Geslaagd bezoek aan Ledeboer&Co

IMG_20170905_090027maandag 27 maart 2017 23:00

Op maandagavond 27 maart hebben zo'n twintig raadsleden een zeer geslaagd werkbezoek gebracht aan de recent gerenoveerde stadsvilla Ledeboer&Co. De avond was georganiseerd door de ChristenUnie, in samenwerking met D66 en GroenLinks.

Het werkbezoek was een praktisch vervolg op het manifest "Stedelijk erfgoed van grote waarde voor Almelo", tevens opgesteld door ChristenUnie, D66, GroenLinks.

De eerste helft van het bezoek was een rondleiding door het gebouw, onder leiding van de eigenaar, de heer Hazewinkel. Daarbij had men het geluk ook een van de appartementen te zien op de zolderverdieping. Het appartement werd getoond door de kersverse bewoners, een jong stel dat razend positief was over het leven in de "hippe stad" Almelo.

De tweede helft van het bezoek stond in het teken van gesprek over erfgoed. De heer Hazewinkel vertelde enthousiast over zijn motieven om het Ledeboerpand te renoveren en wat er bij een dergelijke herontwikkeling zoal komt kijken: "Het jaarlijks rendement van dit project is lager dan dat van een typisch nieuwbouwproject, maar ik ben ervan overtuigd dat dit gebouw er over 100 jaar ook nog staat."

De opstellers van het manifest sloten af met een betoog over het belang van dit soort ontwikkelingen voor Almelo. ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek: "Dit gerenoveerde gebouw is een zichtbaar en tastbaar voorbeeld van waar wij in ons manifest voor pleiten." Hij ging kort in op enkele kernbegrippen uit het manifest, zoals "cultureel kapitaal" en "overleven door moderniseren".