VOORJAARSNOTA 2005 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP

donderdag 30 juni 2005 21:15

 
VOORJAARSNOTA 2005 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP
 
 
“VOORUITZIEN MET ZORG”
 
Voorzitter, leden van de raad, geachte aanwezigen,
 
De voorjaarsnota 2005 die nu voor ons ligt, ademt een sfeer van een soort jubelstemming over de mogelijkheden in 2006.
 
Tegelijkertijd herinner ik me de strijd van een jaar geleden. Zware bezuinigingen moesten worden doorgevoerd, allerlei organisaties moesten veel geld inleveren. Hoe moet ik dit rijmen? Is dit een resultaat van de strijd van vorig jaar, of is dit een voorloopje op de verkiezingen van 2006? Hoe zit het ook alweer met de omslag in de zorg, de WMO die eraan komt? Deze maatregelen zullen voor een aantal inwoners van onze gemeente vergaande gevolgen hebben. Bovendien zullen de extraatjes alleen voor dit jaar gelden en zullen ze niet voor de komende jaren gegarandeerd zijn.
 
Onze fractie vindt dat de gemeente Almelo de laatste jaren op veel terreinen acties in gang heeft gezet, en is daar positief over.
Ik noem een aantal punten:
·         Het wijkgericht werken ervaren we als heel positief.
·         De gemeente voert een goed sociaal beleid.
·         De lastenverhogingen voor de burgers worden zo beperkt mogelijk gehouden.
·         Echte minima krijgen een redelijke tegemoetkoming in de lastenverhogingen.
·         De gemeente voert een actief beleid in het creëren van werkgelegenheid en het herplaatsen van NWWers, ook een vorm van goed sociaal beleid.
 
·         De gemeente voert in het algemeen een sober en terughoudend financieel beleid. Er wordt rekening gehouden met mogelijke risico’s en tegenvallers.
·         Een andere positieve ontwikkeling vinden wij het aanleggen van groenstructuur. De ChristenUnie/SGP fractie heeft goed rentmeesterschap hoog in het vaandel staan, dus juichen we de aanleg van bomenrijen langs de invalswegen van Almelo toe.
 
Voorzitter, dit alles overwegend stellen we dat Almelo op de goede weg is, maar dat de race nog lang niet gelopen is.
 

Opzet voorjaarsnota

Voorzitter, onze fractie is niet gelukkig met de opzet van de voorjaarsnota. We vinden deze erg uitgebreid en onoverzichtelijk. Naar onze mening moet een goede voorjaarsnota uit maximaal 25 bladzijden bestaan, waarin alleen op de hoofdlijnen van het beleid wordt ingegaan. Daarvoor is het noodzakelijk dat er outcome doelstellingen en outputresultaten worden geformuleerd, die ook door de raad en andere betrokkenen (bijvoorbeeld wijkraden) als essentieel worden gezien en kwantificeerbaar/meetbaar zijn.  Om het duidelijker te maken hebben een mogelijke opzet als bijlage achter onze bijdrage gevoegd (zie bijlage).
 
 
Ook vinden wij het vreemd, dat heel vaak de outcome doelstellingen voor 2009 worden genoemd, zonder dat daarbij aan wordt gegeven welke acties daarbij ondernomen gaan worden. De te ondernemen acties zijn wel degelijk belangrijk voor de raad, omdat deze vaak politiek bepaald zijn. Wij pleiten ervoor, de te ondernemen acties en de outcome doelstellingen in de tabel op te nemen, zodat het overzichtelijk en controleerbaar is voor de raad. Het ontcijferen van de huidige voorjaarsnota leidt nu tot een voortdurend heen en weer bladeren tussen MOP en “wat gaan we doen”. Ook hiervan is een voorbeeld toegevoegd (zie bijlage).
De wijkaanpak is ook op deze manier bijzonder inzichtelijk te maken. De te ondernemen acties kunnen per wijk dan ook ingedeeld en aangepast worden.
 
