Vooruit, met de fiets naar school …

fiets_kopmaandag 10 september 2007 09:37

Tubantia, 10-9-2007

ALMELO - Met straffen en belonen proberen de gemeente Almelo en diverse fracties uit de gemeenteraad ouders er volgende week toe te bewegen de kinderen wat vaker met de fiets naar school te brengen. Dat gebeurt in de 'Week van de Vooruitgang' van Milieudefensie, die in het teken staat van bewegen: lopen, fietsen, openbaar vervoer en kritisch autogebruik. Kinderen die met de fiets of lopend naar school gaan krijgen in deze week een 'groene voetstap'. Daar zorgt de gemeente voor. Voor wie met de auto komt is de 'straf' een gesprek met één van de leden van de fracties van Leefbaar Almelo, ChristenUnie, GroenLinks, CDA of PvdA. Het is niet de enige activiteit. Dinsdag 18 september, vanaf 14.00 uur, toont de gemeente Almelo op het Stadhuisplein de drie eigen aardgasauto's en de elektrische veegauto's. Verder is er een presentatie van Greenwheels, een bedrijf dat doet in autodaten. Autodaten is een makkelijke en goedkope manier om een auto te huren. Je neemt een abonnement en betaalt de uren die je rijdt. Een bepaald aantal kilometers is vrij, daarboven betaal je een kilometerprijs. Donderdag 20 september staat in het teken van 'op voeten en fietsen naar school'. De fracties staan op die dag van 8.00 tot 9.00 uur en van 11.30 tot 12.30 uur bij een aantal basisscholen om in gesprek te gaan met kinderen en ouders over het wegbrengen en afhalen van kinderen met de auto. In ieder geval aan de Rotsduif en bij basisschool De Fakkel. Ook is er een fietstocht door de binnenstad, om een beeld te krijgen van de huidige en toekomstige knelpunten voor het fietsverkeer. Tenslotte organiseren genoemde fracties in november of december nog een informatieavond, waar teruggekeken wordt op de activiteiten van dit jaar.

Reacties op 'Vooruit, met de fiets naar school …'