ChristenUnie voorkomt kappen in één keer

xlpark_luchtfoto_kopvrijdag 15 december 2006 13:45

Tubantia, 15-12-2006

ALMELO - De vergunning voor het kappen van zeventien eiken en 446 andere bomen voor het XL Businesspark Twente bij Bornerbroek was dinsdag door de gemeente verleend. Na ingrijpen van de raadsfractie van de ChristenUnie heeft de gemeente de vergunning gisteren aangehouden.

In de gemeentelijke advertentie, afgelopen dinsdag in het Almelo's Weekblad, stond dat de kapvergunning was afgegeven. Fractievoorzitter J. Veenstra van de ChristenUnie wist niet wat hij zag. Er was immers steeds gezegd in de aanloop van wat toen nog heette het Regionale Bedrijventerrein (RBT), dat het Businesspark in het landschap 'ingepast' zou worden. Of andersom gezegd: dat het bestaande groen zoveel mogelijk in het RBT zou worden 'ingepast'. Met een kapvergunning voor alle bomen in één keer werd dat principe - en daarmee het bestemmingsplan - geweld aangedaan. Veenstra sloeg alarm bij de gemeentelijke afdeling Stadsbeheer en stelde gisteren schriftelijke vragen aan het college van B en W. Zijn actie had resultaat: de kapvergunning, weliswaar gepubliceerd, wordt aangehouden. De gemeente erkent dat er 'procedurefouten' zijn gemaakt. De gemeente had als het ware voor het gemak in één keer de vergunning afgegeven voor de kap van een kleine 500 bomen. Want, zo was de redenatie: elke aanvraag voor een kapvergunning kost een hoop tijd, en dat zou de aanleg van het XL Businesspark sterk vertragen. Wethouder Th. Schouten (Openbare Werken) zegt, dat het niet de bedoeling was en is om alle bomen te kappen. 'Er zijn locatiekaarten van het gebied, waarop staat aangegeven welke bomen worden gekapt en welke bomen en andere landschappelijke elementen blijven bestaan', aldus de wethouder. Het is een redenatie die volgens Veenstra geen stand houdt en die geen basis kan zijn voor het verlenen van een kapvergunning in één keer. 'Want dan kan niet meer worden gecontroleerd of de kap van bepaalde bomen terecht is of niet. Dit moet heel zorgvuldig van geval tot geval, van boom tot boom, worden bekeken', zegt Veenstra, 'je moet pas een kapvergunning afgeven als het niet anders kan.' Het geeft te denken, aldus Veenstra, dat de gemeente aan mensen die bezwaar maakten tegen de kapaanvraag, heeft geschreven 'dat het belang van het Businesspark altijd voorgaat boven het behoud van bomen.' In zijn vragen aan B en W spreekt Veenstra er ook zijn bevreemding over uit dat de directie van het XL Businesspark bij het verzoek om een kapvergunning 'in één moeite door' had gevraagd om ook bomen op particuliere grond in het gebied te kappen. In de aanvraag was sprake van 17 eiken en 560 andere bomen. Die particuliere bomen werden door de gemeente wel uit de aanvraag gehaald, waarmee het aantal op 17 eiken en 446 andere bomen kwam. De afdeling Stadsbeheer zit met de kwestie een beetje in de maag. De gang van zaken wordt wel erkend, maar een woordvoerder wilde er gisteren niet veel over zeggen. Er gaat vandaag eerst een brief naar de mensen in het gebied die tegen de vergunning bezwaar maakten.

Reacties op 'ChristenUnie voorkomt kappen in één keer'