4. Wijkgericht werken
Voorzitter,
in de MOP 1999-2004 wordt sterk de nadruk gelegd op de noodzaak van wijkgericht werken. Wij willen dat deze nadruk op het wijkgericht werken gehandhaafd blijft.
Vele projecten  op wijkniveau zijn uitgevoerd (wijk met pit, onze buurt aan zet, wijkgericht werken, wijkveiligheidsoverleg, impuls burgerparticipatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, mooi zo, goed zo, wijkontwikkelingsplan, woonzorgzones).
Onze fractie vindt dat het tijd wordt dat er vanuit de resultaten van alle projecten een optimale aanpak voor het wijkgericht werken wordt geformuleerd, in samenspraak met alle betrokken organisaties. Dit moet resulteren in een wijkaanpak waar iedereen achter staat en in gelooft.
Aan de wijkaanpak moeten duidelijke indicatoren worden gekoppeld, die het mogelijk maken om wijken met elkaar te vergelijken. Van alle programma’s moeten daarin indicatoren op wijkniveau worden opgenomen. Ook de opstelling van indicatoren moet in samenspraak met alle betrokkenen tot stand komen. De indicatoren moet gevolgd/bewaakt worden met een wijkmonitor.
Uit deze wijkmonitor zal blijken dat wijken verschillende resultaten boeken. Ik pleit ervoor, dat succesverhalen met elkaar (dus tussen wijken) besproken worden. Zo is goed te zien op welke punten een wijk het goed doet en op punten een wijk niet goed scoort.
Succesverhalen moeten verwerkt worden in de “optimale wijkaanpak”. Zo blijft dit een levend document.
 
5. WMO
Voorzitter, onze fractie vindt dat er maar heel summier aandacht is voor de WMO.
Gemeld wordt dat er een ambtelijke werkgroep bezig is met een zorgvuldige implementatie, maar veel meer ook niet. Het excuus dat er nog te weinig bekend is, mag er niet toe leiden dat de gemeente Almelo straks bij de doorvoering van de WMO niet klaar is. Andere gemeenten zijn veel verder met de voorbereidingen. Zo heeft Hardenberg al een plan van aanpak klaar.
 
Als ChristenUnie/SGP fractie hechten we veel waarde aan de volgende uitgangspunten:
-         een eerlijke en objectieve indicering
-         prioriteit geven aan kwetsbare groepen
-         een rechtvaardige eigen bijdrage regeling
-         het garanderen van de keuzevrijheid voor cliënten, zowel zorginhoudelijk als naar levensbeschouwelijke richting
Ook willen we weten in welke mate de zorgorganisaties, organisaties voor mantelzorg en vrijwilligerswerk en diaconieën van kerken bij de voorbereiding en uitvoering worden betrokken.
 
De invoering van de WMO
-          zal leiden tot veel onrust, mensen weten niet waar ze aan toe zijn en een aantal - vaak oudere - mensen zullen voor antwoorden de drempel van het stadhuis niet altijd over durven stappen.
De ChristenUnie/SGP fractie pleit daarom voor de herinvoering van een “Mobiel Team Wegwijs”.
 
Voordat de begroting wordt vastgesteld, moet door de gemeenteraad de aanpak (criteria, inschakeling organisaties, etc.) worden besproken en geaccordeerd. De vraag is dus wanneer het college dit voor de raad agendeert.
 
 
6. Programma’s
Voorzitter, de volgende opmerkingen handelen over de programma’s.
 
6.1.          Wonen
Fysieke kwaliteit
Als indicator voor de fysieke kwaliteit van de woonomgeving wordt het kengetal verloedering
genoemd.  In MOP 1999-2004 was de beoogde waarde 3,0. De resultaten voor 2005 waren gemiddeld 2,7, dus positiever, maar met grote verschillen per wijk. Ons inziens moet het uitgangspunt zijn, dat een taakstelling uitdagend is en zeker de aandachtswijken extra worden “aangepakt”.  Daarom stellen we voor:
.     dat de streefwaarde voor Almelo op 2,7 wordt gesteld
.     dat geen enkele wijk boven 3,0 mag uitkomen
.     dat het stadsvernieuwingsfonds opnieuw gevuld dient te worden om te voorkomen dat er bij dreigende terugloop geen gelden voorhanden meer zijn voor maatregelen.
 

Hondenpoep

Een van de aspecten van verloedering is overlast van hondenpoep in de wijk.  Nu besloten is geen hondentoiletten aan te leggen, stellen we voor dit probleem wijkgericht aan te pakken. De wijk mag zelf bepalen welke maatregelen ze neemt. De wijkt krijgt daarvoor een vaste bijdrage uit de pot hondenbelasting. De wijk die het mooiste resultaat bereikt, wordt beloond met een extra bedrag dat te besteden is voor extra voorzieningen in de wijk. Mocht voor deze problematiek geen goede oplossing komen, dan stellen we voor de hondenbelasting af te schaffen.  Het is de ChristenUnie/SGP fractie een doorn in het oog dat de burger hondenbelasting moet betalen, terwijl deze gelden aan andere zaken worden besteed.
 
