Bijdrage ChristenUnie bij behandeling Najaarsnota 2010

stadhuis_kopdinsdag 14 september 2010 22:23

Uit de najaarsnota wordt duidelijk voor welke enorme opgave we staan. Vanaf 2012 structureel minimaal 12 miljoen euro bezuinigen vraagt om fundamentele keuzes van de raad. De Najaarsnota maakt goed duidelijk welke aspecten er zo al spelen en welke keuzemogelijkheden we hebben. De ChristenUnie wil daarvoor haar waardering uitspreken.

Maatschappelijke opgaven

In de Najaarsnota wordt sterk de nadruk gelegd op de rol van de raad om de maatschappelijke opgave vast te stellen. We zijn hier blij mee. De ChristenUnie fractie heeft hier de afgelopen jaren steeds op aangedrongen.

Op korte termijn zal de raad dus voor de belangrijkste maatschappelijke opgaven moeten aangeven welke effecten we willen voorkomen en wat we graag nog extra willen bereiken. Gezien het grote bedrag dat we moeten bezuinigingen lijkt ons ook een prioritering binnen de maatschappelijke opgaven gewenst. De raad zal daarbij tevens moeten aangeven welk budget zij daarvoor ter beschikking stelt.

Deze keuzes van de raad moeten wat ons betreft voor alle activiteiten en uitgaven leidend en taakstellend zijn.

Het vaststellen van de maatschappelijke opgave is een lastige klus, die de nodige tijd vraagt. Daarom pleiten we ervoor dat er op korte termijn een voorstel en planning komt hoe we dit vorm gaan geven.

Maatwerk

Het is voor ons vanzelfsprekend dat in het beleid gestreefd wordt naar maatwerk. Dat wordt uitgegaan van de individuele behoefte en belemmeringen. De Najaarsnota doet voorkomen dat dit nu lang niet altijd het geval is en dat het omzetten van generiek naar specifiek beleid veel geld kan opleveren. We betwijfelen dat zeer.

Prioriteit kansarmen

Voor de ChristenUnie fractie is het onacceptabel dat de kwetsbare en kansarme inwoners de rekening van de bezuiniging krijgen gepresenteerd. De zorg voor de kwetsbare en kansarme inwoners is de belangrijkste overheidstaak. Er wanneer bezuinigingen van het rijk één op één worden doorberekend in het budget dan treft dit juist de mensen die het al zo moeilijk hebben.

Rijksuitkeringen/belastingverhogingen

Daarom vinden we dat specifieke uitkeringen van het rijk nooit taakstellend kunnen zijn. De raad bepaald hoeveel geld het voor een maatschappelijke opgave wil uitrekken en niet Den Haag.

Voor de ChristenUnie fractie is het ook niet acceptabel dat we de belastingen verhogen en de extra opbrengsten inzetten voor nieuw beleid en tegelijk de kwetsbare inwoners extra in hun portemonnee treffen of onnodig thuis laten zitten. Dat is niet uit te leggen.

Participatie

In de Najaarsnota wordt terecht in alle toonaarden het belang van participatie onderstreept.

Maar vervolgens wordt voorgesteld om participatie te bekostigen via het MAC en de WMO. Echter:  voor het MAC is  nu los van projecten nauwelijks geld uitgetrokken. En op de WMO moet worden bezuinigd. Wanneer we participatie echt belangrijk vinden zullen we hiervoor snel aanvullend beleid moeten ontwikkelen en substantieel meer geld moeten vrijmaken. Anders moeten we stoppen met het benadrukken dat iedereen moet meedoen. Dat zijn dan loze woorden.

Samenwerken

Ook samenwerken is een sleutelwoord in de Najaarsnota. Immers de bezuinigingen kunnen alleen worden gerealiseerd wanneer burgers meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leefomgeving en wanneer de gemeente veel taken en verantwoordelijkheden overdraagt aan maatschappelijke partners.

Samenwerken met wijkbewoners

Dat bewoners meer verantwoordelijk moeten worden voor hun eigen leefomgeving was ook de uitkomst van het beleidsatelier “De wijkbewoner centraal”. Maar het moet ook hier niet bij woorden blijven. Ons inziens vraagt dit om een vernieuwde integrale wijkaanpak en om een intensivering van beleid met de benodigde middelen.

Samenwerken met maatschappelijke partners

Om taken te kunnen overgedragen aan maatschappelijke partners is een open houding nodig waarin serieus naar elkaar geluisterd wordt en waarbij mogelijkheden niet op voorhand worden uitgesloten. Op voorhand bezuinigingen opleggen hoort daar niet bij.

Het is juist van belang om samen te zoeken naar een optimale verdeling van taken en verantwoordelijkheden en naar mogelijkheden om kosten te besparen. Dat geldt wat ons betreft voor alle maatschappelijke opgaven, ook die door Den Haag worden opgelegd.

Algemene reserve

We hebben nergens een onderbouwing gelezen van de nu gehanteerde norm van 10% voor de algemene reserve.  Maar ook niet van andere percentages die worden voorgesteld. We betwijfelen zeer of voor 2011 een algemene reserve van 10% voldoende is, bv om de verliezen uit Marsroute 2 af te dekken.

Daarom is het naar onze mening absoluut noodzakelijk dat er op zo kort mogelijke termijn een goed risicomanagement wordt ingevoerd, zodat we alle risico’s kennen en meewegen. En we straks niet weer voor grote verassingen komen te staan.

Binnenstad

Het college stelt voor de ontwikkeling van de Binnenstad uit de exploitatie van de gemeente te halen en onder te brengen bij een Ontwikkelingsmaatschappij. Voor de ChristenUnie fractie is het onduidelijk wat de voor- en nadelen  van zo’n keus zijn.  Ook begrijpen we niet waarom voor de Binnenstad gekozen wordt en bv. niet voor Waterrijk. Naar onze mening moet dit onderwerp van  discussie  zijn in Marsroute 2.

Sociale woningbouw

Voor de ChristenUnie fractie is een percentage van 20% sociale woningbouw geen heilig getal.  Een goede onderbouwing van de behoefte juichen we toe.  Maar niet alleen getallen bepalen of we nog woningen moeten toevoegen. We onderschrijven het genoemde uitgangspunt  dat “sociale woningbouw goed gespreid moet zijn over de stad. Maar dit uitgangspunt maakt sociale woningbouw in nieuwbouwplannen naar onze mening juist noodzakelijk.

De ChristenUnie fractie pleit er dus voor om:

• Als raad snel de maatschappelijke opgaven te bepalen.
  • Hierover een discussie zonder belemmeringen te starten met de maatschappelijke partners
  • De maatschappelijke opgave leidend en taakstellend te maken voor alle activiteiten
  • In het beleid voorrang te geven aan de kwetsbare en kansarme inwoners
  • Aanvullend beleid te ontwikkelen voor participatie en wijkaanpak en hiervoor aanvullend budget beschikbaar te stellen
  • De rijksuitkering niet taakstellend te maken
  • Vanaf de voorjaarsnota 2011 de reserves en voorzieningen te baseren op een gedegen risicoanalyse
  • Belastingverhogingen in te zetten voor knelpunten binnen de realisatie van maatschappelijke opgaven.
  • De discussie om plannen bij anderen onder te brengen te voeren bij Marsroute2
  • Sociale woningbouw evenwichtig over de stad te spreiden.

Reacties op 'Bijdrage ChristenUnie bij behandeling Najaarsnota 2010'