Fractieflitsen december 2006
Fractieflitsen jaargang 4, nummer 3, December 2006
In deze editie van de fractieflitsen praten wij u bij over de thema’s binnenstadsplan, WMO, koopzondag, Almelo sociaal, hoogbouw en verkeerslichten. In de vorige fractieflitsen heeft u kunnen lezen dat onze fractie rond de WMO kansen ziet voor kerken om maatschappelijk relevant te zijn. Ondanks de teleurstellende lauwheid rond de WMO in de raad lijken zich hier toch positieve openingen voor te doen. Veel aandacht is er momenteel ook voor het ambitieuze binnenstadsplan. In deze flitsen leest u wat de kernpunten hiervan zijn, hoe de fractie van de ChristenUnie hier in staat en waarom we hoe gestemd hebben.
Binnenstadsplan
Almelo werkt aan een ambitieus masterplan voor de binnenstad. Wat gaat er eigenlijk allemaal veranderen? In een gefaseerde aanpak worden o.a. de volgende zaken gerealiseerd:
- Doortrekken van het water/de haven de stad in, een dertig meter brede waterkom van ongeveer C&A tot kijkshop. Water van de Hagengracht en Molenstreng terug in de stad.
- Afbraak van gebied rond huidige VVV en Kloosterhofflat en herbouw met een nieuw stadhuis.
- Afbraak van het gebied rond scheepvaarthuis en realisatie aldaar van een waterrijke woonwijk.
- Herinrichting van het winkelgebied (meer rondjes kunnen lopen) en herstel van veel historische zichtlijnen o.a. richting het Kolkje.
- Looproute van station langs Fortezza (oude Praxis terrein) naar winkelgebied.
Het geheel wordt uitgevoerd voor gezamenlijke kosten en risico met een bouwconsortium waardoor de kosten voor de gemeente beperkt blijven tot 10 miljoen over 10 jaar (dit is bijzonder weinig vergeleken met wat andere steden uitgeven aan revitalisering van hun binnenstad).
Als ChristenUnie worstelen we een beetje met wat we vanuit onze principes nu van deze plannen moeten vinden. Valt hier een specifiek “christelijke” mening over te geven? In beginsel staan we positief ten opzichte van deze ontwikkelingen die goed zijn voor de stad (en dus haar inwoners) en relatief weinig kosten (de kosten voor de gemeente zijn ongeveer gelijk aan de opbrengsten van de gemeente voor de verkoop van het leveringsbedrijf van Cogas). Wel is aandacht nodig voor het behoud van sociale woningbouw rond het centrum (in kader afbraak Castelloflat).
Toch heeft de fractie ChristenUnie tegengestemd. Waarom? Dit heeft te maken met zorgvuldig bestuur. Er is heel veel geheime informatie die niet gedeeld mag worden. Woningbouwverenigingen zijn niet altijd betrokken en lijken dwars te gaan liggen. Maar bovenal wordt er nu formeel “slechts” besloten op hoofdlijnen, terwijl het onze sterke indruk is feitelijk (de-facto) over veel meer wordt besloten. Afspraken over, bijvoorbeeld, kosten en bouwvolumes hangen zo samen dat er niet alleen geen weg meer terug is, maar ook geen ruimte voor alternatieven. De invloed van de raad op verdere ontwikkelingen lijkt daarmee slechts op papier te bestaan. De fractie ChristenUnie heeft ervoor gepleit om eerst de criteria vast te leggen waaraan de plannen moeten voldoen (scheiden visie en uitvoering), met een duidelijke rol voor de raad. Dit is helaas niet gebeurd.
Je kunt zeggen dat een ruime meerderheid (CDA, PvdA, VVD, D66 = 26 van de 35 raadszetels) voor de binnenstadsplannen heeft gestemd. Het gaat echter om een ontzettend ingrijpend plan voor Almelo. Wij vinden het daarom beschamend dat hierin de raad niet unaniem is: 6 van de 10 partijen hebben tegen gestemd…
Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO)
Afgelopen jaar hebben we u meermaals geïnformeerd over de WMO en het belang dat de ChristenUnie hecht aan een zorgvuldige invoering. De WMO regelt onder andere huishoudelijke hulp en thuiszorg, en schuift hierin de verantwoordelijkheid naar de gemeente. De drie speerpunten van beleid die we als fractie daarbij als uitgangspunt hebben gekozen zijn:
- Financiële gevolgen (oormerken WMO gelden, beleid rond eigen bijdragen).
- Rol van de kerken, in het bijzonder diaconieën (gesprekspartner, helpen waar geen helper is).
- De keuzevrijheid van burgers, bijvoorbeeld om te kunnen kiezen voor een zorgverlener vanuit de eigen identiteit.
In de raad is de “verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Almelo” aangenomen. Waar over het binnenstadsplan maanden lang een extra wekelijkse raadsvergadering is uitgetrokken, is voor deze verordening slechts 1 a 2 uur uitgetrokken in een voorbereidende raad. Stenen lijken nu eenmaal belangrijker dan mensen? De ChristenUnie heeft zich eraan gestoord dat er nauwelijks een inhoudelijke discussie heeft plaatsgevonden over zaken als de eigen bijdrage, de vele “primaten” (dat bijvoorbeeld verhuizing gaat boven aanpassing van de woning, etc.) en de rol van de raad. Van meet af aan was echter duidelijk dat de grote fracties van PvdA en CDA geen behoefte hebben aan uitstel van de verordening, en daarmee de discussies vooruit schuiven. Desnoods wordt na evaluatie de zaak wel weer aangepast. Teleurstellend!
