VOORJAARSNOTA 2004 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP - GELOOFWAARDIG BESTUUR; BESTUURT GELOOFWAARDIG! -

woensdag 16 juni 2004 20:52

Voorzitter, leden van de raad,

De ChristenUnie/SGP fractie beoogt het uitdragen van christelijke normen en waarden. Een breed begrip, maar wij willen dit jaar de nadruk leggen op geloofwaardigheid. Anders gezegd; handelt het stadsbestuur geloofwaardig richting haar burgers? Daarboven willen wij als christelijk politieke partij een waardig geloof uitdragen. Daarin willen wij met respect jegens andersdenkenden handelen, maar ook zorgdragen voor de zwakkeren in onze samenleving. Het doet ons goed dat het college ook datzelfde beoogt ondanks de grote ombuigingen die voor de deur staan. Wel zullen wij het begrip "zwakkeren in de samenleving" op een aantal punten anders invullen. Hierover later meer.

Aan de orde is de voorjaarsnota 2004. Voor ons ligt een gigantisch boekwerk van 157 pagina's. Verbazingwekkend is, dat er ontzettend veel zaken genoemd worden die reeds gerealiseerd zijn. Op zich een goede zaak. Het is goed om stil te staan bij alle dingen die gerealiseerd zijn. Te vaak wordt in deze zaal gesproken over zaken die niet goed gaan zonder te kijken naar de vele dingen die wel goed gaan. Toch meen ik te weten dat het doel van een voorjaarsnota is “het stellen van kaders voor het komende begrotingsjaar”. Het zou daarom goed zijn alleen deze zaken te noemen en de voorjaarsnota in te korten tot ongeveer 50 pagina's. Dat scheelt een hoop papier, werk en dus geld. Een mooie uitdaging voor de volgende voorjaarsnota.

Bij alle thema's zie je dat "grote" woorden worden gebruikt. Grote woorden die je vervolgens wel waar moet maken. Burgers rekenen ons daarop af. Is dat wellicht een reden dat burgers zo weinig vertrouwen in de politiek hebben? Is de politiek wel voldoende geloofwaardig?? Ook het aantal vastgestelde en nog vast te stellen plannen is legio. Het lijkt erop, dat wanneer er een plan is vastgesteld daarmee het beleidsdoel gehaald is. Maar dat is nog slechts papier! De burger wil concrete dingen zien en niet met allerlei beloften zoet gehouden worden terwijl essentiële voorzieningen opgeheven worden.

Hoezo veilige stad? Er is een hoger veiligheidsgevoel, maar wat blijft ervan over als er steeds minder “blauw” op straat verschijnt.

Hoezo broedplaats voor culturele, sociale, politieke, en economische vernieuwing als er een filiaal van een bibliotheek nog maar net open is deze alweer gesloten dreigt te worden? Inderdaad ongeloofwaardig.

We hebben getracht deze voorjaarsnota te beoordelen op de lange termijn effecten. We zullen ervoor moeten waken dat de ombuigingen van nu als een boemerang later terugkeren met alle nare gevolgen van dien. Bezuinigen op verslavingszorg kan betekenen dat door gebrek aan opvang meer overlast ontstaat, meer vernielingen worden aangericht etc. Bezuinigen op peuterspeelzaalwerk kan inhouden dat de integratie van kinderen met een achterstand stopt met

alle gevolgen van dien. Bezuinigen op groen onderhoud leidt tot verpaupering van de stad met verloedering als gevolg en grote financiële gevolgen om dat allemaal weer recht te zetten. Wellicht is het mogelijk de ombuigingen om te zetten in positieve zaken. Zo zien we dat als groen onderhoud minder wordt, particulier initiatief hierbij uitkomst kan bieden. Verkoop - waar mogelijk - openbaar groen aan de burger die dan ook zorg moet dragen voor het onderhoud. Wijkcommissies kunnen in het beheer van hun wijk ook meer verantwoordelijkheid op zich nemen.

 

Thema 1: Stadscentrum

In dit gedeelte lees ik heel veel opmerkingen over technische invullingen van gebieden. Op zich heel goed. Naar mijn gevoel wordt er echter veel te weinig over maatschappelijke invullingen gezegd.

