Kritiek op collegeplan om stadhuis te slopen

stadhuis_gespiegeldwoensdag 22 april 2015 09:15

Op verzoek van een aantal fracties, waaronder de ChristenUnie, is er gisteravond een extra politiek beraad ingelast om wethouder Bruggink te bevragen over het collegebesluit om het voormalige stadhuis te willen slopen. De ChristenUnie is tegen de sloop van dit karakteristieke gebouw en ziet veel meer in een herbestemming.

Hieronder de bijdrage van de ChristenUnie:

Op 9 december was het vorige politiek beraad over de toekomst van het oude stadhuis. De boodschap van de raad aan het college was duidelijk: ga constructief praten met de Coöperatie Hergebruik Gebouwen. Is dat gebeurd? In onze ogen niet. Ja, er zijn gesprekken geweest, maar met de insteek om de Coöperatie Hergebruik te diskwalificeren. Vanuit een kokervisie voor sloop en voor het plan TMZ.

Het standpunt van de ChristenUnie is in de tussentijd niet veranderd. Wij zijn voor een creatieve stad. Een stad met karakter. Met bijzondere gebouwen en creatieve initiatieven. Het oude stadhuis is een bijzonder gebouw – dat punt is genoeg gemaakt. En creatieve ideeën liggen er. Herbestemming is een avontuur, een spannend proces, waar met veel creatieve energie heel mooie dingen uit kunnen komen.

Van sluisgebouwen en tramremises tot fabriekshallen en kantoorflats. Overal in Nederland zijn de succesverhalen van herbestemming te bewonderen. Elk verhaal is anders, maar er is één constante factor: de samenwerking tussen een groep enthousiaste mensen en een welwillende overheid. Een overheid ook die duidelijkheid biedt: dit zijn onze randvoorwaarden, hier zijn de technische tekeningen. Kom maar op!

Wat is de reden dat dit met ons oude stadhuis niet is gebeurd? Is dat onwetendheid, koudwatervrees, “In Almelo zijn we gewend om dingen plat te gooien en opnieuw te beginnen”, of zit er iets anders achter: een onwil die ik niet kan duiden? Dat zou ik graag van het college willen weten. Wij mogen in onze handjes knijpen dat er in deze stad een initiatief als Hergebruik Gebouwen van de grond is gekomen en dat nog steeds wil doorzetten. Niet dankzij, maar ondanks de opstelling van het gemeentebestuur.

Ik kan me eigenlijk maar twee rationele argumenten voorstellen waarom je niet wilt meewerken met zo'n bruisend initiatief: als je er financieel heel veel slechter van wordt, of als je plannen voor andere delen van de stad ernstig in gevaar komen. 1 miljoen om een braakliggend stuk grond te realiseren lijkt me financieel geen logische keuze. Voor wat betreft het andere argument, plannen elders die in gevaar komen: wij hebben bij de behandeling van het woningbouwprogramma duidelijk gemaakt dat nieuwbouwplannen nooit een argument tegen renovatie en hergebruik mogen zijn.

In het debat heeft ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek de wethouder nogmaals opgeroepen om met Guus Zeillemakers van Hergebruik Gebouwen in gesprek te gaan en de impasse te doorbreken. Daarbij gaf hij de wethouder het advies mee om zich meer flexibel en faciliterend op te stellen en zich minder te richten op zekerheden. "Herbestemming van een bestaand gebouw vereist een fundamenteel andere benadering dan "traditionele" stadsontwikkeling."