Brede steun voor ChristenUnie moties Sociaal Ondernemen

sociaal ondernemendinsdag 18 november 2014 21:39

Met de Participatiewet zullen mensen met een arbeidsbeperking bij de gemeente aankloppen. De Gemeente Almelo kan echter geen banen maken. Wat Almelo wél kan doen is het stimuleren van bedrijven om sociaal te ondernemen, zodat er meer banen komen, ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Twee moties van de ChristenUnie hierover zijn in de raad aangenomen.

Dinsdag 18 november jl. is het uitvoeringsprogramma Participatiewet 2015-2018 unaniem aangenomen door de raad. Met de Participatiewet komt er één regeling voor mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat er fatsoenlijk werk is voor iedereen. Om dit voor elkaar te krijgen heeft de overheid vooral de bedrijven nodig. Wij zien kansen rond nieuwe ontwikkelingen als 'jobcarving'. Daarbij wordt eenvoudig werk uit bestaande functies gehaald, waardoor én deze bestaande functies aantrekkelijker worden, én tegelijkertijd nieuwe banen ontstaan rond dit eenvoudige werk. Banen voor mensen met een beperking, voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

De opkomst van sociale ondernemingen biedt hier kansen. Een sociale onderneming levert gewoon een product of dienst en heeft ook een normaal verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, maar een middel om de werkelijke missie te bereiken: het creëren van maatschappelijke impact. Sociale ondernemingen verdienen aandacht omdat deze nog relatief onbekend zijn. Wat de ChristenUnie betreft krijgen ondernemingen die een maatschappelijke bijdrage willen leveren sowieso de ruimte. Dat geldt zowel voor reguliere ondernemingen als sociale ondernemingen. Het is daarom belangrijk om bijvoorbeeld een voorkeursbeleid te voeren bij aanbestedingen op sociale voorwaarden. Daarom heeft de ChristenUnie twee moties ingediend:

Twee moties:
1. Verkennende notitie Sociaal Ondernemerschap
Deze motie sluit aan bij het feit dat de Raad in het raadsprogramma heeft aangegeven aandacht te willen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociaal ondernemen. Dan moet je echter wel weten waar je staat en waar je naar toe wilt, en hoe je dat kunt bereiken. Met deze motie vragen we het college omte komen met een verkennende notitie Sociaal Ondernemerschap, met daarin een feitelijk overzicht van de stand van zaken van de sociale ondernemingen in de gemeente Almelo en de mogelijkheden voor de gemeente/provincie om deze sector te versterken, te stimuleren.

2. Sociaal Aanbestedingsbeleid
Met deze motie vragen we het college te komen met een notitie ‘sociaal aanbestedingsbeleid’ waarin inzichtelijk wordt gemaakt op welke wijze het huidige aanbestedingsbeleid van de gemeente Almelo ruimte geeft aan sociale ondernemingen en reguliere ondernemers met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en fairtrade. Ook vragen we aandacht voor de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) als gunningcriterium in aanbestedingen die niet vallen onder de Europese aanbestedingswet.

We hebben de moties samen met GroenLinks ingediend. Beide moties zijn bijna unaniem aangenomen (alleen de vier raadsleden van D66 stemden tegen).

2014_11_18 motie-sociaal-aanbesteden126,5 kBapplication/pdfdownload
2014_11_18 motie-sociaal-ondernemen124,2 kBapplication/pdfdownload