 

Het moet ons van het hart dat wij niet begrijpen dat de opgesomde maatregelen tot de gewenste effecten leiden. Kunt u ons dat uitleggen?

 

Het naar de stad trekken van bezoekers hangt volgens ons niet af van het invullen van gebieden, maar meer van het "verkopen" van het product "STAD ALMELO". Hoeveel burgers in de omliggende plaatsen zouden weten dat je in Almelo door de groene longen tot in het centrum kunt fietsen? Of dat men kan kanoën tot in het centrum? De gemeente, de middenstand en de horeca zouden de handen ineen moeten slaan en een daverende campagne op poten moeten zetten zodat "Heerlijkheid Almelo" opnieuw wordt ontdekt door burgers uit de omliggende gemeenten.

 

Thema 2: Stadscultuur

Al lezend rijst er een aantal vragen bij dit thema. Zeker gezien de voor de deur staande ombuigingen wekt men al snel valse verwachtingen. Hoelang is de bibliotheekvoorziening in de Schelfhorst gegarandeerd?

 

Worden programma-activiteiten ook nog gesubsidieerd als het jongerencultuurcentrum klaar is?

De tekst op pagina 18 2.4 suggereert van niet.

Hoe is het mogelijk dat het percentage theaterbezoekende Almeloërs is gedaald terwijl het bezoek per accommodatie gestegen is. Is hier meer plaatselijke promotie op zijn plaats?

 

Thema 3: Jongeren in de stad

Het college wil investeren in kinderen in voor- en vroegschoolse opvang, omdat dit het meest effectief is. Wij onderschrijven dat, maar wij zetten er wel vraagtekens bij of dat bij ieder kind zou moeten. Volgens ons zou er meer aandacht moeten zijn voor kinderen met een leerachterstand. Bovendien, mogen kinderen nog kind zijn? Nog even en ze worden direct na de geboorte opgenomen in het programma Piramide. U verzucht dat u voor het verminderen van schooluitval veel inzet heeft gepleegd. Maar nu het resultaat!

Thema 4: Iedereen Actief

De beoogde maatschappelijke effecten bij dit onderdeel kan men onderverdelen in absoluut noodzakelijke en wenselijke effecten. Absoluut noodzakelijk is verhoging van arbeidsparticipatie bij bepaalde doelgroepen en vergroting van participatie in het vrijwilligerswerk. Het is dan ook vreemd dat zich bij het laatste onderdeel nog geen nulmeting en streefcijfers bevinden. Het blijkt dat Almelo hierin nog ver achterloopt t.o.v. het landelijk gemiddelde (30% t.o.v. 42%).   Zijn hierin ook de vrijwilligers in het kerkenwerk begrepen?

Ik krijg het gevoel dat er te vaak en te gemakkelijk een beroep is gedaan op subsidies en er te weinig is gedaan aan het werven van vrijwilligers.

De andere twee onderdelen, vergroting sport- en culturele participatie, zijn wenselijk doch hebben voor ons geen prioriteit. Van het plan "Arbeidsmarktoffensief" hebben wij hoge verwachtingen.

 

Thema 5: Wonen

Het digitale trapveld De Trefhoek is geprivatiseerd. Hetzelfde gaat gebeuren met de nieuw te starten trapvelden. Een mooi initiatief en een goed voorbeeld dat niet alles vanuit de overheid gesubsidieerd hoeft te worden.

 

5221:

Het is jammer dat er geen nieuwe wijkontwikkelingsplannen zijn gemaakt. Wat is de reden hiervoor? Dat productiebedrijven hinder opleveren in een wijk is begrijpelijk, maar zakelijke dienstverlening is toch iets heel anders. Dit proces ligt dan ook stil.

