Motie bed-bad-brood aangenomen

Asielzoekers-4992dinsdag 12 mei 2015 14:38

Meerdere fracties hebben een motie 'bed bad brood' ingediend omdat ze vinden dat de door de regeringspartijen gemaakte afspraak, waarin uitgeprocedeerde asielzoekers (voor beperkte tijd en onder voorwaarde van medewerking aan terugkeer) ondergebracht worden in 5 grote gemeenten, onwenselijk, inhumaan en in strijd met internationale verdragen.

De motie was op initiatief van Eugène van Mierlo (CDA) en werd mede ingediend door de fracties van D66, GroenLinks en ChristenUnie. Verzocht is om onverminderd door te gaan met het ontwikkelen van beleid ten behoeve van een Almelose 'bed, bad en brood'-voorziening en samen op te trekken met andere Twentse gemeenten en de VNG om de door de regeringspartijen gemaakte afspraken zo snel mogelijk van tafel te krijgen en de consequenties gezamenlijk aan te vechten.

Met alle bestuurders van de ChristenUnie op alle niveaus spreekt ook de lokale fractie uit dat:
- Iedere gemeente vanuit haar eigen autonomie uitgeprocedeerde vreemdelingen noodopvang moet kunnen bieden, omdat dit onderdeel is van de zorgplicht die gemeenten vanuit de WMO hebben;
- Een korting op het gemeentefonds (als men tegen de wens van de regering in toch opvang biedt) niet op zijn plaats is;
- Gemeenten gecompenseerd moeten worden voor de kosten die ze maken voor noodopvang;
- Naast het bieden van bed, bad brood er ook begeleiding geboden moet worden.

Het Europees Sociaal Comité heeft zich duidelijk uitgesproken dat Nederland moet voorzien in Bed, Bad en Brood-voorzieningen zonder dat daaraan voorwaarden worden verbonden en de Centrale Raad van Beroep heeft op 17 december 2014 een bindende uitspraak gedaan welke er toe leidt dat centrumgemeenten vanaf dat moment verplicht zijn tot het bieden van een bed-, bad- en broodvoorziening voor dakloze vreemdelingen. Uit antwoorden van het college van B&W van de gemeente Almelo op schriftelijke vragen van de ChristenUnie (januari) blijkt dat er nog geen lokaal beleid op dit gebied is. De overeenkomst tussen de landelijke regeringspartijen een lokale bed-, bad- en broodvoorziening maakt het onmogelijk gemeenten zoals Almelo te verbieden de voorziening naar eigen inzicht te organiseren. Het is voor deze kwetsbare groep mensen van belang rust te hebben (zoals blijkt uit bijvoorbeeld het Rotterdams model), en de door het kabinet gekozen oplossing juist onrust en onduidelijkheid veroorzaakt.

De motie is met 30 stemmen voor en 4 tegen (VVD en Partij Vrij Almelo) aangenomen.

2015_05_12 motie-bad-bad-brood84,5 kBapplication/pdfdownload
Moties en Amendementen