ChristenUnie heeft als enige partij uitgebreid aandacht voor fietsers

fietsenzondag 09 maart 2014 23:09

De Fietsersbond is aan de slag gegaan met de verkiezingsprogramma’s voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in Almelo. De conclusie: Er staat heel weinig in die programma’s. De enige partij die uitgebreid aandacht besteedt aan fietsverkeer is de ChristenUnie.

Alsdus de website van de Fietsersbond.

De fiets vormt voor de ChristenUnie een uitermate belangrijk vervoermiddel voor de korte-afstandsmobiliteit. Fietsen is goedkoop, gezond en vrijwel niet milieubelastend. De jeugd onder de zestien jaar is er zonder meer op aangewezen en voor schoolbezoek is er dan ook vaak sprake van grote fietsstromen. Ook voor woon-werkverkeer op korte afstand wordt veel gebruikgemaakt van de fiets. Nu fietsen met (elektrische) trapondersteuning in een snel tempo de markt veroveren, zijn er veel mensen die de fiets opnieuw ontdekt hebben. Er moet dan ook in elke gemeente een fietsbeleid op papier staan, dat actief wordt uitgevoerd en gemonitord en waarvoor een apart budget is binnen de begroting.

Concrete voorstellen uit ons programma
  • Fietsroutes binnen de gemeente worden zo veel mogelijk van het overige verkeer gescheiden.
  • Realiseer vrij liggende fietspaden en zogeheten fietsstraten waar de auto ‘te gast’ is.
  • Fietspaden worden uitgevoerd in rood asfalt voor een goed fietscomfort.
  • In de centra, bij de stations en bushaltes en bij ’attractiepunten’ zijn voldoende mogelijkheden voor fietsparkeren, bij voorkeur in de vorm van bewaakte stallingen.
  • De ChristenUnie bevordert de aanwezigheid van oplaadpunten voor elektrische fietsen.
  • De gemeente kan horeca het predicaat ‘fietscafé’ geven.
  • Bedrijven en toeristische trekpleisters worden met goed openbaar vervoer en fietspaden ontsloten.
  • Bij nieuwbouwwijken en herstructureringen wordt gezorgd voor een goede infrastructuur voor fietsen, zodat het fietsen wordt bevorderd en automobiliteit wordt teruggedrongen.
  • Paaltjes op fietspaden veroorzaken veel ongelukken. Deze worden zoveel mogelijk verwijderd.
  • Er wordt een fiets-klachtenmeldpunt ingesteld.
  • De aanwezigheid van voldoende fietsreparatiepunten in woonwijken wordt gestimuleerd.

Reacties op 'ChristenUnie heeft als enige partij uitgebreid aandacht voor fietsers'