Fietspad Plesmanweg: knoop doorgehakt

fiets_kopwoensdag 22 november 2017 09:00

Na een moeizaam proces en soms verhitte discussies heeft de gemeenteraad een besluit genomen. De strijd leek te gaan over de plek van het nieuwe fietspad (oost of west), maar werd vooral gevoed door politieke miscommunicatie. Gelukkig is dit proces nu achter de rug, en kan de aanleg van een nieuw en veiliger fietspad beginnen.

De bijdrage van ons raadslid Michiel van Heek was deze keer kort (in tegenstelling tot de vorige keer):

De ChristenUnie is blij dat er een nieuw fietspad komt langs de Plesmanweg. Het huidige heeft echt zijn langste tijd gehad.

Wij begrijpen de argumenten voor zowel de west- als de oostkant. Toch kiezen we voor de oostkant. We volgen daarin de argumentatie van de Fietsersbond; een fietspad aan de oostkant sluit het best aan. Een eventueel toekomstig fietspad langs de Plesmanweg-Noord zal dan ook aan de oostkant moet komen.

Het nadeel van een fietspad aan de oostzijde, bij Bolk voor de deur, is ons ook duidelijk. Fietsers hebben hier in principe voorrang. Maar op het moment dat een vrachtauto of konvooi bezig is met met een oversteekmanouvre, zullen fietsers toch even moeten wachten. In het uiterste geval mogen er van ons stoplichten neergezet worden.

Kortom, complimenten voor dit raadsvoorstel. Wij gaan er voor 90% in mee; we willen alleen dat het fietspad aan de andere kant komt te liggen. Maar feitelijk is dat een detail. ;-)