Gemeenteraads- verkiezingen, ChristenUnie

woensdag 25 januari 2006 09:25

Typisch Almelo, woensdag 25 januari 2006

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart a.s. maakt Typisch Almelo een rondje langs de politieke partijen. Deze week is het de beurt aan de ChristenUnie. We spraken met de huidige lijsttrekker Freek Nijhof en zijn opvolger, Jan Veenstra.

Typisch Almelo, woensdag 25 januari 2006

Rapportcijfer huidige college
'In het algemeen hebben ze het redelijk goed gedaan, we geven een 6, of een kleine 7. Van Broekhoven leverde goed werk af, en ook Sjoers en Kuik. Maar het kan natuurlijk altijd beter!'

masterplan
'in de basis is het goed. Door de voorlichtingsbijeenkomsten is het voor de burger ook allemaal te volgen. Wet jammer is dat het veel te ambitieus is, en op termijn ook financieel niet allemaal te realiseren. Het is geen totaalplan, want er is niets in opgenomen voor het agrarisch gebied.'

Politieke vernieuwing
'De scheiding tussen het college en de raad is niet gerealiseerd. De inspraak voor de burger is goed. We vinden dat tijdens de inspraakavonden de inbreng van de burger meer prioriteit moet krijgen.'

Bezuinigingen
'Belde biebfilialen moeten open blijven. De speelplaatsen moeten niet door buurtbewoners worden onderhouden, i.v.m. aansprakelijkheid. Een aantal ervan kan weg. De Sportraad kan wellicht minder subsidie krijgen als ze meer met vrijwilligers gaat werken. De bezuinigingen zijn doorgevoerd voordat de consequenties duidelijk waren.'

Economisch beleid
'Almeloërs zijn doeners, dus is het zaak om de uitvoerende industrie naar Almelo te halen, voor meer werkgelegenheid. Eerst oude industrieterreinen revitaliseren en optimaal benutten. Maar als nieuwbouw nodig is, moet het wet kunnen, op de juiste locatie.'

Sociaal beleid, armoede
'Het is onze plicht om het op te nemen voor de zwakkeren in de samenleving. Dat kun je als gemeente niet afschuiven op Den Haag. je moet naar de burger toe en meer doen met bijzondere bijstand. Goede voorlichting is noodzakelijk. Geen stigmatiserende pasjes en Winkels! Verder is mensen aan werk helpen belangrijk, Laat de mensen die kunnen, werken voor hun uitkering om ze te laten reïntegreren. Hoe sociaal is het om altijd maar in huis om te hangen?'

Binnenstad
'De binnenstad zou compacter moeten, met een goed winketbestand. Wanneer panden lang leegstaan, afbreken en zet er mooie woningen neer. Er is altijd belangstelling voor woningen in de binnenstad!'

Wijkbeleid
'Ons motto is: voor elkaar. De buurt moet betrokken worden bij het beleid en de leefbaarheid van de wijk. Schaalvergroting bemoeilijkt dat enorm.'

Woningbouw
'Wij' zijn voor het bouwen van gemêleerde wijken, met een goede verhouding tussen betaalbare woningen en de duurdere. Het woningaanbod moet passend zijn bij de markt. Wat de starterswoningen in Bornerbroek/Aadorp betreft moet men bouwen waar behoefte aan is.'

Onderwijs
'Almelo moet er niet naar streven om te concurreren met bijvoorbeeld Enschede, maar het is een goed idee om HBO‑opleidingen naar Almelo te halen, zeker als ze aansluiten op de MBO‑opleidingen die we al hebben.'

Onderscheid met andere partijen
'Wij hebben als enige de bijbel als uitgangspunt voor het partijprogramma. Daarom staan de zwakken in de samenleving voorop. We zijn niet links of  rechts, maar christelijk sociaal. Dat heeft als voordeel dat we alle andere partijen aan kunnen vullen en er ook mee kunnen samenwerken, zonder oogkleppen op. Het is misschien goed om te vermelden dat vrouwen bij ons zeer gewaardeerd worden in politieke functies. Door alle berichten in de media over de 'vrouwenkwestie' bij de SGP is er wellicht het idee ontstaan dat de kleine christelijke partijen er allemaal zo over denken. Bij de ChristenUnie vinden wij de dames heel belangrijk, en ze staan ook op de lijst!'

De kieslijst: 1. Jan Veenstra, 2. Wouter Teeuw, 3. Meindert Dijkstra, 4. Michiel van Heek, 5. Albert‑Jan de Graaf.

Reacties op 'Gemeenteraads- verkiezingen, ChristenUnie'