PvdA en CDA bieden bibliotheek geen soelaas

bieb_kopdonderdag 01 juni 2006 21:36

TC Tubantia, donderdag 1 juni 2006 PvdA en CDA bieden bibliotheek geen soelaas

ALMELO - ‘Zeer teleurstellend’, zegt raadslid J. Veenstra van de ChristenUnie in de gemeenteraad over de weigering van PvdA en CDA om een motie te steunen waarin gevraagd werd om de bezuiniging voor 2007 voor de bibliotheek nog eens zorgvuldig te bekijken.
Dinsdagavond laat diende Veenstra de motie in, gesteund door alle oppositiepartijen in de gemeenteraad. Volgend jaar moet de bibliotheek weer 120.000 euro bezuinigen, en dat betekent vrijwel zeker sluiting van de filialen in de Schelhorst en in het Polman Stadion. Voor de ChristenUnie is sluiting van de filialen ‘onacceptabel’, omdat ze voor de Almelose bevolking een belangrijke sociale rol vervullen. Voor de motie kreeg Veenstra alle andere oppositiepartijen (samen 15 zetels in de raad) mee. Maar de collegepartijen PvdA en CDA (samen 21 zetels) wilden niet mee. Voor de PvdA was het argument dat er in het collegeprogramma staat dat bij de begroting voor 2007 alle bezuinigingen nog eens tegen het licht worden gehouden. En het CDA wilde bij alle bezuinigingen voor de bibliotheek geen uitzondering maken. Volgens Veenstra is het argument van de PvdA onzinnig. Als pas in november de bezuinigingen worden ‘geëvalueerd’, moet de bibliotheek al bezig zijn met de voorbereidingen voor de bezuiniging voor 2007. Veenstra diende na het verwerpen van de eerste motie nog een tweede in, waarin niet stond dat de bezuiniging voor volgend jaar nog eens bekeken moet worden, maar waarin slechts werd gesteld dat - hoe dan ook - de filialen open moeten blijven. Maar ook die motie werd door de PvdA en het CDA verworpen.

Reacties op 'PvdA en CDA bieden bibliotheek geen soelaas'