 

Thema 6: Economische structuurversterking

Dit is voor ons een belangrijk onderdeel. Hier moet ons inziens hard aan gewerkt worden. Om onze burgers aan het werk te houden of de werklozen weer aan een baan te helpen, zullen we werkgelegenheid moeten scheppen. Wij willen daarbij inzetten op het ontwikkelen van zowel nieuwe bedrijfsterreinen als op revitalisering van de bestaande.  Het realiseren van het RBT is voor ons van groot belang. Daarnaast de al eerder genoemde zakelijke dienstverlening in de wijken, maar ook de vestiging van bepaalde bedrijven in de buitengebieden kan een belangrijke impuls geven aan de werkgelegenheid in onze stad.

 

Thema 7: Ruimte

Wij vinden de ontwikkelingen m.b.t. het Masterplan goed. Het wordt hoog tijd dat ontwikkelingen in Almelo op gang komen volgens een goed doortimmerd plan. Wel leeft bij ons de angst dat Almelo zich dreigt te vertillen aan alle ontwikkelingen die op stapel staan. Wij prefereren een aanpak op beperkte schaal met de nadruk op de ontwikkeling van het centrum.

 

Thema 8: Zorgstad

Het realiseren van een hospicehuis is nog steeds een witte vlek. Dat is jammer. Verbazingwekkend vind ik de opmerking dat het een breed gedragen instelling moet zijn terwijl de kerken niet genoemd worden.

De daklozenopvang moet voor de winter operationeel zijn. Het zou een zeer slechte zaak zijn als de daklozen deze winter nog eens elders ondergebracht moeten worden.

 

Ook een slechte zaak is het, dat er op de stichting De Ander wordt bezuinigd. De gevolgen hiervan zullen als een boemerang terug slaan op het welzijn van de stad. Hier moeten andere mogelijkheden gezocht worden.

 

Onze fractie vindt het belangrijk dat ouderen zolang mogelijk thuis of in familieverband kunnen blijven wonen. Wat ons betreft, moet het gemakkelijker worden om ouderen via inwoonsituaties "thuis" te laten wonen.

 

Het hele verhaal over de "lijn van de jeugdnetwerkstructuur" mag wat ons betreft geschrapt worden. Het is een onduidelijk verhaal waar niemand iets mee kan. En dus komt het de geloofwaardigheid van de politiek niet ten goede.

 

Thema 9: Veilige Stad

Veiligheid gaat boven heel veel zaken. Absolute veiligheid kan niemand geven, echter het mogelijke doen moet voor de overheid een eis zijn. In dit opzicht is voor ons van belang: meer blauw op straat; het mag niet zo zijn dat door het schrappen van stadswachten er minder toezicht is in de stad. Dit kan misschien deels worden opgevangen door camera's, toch zal er fysieke controle moeten blijven.

 

De problematiek rond de "loverpooiers" zal krachtig aangepakt moeten worden.

 

De veiligheid van fietsers in de stad is ronduit slecht. Bij oversteekplaatsen (o.a. in de wijk Windmolenbroek) gebeuren veel ongelukken. We hebben hiervoor in de laatste commissievergadering Woon en Leefomgeving al aandacht voor gevraagd. Helaas is er een paar dagen later iemand dodelijk verongelukt.

De tunnel onder het spoor in de Aalderinkssingel moet zo snel mogelijk gerealiseerd worden.

 

Thema 10: Groen en Water

Ik heb al eerder opgemerkt dat Almelo veel te weinig aan "Citypromotion" doet. Er is uiteindelijk heel wat te beleven in de stad. Waarom wordt er zo weinig ruchtbaarheid aan de opening van de kanoroutes gegeven. Slechts één artikel in de Tubantia, in de plaatselijke bladen niets, in de huis- aan-huis bladen in omliggende plaatsen niets.

 

Invoeren van toeristenbelasting is ons inziens dringend noodzakelijk, zodat er gelden vrijkomen deze mogelijkheden van Almelo te ontwikkelen en te promoten. Kijk niet naar wat er nog niet is, maar buit de mogelijkheden die er zijn uit.

 

Thema 11: Bestuur

Het is van groot belang dat de afstand tussen burger en bestuur kleiner wordt. Het is dan goed dat er in de werkgroepen “Stadsgedrag” en “Raad en Daad” aan gewerkt wordt om deze afstand te verkleinen. Laten we vooral oppassen dat het niet bij vergaderen blijft. Ondertussen is er al meer dan 10 keer vergaderd en nog maar weinig concreets richting de burger ondernomen.

