Amendement CU en SP tegen uitbreiding koopzondagen haalt het niet

koopzondagwoensdag 08 oktober 2014 11:42

De gemeenteraad heeft gisteravond ingestemd met 26 koopzondagen voor de Almelose binnenstad. Een amendement van de ChristenUnie en de SP om dit aantal op 12 te houden, heeft het niet gehaald. Ook een motie van de ChristenUnie om bij een evaluatie van de nieuwe koopzondagen vooral op de kleine ondernemers te letten, heeft het niet gehaald. Heeft de ChristenUnie dan niets bereikt in deze discussie? Zeker wel. Gratis parkeren op koopzondagen tot 12 uur. Zo worden kerkgangers ontzien.

De fractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over de kwaliteit van de binnenstad. Daarmee bedoelen we de rust en de stilte op zondag, maar ook de kwaliteit van het winkelaanbod, de diversiteit die we hebben dankzij kleine zelfstandigen. 26 koopzondagen is duidelijk een compromis tussen de zelfstandige winkeliers en de ketens. De ketens wilden het liefst elke zondag open. Scholieren zijn gewillig. Kleine zelfstandigen hebben deze luxe niet en wilden liever dat het bij één koopzondag per maand bleef. 26 koopzondagen lijkt dan een mooi compromis. De ChristenUnie wilde echter geen compromis, maar een keuze: een keuze voor de kleine zelfstandige, voor de speciaalzaken die echt waarde toevoegen aan onze binnenstad. Want als de grote ketens de stad overnemen, wat blijft er dan nog over van het centrum van Almelo? Een wijkwinkelcentrum voor de mensen die daar toevallig wonen?

Onze evaluatiemotie had dezelfde achtergrond. De kern daarvan was dat bij het evalueren van de verruimde winkeltijden, er speciale aandacht moet zijn voor de bevindingen van zelfstandige winkeliers. Hebben zij het door de nieuwe winkeltijden zwaarder gekregen? Dreigen ze misschien af te haken? Helaas wilde de raad hier niet in mee gaan.

Dan onze motie over het gratis parkeren op zondagochtend. In tegenstelling tot wat er vanochtend in Tubantia stond, hebben wij deze motie niet teruggetrokken. In een vorige vergadering had de wethouder al toegezegd hier zo snel mogelijk in te zullen voorzien, eerst met een tijdelijke oplossing, en na de evaluatie van het parkeerbeleid met een permanente oplossing. Wij hebben daarom de motie aangehouden tot na de evaluatie van het parkeerbeleid. We blijven dit uiteraard kritisch volgen.

De discussie over winkeltijden heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Het onderwerp had al drie weken geleden afgesloten kunnen worden. Het college besloot toen echter dat de besluitvorming uitgesteld moest worden, tegen een duidelijke meerderheid van de raad in. Vorige week besloot het presidium dat de besluitvorming nog een week uitgesteld moest worden. Vorige week was één gemeenteraadslid niet aanwezig. Gisteravond waren verschillende leden niet aanwezig. De stemverhoudingen in deze raad liggen vaak dicht bij elkaar. Een voorstel valt of staat door dit soort bijkomstigheden. We moeten als raad beseffen dat de datum van agendering beslissend kan zijn voor ons beleid. In dit besef moeten we zorgvuldig agenderen en niet zomaar alles doorschuiven.

Tot slot. Vorige week, in het kader van Dolle Pret, was het college van B&W heel duidelijk over ongewenste precedentwerking van het gedogen van illegale bedrijfsactiviteiten. De ChristenUnie is ook tegen gedogen en betreurt de gedoogsituatie van supermarkten die meer dan een maand heeft geduurd. Laten we hopen dat daar geen precedentwerking van uit gaat.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht