Hal bevordert zucht naar méér

gokken_kopvrijdag 11 maart 2005 09:23

Twentse Courant Tubantia, vrijdag 11 maart 2005

Twentse Courant Tubantia, vrijdag 11 maart 2005

ALMELO - De ChristenUnie/SGP in de gemeenteraad is ‘mordicus’ tegen de vestiging van een amusementshal in de stad. Dat schrijft de fractie naar aanleiding van het nog steeds bestaande plan van de Almeloër Jack Schepers die een dergelijke hal wil stichten. De fracties van VVD en D66 zouden daar wel aan mee willen werken, en de plaatselijke verordening daar op willen aanpassen.

Volgens fractievoorzitter F. Nijhof van de ChristenUnie/SGP ‘bevordert gokken de zucht naar steeds méér (geld in dit geval).’ Het tweede bezwaar tegen zo’n hal is, aldus de fractie, dat een amusementshal ‘niets aan onze stad toevoegt.’

Volgens Nijhof zal door de komst van een amusementshal de criminaliteit toenemen. ‘Al zijn er geen harde bewijzen, de feiten lijken toch anders te liggen. Drugsgebruikers hebben de naam veel crimineel gedrag te vertonen. Gokverslaafden vertonen hetzelfde gedrag. In 1996 werd één op de vier woninginbraken gepleegd door goksverslaafden (recentere cijfers zijn er helaas niet)’, aldus de fractie in een uitgebreid schrijven. Wel moet gezegd worden, aldus Nijhof, dat de Vereniging Automatenhallen in Nederland veel heeft geregeld met het oog op verslaving. ‘Maar de vraag blijft: moet je gelegenheid geven aan en het risico nemen met een branche die blijkbaar al deze beveiligingen zo hard nodig heeft?’

Reacties op 'Hal bevordert zucht naar méér'