Ook ons meervoudig pleidooi om in de aanbestedingsprocedure alle aanbieders die aan de door de gemeente gestelde criteria voldoen te accepteren vond geen gehoor. Dit “Zeeuwse model” is landelijk door de ChristenUnie gepromoot en elders succesvol toegepast. Almelo koos echter voor maximaal vijf (!) aanbieders en de gevolgen van deze selectie leest u bijna dagelijks in de krant.
Wij hebben rond de WMO vier amendementen en twee moties voorgesteld waar helaas geen draagvlak voor was. Ons restte niets anders dan om ze terug te trekken en (net als SP, Groenlinks en Leefbaar Almelo) tegen de verordening te stemmen.
Dan nu het goede nieuws. Helaas heeft onze motie voor een adviesraad WMO het niet gehaald. Dit ondanks het feit dat dit wettelijk geregeld is (!) en 60% van de gemeenten dit ook heeft ingesteld. Echter, de wethouder lijkt zich te willen sterk maken voor een rol van de kerken binnen bestaande adviesraden. Zoals u weet hebben we in oktober 2005 samen met het CDA een avond georganiseerd over de gevolgen van de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Hieruit is een werkgroep voortgekomen die wordt voorgezeten door dhr. Hans Hendriks. Van hieruit wordt momenteel het initiatief genomen om diaconieën te verenigen en zo een gezamenlijke stem en/of invloed te doen gelden. Wethouder Schouten denkt hierin mee! Wij wachten dit af en wensen dhr. Hendriks en zijn werkgroep hierbij Gods zegen toe!
Koopzondag
Plotseling werden we benaderd door supermarkten. Ze voelden zich gedwongen om 24 en 31 december open te gaan terwijl ze dit eigenlijk niet wilden. Misschien heeft u iets gelezen in de krant over deze koopzondagen. Wat was er aan de hand? Een landelijke keten wil op genoemde dagen veel promotie maken over deze koopzondagen. Dus vroeg ook het Almelose filiaal een koopzondag aan. Wethouder Sjoers wilde hier wel in meegaan. Als één supermarkt open gaat en de anderen niet, dan geeft dat echter teveel concurrentievoordeel. Dus ook de andere supermarkten mochten open. En moesten open: achterblijven kun je immers eigenlijk niet.
Wat klopte er echter niet? Ten eerste is afgesproken dat koopzondagen worden aangevraagd door winkeliersverenigingen, en niet door individuele ondernemers. Het college kan ingaan op individuele verzoeken maar gezien de afspraken is dat niet erg netjes. Ten tweede waren er in het buitengebied al 12 koopzondagen geweest in 2006 (wettelijk maximum). De wethouder dacht hier een mouw aan te passen door een nieuwe, branchegerichte aanpak alvast per 1 december te laten ingaan, in plaats van per 1 januari. Supermarkten worden daarin weliswaar niet als branche genoemd, maar ook daar viel wel weer een uitzondering op te maken. Ten derde bleek uit onderzoek dat de meerderheid van de winkeliers gewoon niet wilde, en zich gedwongen voelde. Publiekelijk protesteren is echter lastig, want wat vinden je klanten hier van? Kortom: tegen wil en dank, tegen de regels, en tegen de principes van de ChristenUnie, en dus werd hoopvol onze kant op gekeken. Doe er wat aan.
Ons raadslid heeft de betreffende ambtenaar meermaals lastig gevallen met “vragen” omtrent het juridisch kader. Dit stug volhoudend hebben we even plotseling weer vernomen, wederom via de winkeliers, dat de koopzondagen niet doorgingen. De argumenten kwamen exact overeen met de argumenten die wij hadden genoemd in een motie die we wilden indienen, en die we alvast de raad hadden rondgestuurd. Uiteraard had onze motie echter niets te maken met het besluit van de gemeente, aldus de wethouder in de krant. Dat maakt ons ook niet uit, zo werkt politiek. We zijn blij met het resultaat! Maar zo ziet u dat er ook achter de schermen heel wat gebeurt…
Korte punten
Zo spelen er heel veel zaken. Punten die we nog willen noemen zijn:
- Almelo sociaal. De fusie van kliëntenraad, KGA en pluspunt mag per 1 januari 2007 organisatorisch starten en in het gebouw dat ze wensen. Wij hechten hier belang aan en zijn hiervoor opgekomen.
- Hoogbouw. De gemeente heeft rond de hoogbouwvisie een procedure opgesteld. Ook is er (na de commotie rond de hoogbouw nabij de Gravenallee) een burgerinitiatief ontstaan dat bepaalde effectrapportages voorstaat. Wij hebben voorgesteld deze twee zaken te integreren, de raad ging daarin mee, en het lijkt nu tot ieders tevredenheid (!) vorm te gaan krijgen.
- Verkeerslichten. Tijdens de campagne hebben we ons sterk gemaakt voor een beter afstelling hiervan. Almelo’s weekblad vroeg zich al af of we er nog wat mee doen? Wij maken ons (om mee te beginnen) momenteel sterk rond een door de gemeente uit te voeren enquête rond verkeerslichten voor fietsers. Daarmee slaan we drie vliegen (drie van onze speerpunten) in één klap: burgerparticipatie, fietsers en verkeerslichten!
Ten slotte
Als u vragen hebt, opmerkingen, of wat u ook kwijt wilt aan de fractie: bel of mail ons gerust! Ook kunt ook onze volledig vernieuwde website raadplegen: www.almelo.christenunie.nl.
De fractie wenst u ten slotte gezegende kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar toe!
adressen
Jan Veenstra, telefoon 0546 – 451290, e-mail: jan.veenstra@tele2.nl (raadslid)
Reacties op 'Fractieflitsen december 2006'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.