Begroting 2007, 1ste termijn fractie Christenunie

donderdag 01 maart 2007 14:19

Voorzitter, college, leden van de raad, geachte aanwezigen,

We behandelen vandaag de begroting 2007. Maar vandaag evalueren we ook de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Tevens spreken we over de eerste doorwerking van het nieuwe collegeprogramma. Dus een veelheid van onderwerpen. We maken daaruit de volgende keuze:

Evaluatie bezuinigingen

In de “Effectrapportage. Ombuigingen en heroverwegingen” wordt terug gekeken op de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Maar het lijkt erop dat de nota door een ambtenaar van achter zijn bureau is geschreven. Nergens blijkt dat de mening van de betrokken organisaties is gevraagd. Nergens lees je iets over een klanttevredenheidsonderzoek We hadden verwacht dat ook bekeken zou worden wat de gevolgen zijn van de bezuinigingen die voor 2007 nog gerealiseerd moeten worden. Dat er b.v. met Scoop daarover een gesprek zou zijn gevoerd? Maar niets daarvan. De ChristenUnie fractie vindt deze evaluatie onder de maat. Het is een voorbeeld van de interne gerichtheid van de gemeentelijke organisatie. De ChristenUnie fractie is blij dat de bezuinigingen op de speeltoestellen definitief worden geschrapt. Ook zijn we blij dat de kosten van vervanging nu structureel in het budget voor de bibliotheek zijn opgenomen. Op korte termijn zal een beleidsvisie voor de bibliotheek worden opgesteld. Kan het college aangeven hoe de directie en het bestuur van de bibliotheek daarbij worden betrokken? In het op 22-6-06 raadsbreed aangenomen amendement over de bibliotheek wordt als argument voor het opschorten van de bezuiniging genoemd om “de mogelijke sluiting van twee bibliotheekfilialen te voorkomen”. Voorzitter, mag ik er van uitgaan dat voor het college het ook het uitgangspunt is dat er geen filialen gesloten worden?

Almelose Wijkaanpak

Landelijk wordt de noodklok geluid over de dreigende verloedering van wijken. Er wordt een concentratie van sociale problematiek in bepaalde wijken voorspelt. Ook de Almelose Stadsmonitor signaleert dit probleem. Dat vraagt gestructureerde aandacht en een integrale aanpak. Bij de discussie over de nota “Lage inkomens, lage huren” zal de ChristenUnie hier opnieuw aandacht voor vragen. Steeds wordt gezegd dat de Almelose Wijkaanpak een van de speerpunten van het beleid is. Maar in de programma’s lezen we er weinig over. Wij vinden dat de Almelose Wijkaanpak nu teveel wordt neergezet als een projectmatige aanpak. Naar onze mening zouden we de Almelose Wijkaanpak veel breder moeten positioneren. We moeten een veel duidelijker relatie leggen tussen de Almelose Wijkaanpak en de leefbaarheid in de wijken. B.v. door een relatie te leggen met de wijkveiligheidsplannen. En door het te laten vallen onder het programma “Samen leven” in plaats van onder “burger, bestuur en bedrijfsvoering”. Immers veel problemen vragen om een integrale aanpak. Om een intensieve samenwerking tussen woningcorporaties, scholen, welzijnsorganisaties, politie, etc. Naar onze mening zouden wijkverenigingen hierin ook een duidelijke plaats moeten hebben. Nu duurt de discussie met de wijkverenigingen over hun rol in de Almelose Wijkaanpak voort. Hoe denkt het college die impasse te doorbreken? In de grote steden wordt steeds vaker Buurtmanagement ingevoerd, als intermediair tussen de diverse betrokken partijen en mede gefinancierd door woningcorporaties. Een buurtmanager zou in Almelo een alternatief kunnen zijn voor de wijkondersteuner, die in het collegeprogramma wordt geïntroduceerd. Is het college bereid om samen met de woningcorporaties te onderzoeken of buurtmanagement een alternatief kan zijn voor wijkondersteuners? Voor 2007 wordt maar voor één ondersteuner geld vrijgemaakt. Wij pleiten er voor om in 2007 al geld te reserveren voor 5 wijkondersteuners of buurtmanagers. De ChristenUnie fractie vindt het onjuist dat binnen de Almelose Wijkaanpak de wijk Markgraven evenveel geld per inwoner krijgt dan Kerkenlanden. Wij pleiten er voor om geld beschikbaar te stellen op basis van de problemen in de wijk. Ook vinden wij dat het beperkte budget jaarlijks volledig moet kunnen worden ingezet. Wat is de mening van het college hierover? In het collegeprogramma is opgenomen dat de formatie bij Stadstoezicht wordt uitgebreid. Maar voor 2007 is daarvoor geen extra geld uitgetrokken. De ChristenUnie fractie pleit er opnieuw voor om in 2007 al 20 toezichthouders aan te stellen.

Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Het is voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt lastig om actief te zijn. Bij Soweco staan meer dan 150 mensen op de wachtlijst. Met de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening krijgt de gemeente meer mogelijkheden om beleid te maken. Hierbij ligt koppeling met de WWB voor de hand. De ChristenUnie fractie pleit er voor dat de gemeente een voorbeeldfunctie gaat vervullen en zelf meer mensen met een beperking gaat of laat inzetten. Daarom zouden we graag zien dat de gemeente inventariseert welke taken geschikt zijn voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zowel binnen de gemeente als binnen de activiteiten die nu zijn uitbesteed of worden ingehuurd. We denken daarbij aan taken op het gebied van schoonmaak, horeca en postbezorging. Wat vindt het college hiervan en op welke termijn zou zo’n inventarisatie kunnen worden afgerond? Al jaren is duidelijk dat de dagopvang van dak- en thuislozen in Almelo een groot probleem is. We lezen dat het college een dagopvang naar Hengeloos model wil. De ChristenUnie fractie vindt dat de dagopvang voor eind 2007 gerealiseerd moet zijn.