Verkoop huurwoningen
In eerste instantie was afgesproken, dat de woningbouwverenigingen 200 huurhuizen per jaar zouden verkopen. Dit is bijgesteld naar 110, zowel in 2004 maar ook tot 2009 . Omdat eigenwoning bezit positief uitwerkt op het leefklimaat zou extra inspanning/taakstelling op zijn plaats zijn, in ieder geval voor aandachtswijken.
 
Naast de verkoop van huurwoningen zou men ook kunnen denken aan de verkoop en/of het in beheer geven van gemeentegrond aan woningbezitters.
 
6.2.          Veilige gemeente
Voorzitter, in het algemeen  willen we stellen dat de veiligheid per buurt zal moeten worden bekeken en er zal ook per buurt naar de beste oplossing gekeken moeten worden. Daarbij willen we geen mogelijkheden uitsluiten, dus ook cameratoezicht (denk aan intelligente camera’s) behoort tot de mogelijkheden.
Speciale aandacht vragen we voor de veiligheid op bedrijventerreinen.
 
Convenanten
 
Vraagtekens zetten we bij de convenanten met de horeca en anderen. Worden deze voldoende nageleefd? Uit publicaties (Hengelo, Rotterdam e.a.) is gebleken dat zo’n convenant veelal een papieren tijger is en dat afspraken – in het bijzonder door de horeca -  niet of nauwelijks worden nagekomen. Welke sancties zijn er mogelijk als blijkt dat de convenanten niet of onvoldoende worden nageleefd?
 

Loverpooiers

Tot onze spijt vinden we geen reservering voor de bestrijding van het fenomeen “Loverpooiers”. Almelo wil de veiligste stad van Twente zijn, maar weigert in tegenstelling tot de andere steden gelden te reserveren ter bestrijding en preventie hiervan. Bij de vorige voorjaarsnota stond vermeld dat er met ingang van 2006 gelden vrijgemaakt zouden worden voor voorlichting op scholen ect. Het is een aantoonbaar probleem! Preventief beleid is in deze zeer noodzakelijk. Wij vinden, dat er een gelijk bedrag als Enschede, zijnde € 40.000,00 vrijgemaakt moet worden. Het kan gefinancierd worden uit de € 70.000,00 die nog door de raad te besteden zijn. Zonodig zullen we andermaal een motie indienen.
 
6.3.          Werken
Voorzitter, Almelo is nu en in de toekomst vooral een stad met werkers, doeners, mensen die op mbo-niveau geschoold zijn. Onze fractie mist concrete acties die gericht zijn op het versterken van de bedrijvigheid op MBO-niveau. Zeker met de komst van een hernieuwd ROC is het belangrijk ook het daarbij behorende werk te genereren!
 
Er zijn extra afspraken gemaakt inzake het bestrijden van de jeugdwerkloosheid. In het programma “werken” lees ik er niets meer over, behalve het jongerenloket. Met betrekking tot het jongerenloket wordt alleen maar opgemerkt dat het in 2005 operationeel moet zijn. Doelstellingen worden niet genoemd.
 
Het bevorderen van toeristische verblijfmogelijkheden staat op een te laag niveau. Ten minste 5 agrarische bedrijven en ook recreatiemogelijkheden in de Leemslagen zouden in het lijstje vermeld moeten staan.
 
6.4.          Samen leven
 
Voorzitter, het percentage vrijwilligers is gelijk gebleven: namelijk 30%. Dit moet dus gestimuleerd worden. Hoe denkt Almelo dit te gaan doen? Er zouden speciale acties ondernomen worden om het percentage op het landelijk niveau te brengen.
Helaas ontbreken cijfers van 2004. Hoe zien deze ontwikkelingen eruit en welke acties heeft het college in deze ondernomen? Zeker in het licht van de WMO is het van belang hier actief mee aan de gang te gaan.
 

Bibliotheek

De ChristenUnie/SGP fractie vindt de ontwikkeling in de ledencijfers van de bibliotheek zorgelijk. Waarom zijn de cijfers van 2003 en 2004 niet vermeld? Geven deze hetzelfde beeld? Wat wordt er aan gedaan om deze terugloop een halt toe te roepen? 
 
 

Kadernota Integraal Jeugdbeleid

Wij vinden het vreemd, dat er in de “Kadernota Integraal Jeugdbeleid” niet over werkgelegenheid wordt gesproken. Naar onze mening is dat namelijk een van de belangrijkste zaken om de jeugd vast te houden in de gemeente Almelo. Hoogwaardige innovatieve werkgelegenheid staat naar onze mening boven leuk winkelen en uitgaan.
 
