een totaalvisie voor het hele sportpark Ossenkoppelerhoek te komen- net als op 2 september ook bij de extra vergadering op 3 septembert opnieuw gesteund. Dit amendement is aangenomen (17 voor 16 tegen), net als het genoemde bestemmingsplan (33 voor - 0 tegen).

Onderstaand de bijdrage van Michiel van Heek aan het raadsdebat op 2 september:

Het voorliggende bestemmingsplan Heracles heeft een lange geschiedenis. Het is niet aan mij, als jong raadslid om daar veel woorden aan te besteden. Zeker is dat het veel voeten in de aarde heeft gehad, en dat er veel geld en grote belangen mee gemoeid zijn. Een blokkering of vertraging van het proces zou in mijn ogen in dit stadium onverantwoord zijn.

Waar ik wel een aantal woorden aan wil besteden, mede vanuit mijn voorzitterschap van de hoorcommissie bestemmingsplannen, is de rol van ON (voetbalvereniging Oranje Nassau) in het proces.

Twee weken geleden werd de hoorzitting bestemmingsplannen bezocht door een grote delegatie van ON, om hun bedenkingen bij het bestemmingsplan Heracles toe te lichten. Tijdens de lange uiteenzetting, waarin ze uitgebreid ingingen op de sociale relevantie van ON, kreeg ik steeds meer de indruk dat ON op zich helemaal niet tegen uitbreiding van het Heracles stadion zijn, maar dat ze de bestemmingsplanprocedure aangrijpen uit frustratie over de gang van zaken met de gemeente Almelo. ON is al jaren in gesprek met de gemeente over achterstallig onderhoud, de locatie, en dat loopt telkens vast. Is het niet op geldgebrek, dan wel op een integrale visie voor sportpark Ossenkoppelerhoek die maar niet komt. Terwijl Heracles onderweg is naar roem en rijkdom, en daarin alle medewerking krijgt van de gemeente Almelo, wordt de in de schaduw liggende amateurvereniging die zoveel goede dingen doet voor de stad, door dezelfde gemeente genegeerd en veronachtzaamd.

Voor Oranje Nassau is dit bestemmingsplan de laatste juridische strohalm. Niet om Heracles tegen te houden, maar om de verbeteringen aan gebouwen en velden af te dwingen waar ON zo dringend behoefte aan heeft.

En dat lijkt te werken. In de afgelopen dagen is er intensief overleg geweest tussen ON, Heracles en de gemeente. Volgens de informatie die ik vandaag van ON heb gekregen, liggen er momenteel toezeggingen van Heracles en de gemeente waarmee voor ON tevreden is. Deze toezeggingen staan echter nog niet zwart op wit. Daarom mijn vraag aan het college: welke toezeggingen heeft de gemeente gedaan en hoe hard zijn die? Zodat wij als raad vanavond dit bestemmingsplan met een gerust hart kunnen vaststellen, en we morgen niet met lege handen staan.

Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'Bijdrage ChristenUnie raadsdebat bestemmingsplan Heracles'