Motie: Recreanten Pooksbelten

camping_kopzaterdag 29 september 2007 22:35

Toelichting CU tijdens raadsvergadering van 2 oktober 2007 bij de motie over de Pooksbelten

De fracties van AOV, ChristenUnie, Leefbaar Almelo en SP hebben vragen gesteld over de situatie rond de Pooksbelten. Afgelopen week hebben wij het antwoord van het college ontvangen. Afgelopen dinsdag was er (plotseling) nog een informatiebijeenkomst.

Wij vonden die bijeenkomst erg onbevredigend. Van een discussie binnen de raad was geen sprake. De einddatum voor de recreanten is niet aan de orde geweest. Daarom voldeed deze bijeenkomst naar onze mening niet aan wat met de motie van PvdA en CDA van 3 juli is gevraagd.

Zowel college als raad vinden dat de sluiting zorgvuldig moet gebeuren. Maar naar onze mening ontbreekt momenteel die zorgvuldigheid. Over te nemen maatregelen wordt niet vooraf bewoners(vereniging) gesproken. Teveel wordt de confrontatie gezocht. En de opzeggingstermijn voor de recreanten is in strijd met de Recron-voorwaarden. Ook vinden wij een ontruimingsprocedure pas gewettigd wanneer alles is gedaan om tot overeenstemming te komen. En zover is het nog niet.

We willen met deze motie dus niet de sluiting ter discussie stellen. Maar alleen de manier waarop het gebeurt.

Zowel het college als de fracties in de raad zeggen steeds dat de sluiting zorgvuldig moet gebeuren. Maar blijkbaar is er verschil van mening over wat “zorgvuldig”is. In de motie geven we aan wat wij onder “zorgvuldig” verstaan, n.l. de Recron-voorwaarden nakomen, overleggen met bewoners en investeren in overeenstemming. Daarmee sluit de motie aan bij wat we allemaal met de mond belijden. Nu de praktijk nog!

Wij willen benadrukken dat onze motie ook geen enkele invloed heeft op de termijn waarop de camping daadwerkelijk leeg is. Immers die termijn wordt volledig bepaald door de snelheid waarop de gemeente met bewoners en recreanten tot overeenstemming komt over hun vertrek. Hoe meer de gemeente meedenkt en meewerkt aan goede oplossingen en hoe meer de gemeente investeert in overleg, hoe eerder de camping leeg is. Rechtszaken vertragen dit alleen maar.

We kunnen ons daarom niet voorstellen dat iemand het met de motie oneens is.

Motie: Recreanten Pooksbelten

De raad van de gemeente Almelo in vergadering bijeen d.d. 2 oktober 2007:

Constateert

• Dat de raad in haar vergadering van 3 juli 2007 de volgende motie heeft aangenomen: “Het college te verzoeken om:
    • de datum van 31 juli 2007, waarop de seizoensovereenkomst van de recreanten zal worden beëindigd te veranderen in 31 oktober 2007
    • de raad na het zomerreces te informeren, zo nodig vertrouwelijk, over de ontwikkelingen met betrekking tot de Pooksbelten”.
  • Door de CDA fractie is hiervoor als reden aangegeven: “Na het zomerreces willen we de gelegenheid benutten om nog eens uitvoerig van gedachten te wisselen over wat de stand van zaken is en welke ontwikkelingen er zijn”, op basis van een plan van aanpak.
  • Dat de PvdA fractie daarbij ook heeft gepleit “dat het college dan ook gaat aangeven wat naar zijn mening een uitwerking is van het raadsbesluit van 2005”. En “in de ogen van de PvdA- fractie moet de zaak een gewone camping gaan worden”.
  • Dat het college in haar antwoord van 19 september 2007 op vraag 4 van de fracties van AOV, ChristenUnie, LA en SP aangeeft: “Hoewel de (Recron)voorwaarden niet toegepast worden handelen we wel in de geest van de voorwaarden”.
  • Dat het college in dezelfde brief als antwoord op vraag 8 aangeeft: “In een persoonlijk gesprek, wordt na (vrijwillige) overeenstemming een overeenkomst opgesteld”.

Overweegt

• Dat er voor de resterende recreanten geen sprake is van een seizoensplaats en ook niet van “een einde van het kampeerseizoen”, maar van een vaste plaats.
  • Dat voor hen dus de Recron-voorwaarden “Voor vaste plaatsen voor verplaatsbare kampeermiddelen” gelden en niet, zoals het college in haar antwoord op vraag 4 stelt, de voorwaarden “Voor seizoenplaatsen”.
  • Dat diverse recreanten deze voorwaarden hebben getekend.
  • Dat hierin in art. 10.3 bij herstructurering een opzegtermijn van 18 maanden wordt voorgeschreven. Uitgaande van de eerste aanzegging op 30-4-2007 zou dit dus een einddatum van 31-10-2008 betekenen.
  • Dat het college aangeeft dat: “naar verwachting begin 2008 een toekomstvisie wordt gepresenteerd” en dat het goed is om deze toekomstvisie bij de discussie over de verdere aanpak te betrekken.
  • Dat de in de motie genoemde datum van 31-10-2007 niet is genoemd als einddatum, maar om ruimte te scheppen voor een uitvoerige discussie. Deze uitvoerige discussie heeft echter (nog) niet plaatsgevonden.
  • Dat het college en de raad steeds hebben benadrukt dat er sprake moet zijn van een zorgvuldige behandeling van de bewoners en van maatwerk. Dat vereist o.a. zorgvuldig overleg.
  • Dat alle vaste bewoners niet voor het einde van het jaar zijn vertrokken.
  • Dat het daarom gewenst is dat de voorzieningen zodanig zijn dat verblijf in de wintermaanden verantwoord is.
  • Dat er geen noodzaak is dat de recreanten eerder dan de vaste bewoners zijn vertrokken.

Besluit

Het college dringend op te roepen om:

1. De datum van 31 oktober 2007, waarop de overeenkomst van de recreanten zal worden beëindigd te veranderen in 31 oktober 2008.
  2. Met de bewoners(vereniging) in overleg te treden over de noodzakelijke voorzieningen voor de wintermaanden.
  3. Zich maximaal in te spannen om met de vaste bewoners en de recreanten op zo kort mogelijke termijn tot overeenstemming te komen over de voorwaarden voor hun vertrek.
  4. De raad maandelijks over de voortgang te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Reacties op 'Motie: Recreanten Pooksbelten'