Lezers schrijven: Zo doen we dat in Almelo!

magnaporta_kopdonderdag 21 december 2006 21:03

De wethouder loopt een projectontwikkelaar tegen het lijf. Laten we er op Magna Porta nog twee verdiepingen bij zetten. Dat is dan afgesproken en geregeld. Vergunningen komen later wel. Zo doen we dat in Almelo. Het voorbeeld is typerend voor de regenteske bestuurscultuur in Almelo. Het college komt met voorstellen. De raad trekt soms een grote broek aan, maar altijd worden de concept-voorstellen bijna ongewijzigd aangenomen. Doordat de raad het college nooit terugfluit, kan het college ongestoord zijn gang gaan. Als je dit als wethouder weet, kun je er zelfs handig gebruik van maken. Het binnenstandsplan met nieuw stadhuis is een mooi voorbeeld van iets, waarvan in de raad nauwelijks iets besloten was toen er feitelijk al geen weg meer terug was. Niet alleen de raad wordt buitenspel gezet, ook de burgers. De collectieve kapvergunning voor het XL Businesspark Twente is hier een voorbeeld van. Bezwaarprocedures zijn lastig en kosten veel tijd. Door het aanvragen van een collectieve kapvergunning, of de bomen nu wel of niet gekapt worden, wordt dat vermeden. Vergeten wordt dat je zo, zoals de ChristenUnie scherp opmerkte, feitelijk een heel gebied regelvrij verklaart op dit punt. Burgers kunnen dan de overheid niet meer aanspreken op haar eigen regels! Mooi geregeld. Zo doen we dat in Almelo.

W.B. Teeuw, Almelo

Reacties op 'Lezers schrijven: Zo doen we dat in Almelo!'