ChristenUnie zorgt voor opschorten ouderbijdrage jeugd-ggz

geldbundelswoensdag 11 februari 2015 19:36

Op verzoek van de ChristenUnie wordt het innen van de ouderbijdrage jeugd-GGZ opgeschort door de gemeente. Dat heeft wethouder Timmer in antwoord op mondelinge vragen tijdens de raad van 10 februari jl.

De fractie van de ChristenUnie in Almelo heeft het college gevraagd om de ouderbijdrage in de jeugd-ggz op te schorten nu staatssecretaris Van Rijn onderzoek doet naar de gevolgen van deze bijdrage. ChristenUnie-raadslid Wouter Teeuw: “De ouderbijdrage in de jeugd-ggz kan oplopen tot 1500 euro per jaar. De eerste signalen wijzen erop dat dit een drempel is voor ouders om hulp te vragen. Het gaat om kwetsbare kinderen die zorg nodig hebben. Het kan niet zo zijn dat deze kinderen de noodzakelijke zorg niet krijgen vanwege een financiële drempel. Wij willen daarom dat het college de ouderbijdrage niet int zolang het onderzoek loopt.”

De ChristenUnie heeft in de Tweede Kamer gepleit voor uitstel van invoering van de ouderbijdrage. De staatssecretaris wil dit niet. Wel heeft de staatssecretaris toegezegd dat wanneer uit onderzoek blijkt dat de ouderbijdrage drempels opwerpt daar consequenties aan zullen worden verbonden. “Naast opschorting van de ouderbijdrage willen wij weten om hoeveel kinderen het gaat”, aldus Wouter Teeuw. Daarom zijn eerder schriftelijke vragen gesteld.

Het is aan gemeenten om de ouderbijdrage te innen. Artikel 8.2.3 lid 5 van de Jeugdwet geeft gemeenten de mogelijkheid om af te zien van het innen van de ouderbijdrage. Er zijn inmiddels meerdere gemeenten die hebben aangegeven de ouderbijdrage in de jeugd-ggz niet te zullen innen (o.a. Den Haag, Haarlem), ook omdat de opbrengsten van innen niet opwegen tegen de kosten.

De fractie heeft daarom het college de volgende vragen gesteld:
1. Is het college bereid om in navolging van onder andere de gemeente Den Haag het innen van de ouderbijdrage te staken, in ieder geval tot het onderzoek van staatssecretaris Van Rijn is afgerond?
2. Op welke wijze communiceert u met de raad over de uitkomsten van het onderzoek van de staatssecretaris en de toekomst van de ouderbijdrage?

In antwoord hierop heeft wethouder Timmer toegezegd dat de gemeente Almelo vooralsnog geen gegevens gaat aanleveren bij het CAK, de instantie die wettelijk gezien de ouderbijdrage int. Omdat de gemeente geen gegevens aanlevert, kan het CAK niet innen. Zo wordt de ouderbijdrage opgeschort. Almelo zal zowel het eigen onderzoek om hoeveel gevallen het gaat afwachten, alsook het onderzoek van staatsecretaris Van Rijn. Al met al een mooi resultaat!

Reacties op 'ChristenUnie zorgt voor opschorten ouderbijdrage jeugd-ggz'