 

Het stadsbestuur (raad en college) heeft een belangrijke voorbeeldfunctie. Het is niet geloofwaardig dat het college iedereen bezuinigingen oplegt, maar zichzelf geen. Was de uitgave van de laptops voor aspirant raadsleden ons al een doorn in het oog, nu blijkt ook de catering t.b.v. de raad gigantisch uit de hand te lopen. Het lijkt ons voor de handliggend hier fors in te schrappen. Niet omdat het gigantische bedragen oplevert, maar opdat het een goed voorbeeld is richting de door bezuinigingen getroffen burgers en instellingen.


 

Het budget van de ITC voorzieningen kan omlaag, de fractiebijdragen kunnen gehalveerd worden en de borrel na de raadsvergadering kan gewoon uit eigen zak betaald worden. Een globale berekening leert dat er al gauw € 15.000 bespaard kan worden.

 

Thema 12: Bedrijfsvoering

Ook hier zal een efficiëntieslag gemaakt moeten worden. Een bedrijfsmatiger opzet, meer scholing zal moeten leiden tot het minder inhuren van externen. Drie zinnen over personeelsbeleid lijkt ons wat mager als je over 650 werknemers praat. Er kunnen 29 arbeidsplaatsen verdwijnen; houdt dit in dat er toch teveel nieuwe mensen zijn aangetrokken de laatste tijd?

 

 

VOORZITTER,

Tot slot een aantal vragen en opmerkingen over de AANSLUITING MEERJARENRAMING 2004 – 2007.

 

3.1

Ad 2: voorzieningen aspirant raadsleden kan vervallen: voordeel is € 8567 maar structurele dekking vindt plaats uit de stelpost kleine kapitaalwerken. Hoeveel is dit dan?

 

3.3

Ad 7 en Ad 8: het onderhoud plannen van de nieuwe wegen als de Nijreessingel en de RW 36 is een vorm van struisvogelpolitiek. Zou toch in de raming opgenomen moeten worden. In ad 7 en ad 8 worden wel degelijk bedragen genoemd waarmee rekening gehouden moet worden.

Ad 10: U stelt dat de clustervorming van de brandweer Almelo - Twenterand menskracht kost. Vreemd: het moet toch juist synergievoordelen opleveren?

 

3.4: De Wet Werk en Bijstand

Hoe brengen we het principe "iedereen die kan werken moet werken, alle arbeid i.p.v. passende arbeid”: kunnen we dit principe toepassen en hiermee geld besparen door deze onder te brengen bij Soweco, stadsbeheer en gemeentelijke diensten?

 

3.6.2

Beïnvloedbaarheid personeelskosten: is dit niet veel te optimistisch gesteld: welke harde garanties kunnen daarvoor afgegeven worden en welke effecten heeft dat op ons beleid? Kunnen we dan nog wel in voldoende mate ons werk blijven doen c.q. de beleidsambities verwezenlijken?

 

3.6.2. Ad 3: bibliotheek

Het is prima om daar een bezuinigingsprikkel neer te leggen. Het is alleen de vraag of het zoveel moet zijn. Is er goed nagedacht over de directe (personeel) en indirecte (toegankelijkheid voorzieningen Ad 5 op termijn) gevolgen van deze bezuiniging??? Maak harde afspraken met de bibliotheek in plaats van eenzijdige maatregelen. Probeer ook bijvoorbeeld een tariefdifferentiatie in te stellen, een gezinsabonnement of laat voor de kinderen ook betalen. Prikkel de bibliotheek ook om andere commerciële activiteiten te organiseren: kinderfeestjes, betaalde lezingen, boekenbeurzen, etc. Wij vinden het van groot belang dat alle filialen open blijven. Een filiaal in een wijk is van groot belang voor de daar wonende bevolking. Als de filialen Schelfhorst en Heracles straks verdwijnen, zullen er waarschijnlijk niet veel mensen zijn die de centrale bibliotheek gaan bezoeken.


