Tevreden fractie na behandeling perspectiefnota

stadhuis_19devrijdag 03 juli 2015 14:15

Na een vergadering van 13 uur heeft de raad de Perspectiefnota 2015 aangenomen. De vergadering resulteerde in extra geld voor chronisch zieken en gehandicapten, een wens van de ChristenUnie. Ook worden extra bezuinigingen gezocht om het zgn. "weerstandsvermogen" van de gemeente te vergroten.

De ChristenUnie heeft in zijn bijdrage (zie presentatie) aandacht gevraagd voor drie zaken, overeenkomstig de eerder aangeleverde schriftelijke bijdrage. Wij hebben ons constructief opgesteld t.o.v. de begroting en zijn, in tegenstelling tot anderen in de opositie, alleen met financieel sluitende voorstellen gekomen.

Ten eerste hebben we twijfels of er wel genoeg wordt ingegrepen met bezuinigingen: we lijken (net als Grienkenland in 2009) de zaken mooier voor te spiegelen dan deze is. In dit kader hebben we gezegd verdere bezuinigingen te steunen, echter dat we ook niet inzien of dit wel kan zonder OZB verhoging. Uiteindelijk heeft de wethouder toegezegd naar extra bezuinigingen op zoek te gaan, in inder geval al 1 miljoen euro om het weerstandvermogen (geld voor tegenvallers/risico's) te vergroten. Dit lijkt ons een goede zaak.

Ten tweede hebben we, net als bij de behandeling van de Begroting 2015, aandacht gevraagd voor het feit dat al het geld dat almelo krijgt voor Chronisch zieken en gehandicapten (1,4 miljoen euro) voor andere doeleinden wordt gebruikt. We hebben een amendement ingediend om de komende drie jaar een bedrag van 500.000 euro per jaar voor chronisch zieken en gehandicapten te reserveren. Ook hebben we mede een motie van de PvdA ingedient om de steun voor deze doelgroep te regelen in de vorm van een collectieve ziektekostenverzekering. De wethouder heeft toegezegd 500.000 euro in de begroting op te nemen voor deze collectieve ziektekostenverzekering!

Ten derde hebben we gevraagd om bij het zgn. "sourcen" van taken (d.w.z. niet meer door Almelo zelf doen, maar via inhuur bij derden) ook de gemeenschap (bijvoorbeeld vrijwilligers) de gelegenheid te bieden een aanbod te doen, en hier ook budget voor te reserveren. We hebben hiertoe een motie ingediend die het helaas niet heeft gehaald (9 voor - 26 tegen).

Een van de opvallende zaken was dat D66 samen met LAS en VVD in een soort liberaal verbond met een groot aantal gemeenschappelijke voorstellen kwam die tegen het coalitiebeleid ingingen (D66 zit samen met CDA, PvdA en SP in coalitie). Veel van deze voorstellen werden weer ingetrokken. Bij de voorstellen die wel in stemming kwamen resulteerde dat vaak in bijna 50-50 uitslagen van de stemmingen. De stem van de ChristenUnie gaf dan vaak de doorslag (bij drie amendementen het geval, en ook bij een motie). Zo zie je dat je in de huidige situatie ook als kleine fractie een belangrijke rol kan spelen!

TitelBestandsgrootteMIME-type
2015_07_02 amendement chronisch zieken en gehandicapten122,0 kBapplication/pdfdownload
2015_07_02 motie-overnemen-taken-herzien122,9 kBapplication/pdfdownload
Bijdrage CU perspectiefnota 20151,0 MBapplication/pdfdownload