Raadsbijdrage Demographic Change

nieuwbouw2dinsdag 12 februari 2008 12:48

Naar de mening van de ChristenUnie fractie gaat de discussie veel teveel over aantallen. Wij vinden dat de discussie moet gaan over de trends in plaats van over aantallen. Op basis van deze trends moeten we dan met elkaar bespreken wat ze betekenen voor het beleid voor de komende jaren.

Daarom moeten we steeds kritisch kijken naar het eigen beleid. En niet zomaar achter de ambities van het college aanhollen. Uit de gepresenteerde voorspellingen blijkt dat het college die kritische opstelling nog niet kan opbrengen. We hopen dat dit in regioverband wel lukt.

De ChristenUnie fractie vindt dat we bij aannames uit moeten gaan van historische gegevens en niet van gewenste gegevens. We pleiten er voor om uit te gaan van het gemiddelde van de afgelopen jaren en daarom van een stijging van de bevolking met 100 per jaar en dus niet zoals het college voorstelt met 300 per jaar.

Woningbouwplanning en programmering
Er bestaat grote eenstemmigheid over dat voor de woningbouw de belangrijkste trends zijn:

• de groei van het aantal huishoudens vindt vooral plaats bij alleenstaanden en éénouder gezinnen. Waarbij de groei bij de niet westerse eenouders het grootst is
  • het aantal ouderen stijgt sterk
  • het aantal jongeren daalt.

De ChristenUnie fractie vindt daarom dat deze trends als uitgangspunt voor de woningbouwplanning/programmering van Almelo gehanteerd moeten worden. We pleiten ervoor om deze trends op korte termijn te vertalen naar de behoefte aan nieuwe woningen per soort woning en prijsklasse. En daarbij twee scenario’s door te rekenen, n.l. een migratiesaldo van 100 en van 300.
We dienen daarover een amendement in.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendement: Woningbouwplanning en -programmering28,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsbijdrage Demographic Change'