Uitkomst begrotingsbehandeling 2008

stadhuis_kopdonderdag 08 november 2007 19:33

Op 7 en 8 november 2008 is de begroting in de raad besproken. Zie ook de bijdrage van de fractie ChristenUnie in 1ste termijn.

Onze opmerkingen over de Almelose wijkaanpak zorgden voor heftige reacties van de kant van de PvdA en CDA fracties. Men vond dat de ChristenUnie veel te negatief over de wijkaanpak sprak. In reactie heeft ons raadslid Jan Veenstra gewezen op de inbreng van de PvdA fractie in eerste termijn. De PvdA fractie gaf aan dat de Almelose Wijkaanpak in De Riet op gang begon te komen. Maar in De Riet wordt een heel andere aanpak gevolgd. De PvdA fractie gaf ook aan dat zij het belangrijk vinden dat de bewoners betrokken worden bij het heel, schoon en veilig houden van de woonomgeving. En ze noemden het Maatschappelijk activeringsconcept het vliegwiel van de Almelose wijkaanpak. Maar beide zijn helemaal geen onderdeel van deze aanpak. Ook vond men een evaluatie nog te vroeg. Men vond dat de wijkaanpak nu eigenlijk pas goed begint. Maar uiteindelijk stemde de PvdA in met een tussenrapportering in het eerste kwartaal van 2008, waarbij ook de aspecten die wij genoemd hebben zullen worden betrokken. Onze motie werd verworpen. De ChristenUnie fractie is nu van plan om haar visie over een goede wijkaanpak op papier te zetten en met de raad in een informatieavond te bespreken.

Ook ons amendement over de bibliotheek riep veel reacties op. PvdA, VVD en CDA wilden niet op voorhand extra geld reserveren. De PvdA ziet 2008 voor de bibliotheek als een ontwikkeljaar. De VVD en CDA fractie gaven aan dat het voor hen nog niet vast stond dat de beide filialen open moesten blijven. Ons amendement werd verworpen, maar wel werd besloten dat de bibliotheekvisie alsnog behandeld wordt in de raad. Dan wordt de discussie vervolgd.

In de discussie heeft de wethouder op ons indringend verzoek toegezegd dat er zowel voor het centrum voor jeugd en gezin als voor het maatschappelijk activeringsconcept een informatieavond wordt belegd. De wethouder zal zorgen dat we voor die avond tijdig de informatie krijgen, zodat er voldoende ruimte is voor een inhoudelijke discussie. Ook heeft de wethouder aangegeven dat het maatschappelijk activeringsconcept kan worden georganiseerd, zonder dat er extra middelen nodig zijn. Daarom hebben we de motie ingetrokken.

Naar aanleiding van onze motie over de spaarlampen gaf de wethouder aan dat dit meegenomen zal worden in een integrale aanpak van energiebesparing bij huishoudens met een laag inkomen. Op grond van de gezinssituatie zal worden bekeken wat de beste oplossing is. Daaronder valt ook de mogelijkheid om gratis spaarlampen ter beschikking te stellen. De wethouder heeft ook toegezegd dat ze de raad periodiek over de voortgang zal informeren. Dit was voor ons reden om onze motie in te trekken.

Onze motie over de Cogas dividend is niet aangenomen. De grote fracties willen het extra dividend gebruiken om de risico’s van grote investeringen af te dekken. Wel werd een amendement van de PvdA fractie aangenomen dat de gelden pas mogen worden besteed na besluitvorming door de raad.

Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2007 heeft de ChristenUnie fractie een motie ingediend over de uitvoering van de Fietsnota. Deze motie is met brede steun aangenomen. In de motie wordt het college gevraagd om structureel in de begroting geld op te nemen voor de uitvoering van de Fietsnota en om burgers, belangenorganisaties en raad bij de vaststelling van de prioriteiten te betrekken. In de begroting is alleen voor 2008 geld gereserveerd. En in de begroting worden de projecten al genoemd. De ChristenUnie fractie heeft er daarom op gewezen dat dit in strijd is met de motie. Ook de PvdA fractie wees daarop. Aan het eind van de discussie gaf wethouder Sjoers aan dat hij de motie niet wil uitvoeren. Zowel de ChristenUnie als de PvdA fractie hebben daar hun afkeuring over uitgesproken. We vinden het onjuist dat de wethouder dit niet eerder kenbaar heeft gemaakt. We hebben afgesproken dat de PvdA en ChristenUnie fractie in het voorjaar met een initiatiefvoorstel komen rond de uitvoering van de Fietsnota.

Onze inbreng heeft dus resultaat gehad. Ondanks weerstand zijn er toch diverse toezeggingen gedaan.

Reacties op 'Uitkomst begrotingsbehandeling 2008'