Onvrede over verkeer in Bornerbroek

bornebroekdonderdag 20 oktober 2016 20:41

Een nieuw bestemmingsplan. Niet iedereen is daar altijd blij mee. De mogelijkheid bestaat om "zienswijzen" tegen een bestemmingsplan in te dienen. De gemeenteraad heeft daar speciaal een hoorcommissie voor. ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek is voorzitter. Op 11 oktober behandelde de raad een bestemmingsplan in Bornerbroek. Dit plan was ook in de hoorcommissie geweest.

De bijdrage van Michiel van Heek in de raadsvergadering van 11 oktober:

Naar aanleiding van dit bestemmingsplan is er een hoorzitting geweest met veel belangstelling van betrokken bewoners van Bornerbroek.

Uit de hoorzitting en ook uit het contact dat we daarna hebben gehad bleek dat de mensen vooral een probleem hebben met de verkeerssituatie. Er is veel doorgaand verkeer in hun wijk. Verkeer het dorp uit naar de sportvelden. En verkeer naar een naastgelegen woonwijk.

En ondanks dat deze verkeersproblemen niet direct verband houden met het bestemmingsplan, was dit bestemmingsplan wel de aanleiding voor deze mensen om naar het stadhuis te komen, om problemen in hun leefomgeving met de gemeente te delen.

Als voorzitter van de hoorcommisie bestemmingsplannen vind ik het belangrijk dat de zorgen van deze bewoners serieus genomen worden. Daarom mijn vraag aan de wethouder in hoeverre zij iets aan dit verkeersprobleem in Bornerbroek kan en wil doen.

Een tweede vraag betreft de veiligheid van kinderen op de bouwplaats. Bewoners zien nu al gevaarlijke situaties ontstaan en vragen hoe de gemeente de veiligheid van hun kinderen waarborgt.

Graag reactie van de wethouder.

Wethouder Irene ten Seldam antwoordde dat de gemeente in overleg met de buurt heeft besloten een verkeersdruppel in de wijk aan te leggen. Ook was ze positief over de mogelijkheid van een hek tegen het sluipverkeer. Een mooi voorbeeld hoe betrokkenheid van burgers bij bestemmingsplannen ook echt een verschil kan maken in de buurt.