 
6.5.          mensen voor elkaar
De ChristenUnie/SGP fractie wenst de invoering van een “Agro Mobiel Team”. Dit is een soortgelijk team als het “Mobiel Team Wegwijs”, maar dit team onderzoekt specifiek de nood in de agrarische sector. Het LTO vraagt aandacht voor de verborgen nood onder de agrariërs. Velen leven onder het bestaansminimum.
 
Hospice huis
Ons inziens is de tijd rijp voor de realisering van een hospice huis. Er bestaat op dit gebied nog een witte vlek in Twente. Zeker met het doel van Almelo een vooraanstaande positie te hebben op het gebied van zorg, past dit in het beleid van de gemeente. Dit belang van hospice huizen is ook op provinciaal niveau doorgedrongen en er zijn gelden beschikbaar om deze dienstverlening op te zetten. De gemeente Almelo zou hier stimulerend en faciliterend bezig moeten zijn.
 
 
 6.6. Wat gaan we doen?
Voorzitter, met een aantal zaken gaan we niet akkoord of hebben we grote moeite.
 
Onze fractie gaat niet akkoord met nog eens € 1,3 miljoen extra voor de uitstraling van het poppodium. Wij beseffen dat een poppodium voor een stad als Almelo erbij hoort, maar dit bedrag is een uitgave die niet past in een tijd van bezuinigingen.
 
Bij evenementen coördinatie wordt gesproken over een uitbreiding van de formatie. Dit is strijdig met het afgesproken beleid om het aantal ambtenaren terug te brengen. Als deze uitbreiding al nodig is, dan vinden wij dat deze door interne overplaatsing moet plaatsvinden.
 
Voor de revitalisering van bedrijventerreinen is alleen voor 2006 een bedrag opgenomen. Omdat onze fractie de revitalisering van oude bedrijventerreinen zeer belangrijk vindt, vinden wij dat dit bedrag ieder jaar in de begroting opgenomen moet worden.
 
Voor de wisseling van raads- en collegeleden is een bedrag gereserveerd van € 40.000,00. Wij willen weten hoe dit bedrag tot stand is gekomen? Gevoelsmatig vinden we het bedrag aan de hoge kant. Het streven moet zijn om het bedrag te halveren.
 
Zeer tegen onze zin is het terughalen van de post “catering raad” € 22.000,00. Hier gaat een totaal verkeerd signaal vanuit. Alles en iedereen moet de broekriem aanhalen en de raad snoept lustig verder. Dit komt de geloofwaardigheid van de raad niet ten goede.
 
8.            Financiën
Voorzitter, wij begrijpen de  reserveringen bij huisvesting niet. Volgens ons zijn de totale beschikbare bedragen opgenomen in plaats van de jaarlasten. Graag uitleg hierover.
 
 
De ChristenUnie/SGP fractie is niet blij met de algehele lastenverlichting van € 45,00 voor iedereen. Wij vinden dat dit inkomensafhankelijk moet zijn. Dus alleen voor inkomens tot 115% van het minimumloon.
 
Voorzitter ik kom tot een afronding.
De ChristenUnie/SGP is positief over de ontwikkelingen in de gemeente Almelo, we zijn op de goede weg.
Ernstige zorgen maken we ons over komende ontwikkelingen rond de komst van de WMO en we zijn bang dat deze wetgeving met name de zwakkeren in onze samenleving zal treffen.
Derhalve stellen wij:
-          De gemeente Almelo moet goed voorbereid zijn op de invoering van de WMO.
-          De gemeente Almelo dient de participatie van vrijwilligers minimaal te brengen op landelijk niveau.
-          Het college dient gelden vrij te maken om preventie maatregelen te treffen in de Loverpooier problematiek.
-          Herinvoering van een “Mobiel Team Wegwijs”
-          Invoering van een “Agro Mobiel Team”.
-          Jaarlijks gelden vrijmaken voor de revitalisering van bedrijventerreinen.
-          Het college en de raad dienen een voorbeeld te geven in het omgaan met gemeenschapsgelden en dus sober om te gaan met allerlei extraatjes.
 
Onze fractie wenst het college en de raad van Almelo veel wijsheid en Gods zegen toe bij het uitvoeren van hun taak.
 

« Terug

Reacties op 'VOORJAARSNOTA 2005 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.