Raadsbijdrage Wet werk en bijstand (Wwb)

werk_prive_kopdinsdag 09 september 2008 16:34

Voor ieder mens is het essentieel dat hij zijn talenten kan ontplooien en dat hij zoveel mogelijk zelfredzaamheid is en in de samenleving kan meedoen. Maar niet iedereen redt dat zelf, soms heeft men ondersteuning nodig. Onder andere daarvoor is er de Wwb. Wat zou het mooi zijn wanneer wij in Almelo met ons participatiebeleid bereiken dat iedereen die dat kan, ook maatschappelijk actief is. Daarom is de ChristenUnie fractie blij dat het college kiest voor een integraal participatiebeleid met als motto: iedereen doet mee.

Binnenkort start het beleidsatelier participatie en integratie. Naar onze mening zou het goed zijn wanneer wij als raad vanavond daar ook wat kaders voor formuleren. De ChristenUnie fractie kan zich vinden in de kaders die al in het voorstel staan, zoals de klant centraal, preventie wordt een essentieel onderdeel en samenwerking staat voorop. Wij willen daar echter graag een paar kaders aan toevoegen, een beetje in lijn met wat de fractie van GroenLinks zei:

• Wij zouden graag als kader ook zien dat in het beleid rekening wordt gehouden met het maatschappelijk belang van vrijwilligerswerk, van de zorg voor kinderen of hulpbehoevende ouderen en van mantelzorg.
  • Een ander kader dat wij graag willen meegeven, is dat nieuw geïntimeerden direct in een traject worden opgenomen. Waarom wordt dit wel toegepast bij de Wet werk en bijstand en niet bij bijvoorbeeld de WSW- of de Wajongregeling? Het zou een afweging kunnen zijn om dat wel te doen.
  • Een volgend kader dat wij willen formuleren, is dat voor 1 januari 2012 voor iedereen met een uitkering een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld moet zijn. Wij zouden daarbij voorrang willen geven aan mensen op de WSW- of de Wajongwachtlijst. Dat zou de gemeente gewoon kunnen bespreken met UVV en CWI.
  • Een ander kader is wat ons betreft dat iedereen voor wie een persoonlijk ontwikkelingsplan is opgesteld, in een traject komt en blijft. Nu worden soms nog mensen die geïndiceerd zijn voor maatschappelijke activering, weer naar huis gestuurd. Dat vinden wij ongewenst.
  • Ook een kader zou kunnen zijn dat voor 1 januari 2012 een substantieel deel van de mensen die nu ongewild zonder uitkering thuis zitten, is bemiddeld naar maatschappelijke activering of werk, zo dicht mogelijk bij hun sociale omgeving.

Wij gaan ervan uit dat het besluit van vanavond over het beleidsplan, de ruimte voor het beleidsatelier participatie en integratie niet beperkt. Kan de wethouder dit bevestigen?

Reacties op 'Raadsbijdrage Wet werk en bijstand (Wwb)'