Almelo Sociaal

Diverse belangenorganisaties voor kwetsbare burgers in Almelo kampen met financiële problemen. De stichting Pluspunt heeft haar werkzaamheden al moeten beëindigen. De KGA, KRA, de WAO/WVG werkgroep en Pluspunt hebben het voornemen om te fuseren tot één organisatie onder de naam Almelo Sociaal. Er ligt een plan waardoor met een kleine professionele inzet en een grote inzet van vrijwilligers de belangen van de kwetsbare burgers in Almelo beter kunnen worden behartigd. Met huisvesting in wijkcentrum De Kolk. De ChristenUnie fractie steunt dit plan. In de begroting wordt geld vrijgemaakt voor de Beheersstichting Vrijwilligers Organisaties. De ChristenUnie fractie vindt dat dit breder moet worden getrokken, zodat Almelo Sociaal op korte termijn kan starten. Wat is het standpunt van het college hierover?

WMO

Om invoering van de WMO per 1-1-2007 mogelijk te maken moet er nog veel gebeuren, zoals de integratie in het Zorgloket en de aanbesteding van huishoudelijke hulp. Hoe denkt het college er voor te zorgen dat alles voor 1-1-2007 is afgerond, zodat cliënten niet in de problemen worden gebracht? De ChristenUnie fractie heeft al eerder aangegeven grote moeite te hebben met het feit dat er maar 5 thuiszorgaanbieders zullen worden geselecteerd. Daardoor zullen veel medewerkers hun baan verliezen. Wij vinden dat de gemeente hier een verantwoordelijkheid heeft. Bij de selectie zou als eis gesteld moeten worden dat de geselecteerde aanbieders bij uitbreiding van personeel moeten kiezen uit personeel van niet geselecteerde aanbieders. Wat is de mening van het college hierover?

Burgerparticipatie/fietsroutes

Een van de speerpunten van het beleid is om burgers meer bij de beleidsvorming te betrekken. De gemeente is daar nog lang niet op ingesteld, getuige de volgende anekdote. Op een vergadering van de commissie “Verkeer en vervoer” in Almelo Zuid Oost komt een bewoner met ideeën om een verkeersprobleem op te lossen. De gemeente reageert en zegt: “de afdeling verkeer is met dit probleem bezig en over een tijdje zal de oplossing op een informatieavond gepresenteerd worden”. Worden zo burgers gestimuleerd om mee te denken? De ChristenUnie fractie vindt dat er meer middelen moeten worden ingezet om de burgers bij de beleidsvoorbereiding te betrekken. Wij denken dat een enquête hiervoor een goed middel is. In de voorbereiding op de verkiezingen heeft de ChristenUnie burgers gevraagd wat zij vinden van de verkeerslichten in Almelo. De reacties waren in hoofdzaak negatief. Men vindt dat er nog veel verbeterd kan worden, door b.v. de verkeerslichten alleen tijdens spitsuren te laten branden of groene zone’s te creëren. Opvallend was dat we veel reacties kregen over de afstemming van de verkeerslichten voor fietsers. Een van de speerpunten voor de komende jaren is het verbeteren van de fietsroutes naar de stad. Daarom heeft de ChristenUnie het voorstel om begin 2007 de burgers van Almelo via een enquête gericht te vragen naar hun mening over de fietsroutes in Almelo en de invloed van de verkeerslichten daarop. Een commissie uit de raad zou dit samen met de gemeentelijke organisatie kunnen voorbereiden. We zijn benieuwd wat het college en de raad van dit voorstel vinden.

Investeringen

In de begroting wordt op diverse plaatsen geld gereserveerd voor investeringen. We denken daarbij aan de bioscoop, turnsporthal, Ootmarsumsestraat, Denisli huis, evenementenbeleid etc. Dat nu toe heeft het college steeds gezegd dat deze investeringen nog via afzonderlijke voorstellen aan de raad ter goedkeuring zullen worden voorgelegd. Maar nu heeft het college al een besluit genomen over een extra bijdrage van € 500.000,- voor de bioscoop en stelt het college voor om dit middels goedkeuring van de begroting te bekrachtigen. Wij vinden dit een onjuiste gang van zaken. De wethouder heeft steeds toegezegd dat er een apart raadsvoorstel zou komen. Hierover zou dan door de raad gediscussieerd kunnen worden. De ChristenUnie fractie is tegen een extra bijdrage van € 500.000,- voor de bioscoop Er is om de start mogelijk te maken al veel geld “weggegeven”. Wij vinden dat het ontwerp zodanig moet worden aangepast dat niet nog eens een de extra subsidie nodig is. Maar wat betekent deze gang van zaken voor de andere investeringsvoorstellen. Worden daar nu wel of geen aparte raadsvoorstellen gemaakt?

Afsluiting

Almelo staat de komende jaren voor een grote uitdaging. De grootste opgave is om naast alle investeringen nog voldoende geld over te houden voor de zorg voor de kwetsbare burgers in Almelo. Dat zal zowel van het college als van de raad keuzes vragen. Ik wens het college en de raad daarbij Gods zegen toe.

Reacties op 'Begroting 2007, 1ste termijn fractie Christenunie'