 

Ten eerste is het voor de oudere mensen onder ons een veel langere reis naar de stad dan naar het filiaal bij hen in de buurt. Ten tweede laat ook de parkeerruimte bij de Centrale Bibliotheek te wensen over. Tenslotte wijzen wij u op het belang van lezen voor de jeugd. Ouders zullen minder snel geneigd zijn hun kind alleen op de fiets naar de Centrale bibliotheek te laten gaan, dan naar een filiaal bij hen in de buurt. Als de filialen dichtgaan, waar wij erg op tegen zijn, wordt er o.i. een stuk minder gelezen door ouderen, volwassenen en jeugd. Erg jammer, temeer daar de campagne is dat er toch meer gelezen moet worden! En als filialen eenmaal sluiten, krijgen we ze niet meer terug!

 

3.6.4. Ad 4: Creatieve vorming / Kunst en Cultuureducatie

Wij zijn het met het college eens dat het belangrijk is dat kinderen van basisscholen in aanraking komen met kunst en cultuur. De vraag is wat het Creatief centrum kan doen met € 45000. Alleen een kindertheatervoorstelling misschien?

 

Wij zouden € 32000 willen overhevelen van amateuristische kunstbeoefening naar het Creatief Centrum zodat cultureel onderwijs aan de kinderen zoveel mogelijk doorgang vindt. Trouwens ook hier dreigt het spook van wachtgeldverplichtingen, waarom is hier geen geld voor gereserveerd?

 

3.6.4. Jongeren in de stad

Ad 3: godsdienstonderwijs / levensbeschouwing schrappen vinden we toch strijdig met het op gang brengen van het normen en waarden debat. Hier zou juist, misschien onder een andere noemer, meer aandacht aan gegeven moeten worden. U stelt dat er weinig animo voor is, elders lees ik dat er juist veel animo is. Een typisch voorbeeld van “het kind met het badwater weggooien”.

 

p. 130: AD 2: optimaliseren en intensiveren gebruik sportparken. Dit is matig onderbouwd. Zijn er geen mogelijkheden om dit commerciëler neer te zetten??? Sportverenigingen kunnen makkelijker een appèl op het bedrijfsleven, sponsoring e.d. doen. Waarom wordt hier niet gewoon een taakstelling opgelegd net als bij de andere instellingen. Inzet van vrijwilligers en ouders moet weer normaal worden.

 

p. 130: ad 4: beëindigen bijdrage vluchtelingenwerk. Dit is te voorbarig. Zeker voor 2006 zou een  bedrag gereserveerd moeten worden.

 

p. 132 ad 5: Straatreiniging. Hoe denkt het college hier € 120.000 weg te kunnen halen?? We moeten de leefomgeving wel goed houden. Denk hierbij alleen al aan de dreigende verloedering van de stad en de daarmee samenhangende gevolgen.

 

p 132 ad 6: Groenonderhoud. Doe een beroep op particulier initiatief! Laat wijken hun eigen groen onderhouden, adopteren...Laat Soweco intact en gebruik deze instelling om werklozen aan een werkstage te helpen. Het mes snijdt dan aan twee kanten.

 

p. 134 ad 2: Speelvoorzieningen. Speeltoestellen herschikken is prima. Probeer ze wel te hergebruiken of weer laten adopteren door wijken! Hier zijn immers wijkbudgetten voor.

 

Voorzitter,

 

U hoort dat onze fractie veel nadruk legt op particulier initiatief. De tijd dat voor alles een beroep op de overheid kon worden gedaan, is voorbij. Als bestuur van de gemeente Almelo moeten we daarop inspelen, maar ook zelf het goede voorbeeld geven.

 

Het gemeentebestuur van Almelo dient bovenal geloofwaardig te zijn.

U weet wel: goed voorbeeld doet goed volgen.

 

Ik wens het college en de raad daarbij Gods zegen en veel wijsheid toe.

 

Labels
Fractie

« Terug

Reacties op 'VOORJAARSNOTA 2004 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP - GELOOFWAARDIG BESTUUR; BESTUURT GELOOFWAARDIG! -'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.