Motie Loverboys aangenomen

donderdag 16 september 2004 10:19

De fractie ChristenUnie/SGP in de gemeenteraad van Almelo heeft op donderdag
16 september jl. mede namens de fracties GroenLinks en Leefbaar Almelo een motie “loverboys” ingediend. De fracties hebben deze motie ingediend, omdat ze zich zeer grote zorgen maken over de toename van het aantal slachtoffers dat deze loverboys in de regio, maar ook in Almelo maakt. Uit een rapport van diverse jeugdhulpverleningsorganisaties en de politie blijkt dat daar tot nu toe 30 slachtoffers hebben aangeklopt. Het aantal slachtoffers kan nog aanzienlijk hoger liggen, omdat wellicht niet elk slachtoffer bij de hulpverlening aanklopt of nog afhankelijk van haar loverboy is.

Het aantal minderjarige jongeren dat momenteel in de jeugdprostitutie belandt, neemt regionaal – maar ook in Almelo – fors toe. Dit probleem is besproken in de raadscommissie ABZ en in de gemeenteraad, maar er zijn helaas geen structurele preventietrajecten op scholen tot stand gekomen.

Genoemde fracties pleiten voor een snelle aanpak en oplossing, te meer daar is gebleken dat de problematiek elders (Zwolle en Amsterdam) na diepgaand onderzoek en tijdens actieve aanpak veel ernstiger is dan gedacht.

Omdat burgemeester en wethouders tot nu toe geen aanleiding zagen om genoemde problematiek in de regio onder de aandacht te brengen, hebben de fracties van ChristenUnie/SGP, GroenLinks en Leefbaar Almelo het college verzocht om inhoudelijk en financieel ruimte vrij te maken om jongeren in Almelo voor deze vorm van criminaliteit te beschermen d.m.v. voorlichting tijdens de eerste drie leerjaren van het voortgezet onderwijs.  Daarnaast verzoeken genoemde fracties de regiopolitie Twente om de problematiek van de loverboys tot speerpunt te maken in het kader van “Twente kiest voor de jeugd”.

Tenslotte verzoeken de fracties het onderwerp “loverboys” onder de aandacht te brengen in de Regio Twente, in Netwerkstad Twente en in het driehoeksoverleg met als doel te komen tot preventieve en repressieve maatregelen om deze vorm van criminaliteit zo veel mogelijk uit de regio te weren en de aanpak en voortgang regelmatig te rapporteren in de raadscommissie ABZ.

De motie is uiteindelijk na uitvoerige discussie raadsbreed aangenomen.

Reacties op 'Motie Loverboys aangenomen'