Willekeur in het terrassenbeleid?

Terras_Meppelwoensdag 08 april 2015 11:05

De beleving van de binnenstad is een hot topic voor de ChristenUnie-fractie. Terrassen spelen daarin een rol. Een stad die leeft mag best een beetje rommelig zijn. Maar er zijn grenzen. Regels moeten helder zijn voor horecaondernemers. En vooral: gelijke monniken, gelijke kappen. Helaas is een gelijke behandeling door de gemeente Almelo niet vanzelfsprekend.

Het college van B&W stelde gisteravond nieuw terrassenbeleid voor aan de gemeenteraad. Maar hoe objectief en vrij van willekeur was dit voorstel? Daarover werd wethouder Claudio Bruggink stevig aan de tand gevoeld door ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek. Hieronder zijn bijdrage in de eerste termijn.

Terrassen kunnen op een positieve en op een negatieve manier bijdragen aan de belevingswaarde van onze stad. Een positief voorbeeld is het prachtige terras van België aan de waterkant. Een minder positief voorbeeld zijn de zogenaamde winterterrassen die de laatste jaren als paddestoelen uit de grond schieten. Ik noem specifiek het terras voor het Wetshuys. Hoe vervelend ik het ook vind om dit te zeggen - want wij zijn er absoluut niet op uit om hardwerkende horecaondernemers te bashen - dit is wel de kritiek die wij vanuit de samenleving horen:

- Vanaf de Koornmarkt kun je de Grotestraat niet meer inkijken.
- Het monumentale gebouw is half niet meer te zien.
- Dit kleine restaurant heeft de facto een aanbouw waarmee het zijn oppervlakte heeft verdubbeld.

In dit verband hebben wij de volgende vragen:

1. De omgevingsvergunningplicht gaat ook gelden voor bestaande terrassen. Hoe groot schat u de kans dat bestaande terrassen geen vergunning zullen krijgen?

2. De terrassen van België en Niels en Onwijz staan niet op de kaartbijlagen. Mogen die terrassen inderdaad niet dieper dan 4 meter zijn?

3. Als de standaard terrasdiepte 4 meter is, waarom mag het terras van het Wetshuys dan 8 meter zijn? Dit roept herinneringen op aan ongelijke behandeling zoals die in het verleden plaatsvond.

4. Zit er niet een zekere willekeur in de toekenning van vierkante meters? Is het niet beter om terrasoppervlak te beprijzen per vierkante meter, zoals dat ook voor marktkramen geldt?

5. Waarom geldt voor parasols een maximum hoogte van 4 meter, terwijl voor overkappingen het begin van de eerste verdieping geldt?

6. In de zomerperiode zijn alleen haakse terrasschotten toegestaan. Maar is het begrip zomerperiode ook ergens gedefinieerd? Is dat vanaf een bepaalde datum of een bepaalde temperatuur?

In het debat kon de wethouder wel veel, maar niet alle zorgen over willekeur wegnemen. Toch stemde de ChristenUnie uiteindelijk voor het terrassenbeleid. Michiel van Heek: "In het kader van de rechtszekerheid is dit terrassenbeleid beter dan helemaal geen beleid. Ook al zijn hier in het kader van de rechtsgelijkheid vraagtekens bij te plaatsen."