BEGROTING 2005 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP - OMZIEN IN ZORG -
woensdag 03 november 2004 22:15
Voorzitter, leden van de raad,
De ChristenUnie/SGP fractie heeft haar bijdrage bij de voorjaarsnota de titel meegegeven “GELOOFWAARDIG BESTUUR; BESTUURT GELOOFWAARDIG!’”. Dat verwijst naar het uitdragen van christelijke normen en waarden. Al eerder hebben we een bijdrage geleverd met de titel “NOABERSCHOP”. Beide titels refereren aan de voorbeelden die Jezus Christus ons gaf tijdens zijn rondgang hier op aarde. Hij keek om naar de onderdrukten en zwakkeren op deze aarde. Deze beginselen proberen we als politieke partij uit te dragen. Onmiddellijk geven we toe dat we hierin dagelijks tekort schieten.
Deze beginselen zorgen ervoor dat wij ons zorgen maken over het gedrag en de betrokkenheid van velen in de huidige maatschappij. Het moet ons inziens weer normaal worden dat mensen naar elkaar omkijken en zich inzetten voor de maatschappij. Niet meer alleen het “ikke, ikke’ telt, maar het algemeen belang dient voorrang te hebben.
De raad staat voor moeilijke keuzes. Het liefst wil je aan alle wensen tegemoet komen. Uit allerlei signalen van instellingen en verenigingen blijkt dat deze in de problemen komen als bepaalde subsidies worden gekort of helemaal stopgezet. Toch zullen er maatregelen getroffen moeten worden, immers; geld dat er niet is, kun je niet uitgeven. Zo zal er in de nabije toekomst toch steeds meer een beroep op vrijwilligers gedaan moeten worden.
De lijn die de ChristenUnie/SGP fractie wil volgen, is een onderscheid te maken tussen absoluut noodzakelijk en luxe zaken. Absoluut noodzakelijk is voor ons de zorg voor de kwetsbaren in de samenleving. Vergroten van het verantwoordelijkheidsgevoel bij de bevolking is ook een belangrijke zaak. Luxe zaken vinden wij bepaalde sporten (volwassenen), kunst en ook culturele voorzieningen. Op zich goede zaken, maar deze hebben geen prioriteit in de huidige tijd. Hier moeten hogere eigen bijdragen en meer vrijwilligerswerk uitkomst bieden.
Voorzitter, wij volgen de lijn die het college inzet. Beperkte lastenverhoging en toch een gezond investeringsniveau kunnen wij zeer waarderen. Onze complimenten hiervoor. Zorg hebben we over het voorschot op nog te behalen efficiëntie. Hierin zit een groot risico.
Vraag: Heeft het college een noodplan gereed als blijkt dat de efficiëntiedoelstellingen niet gehaald worden?
Wij houden moeite met het schrappen van het godsdienstonderwijs. Een gemiste kans en naar onze mening in strijd met de wens de normen en waarden in ons land te verhogen.
Vraag: Is er contact opgenomen met de verschillende kerken met de vraag of zij hier invulling aan kunnen geven?
Dan nog enige punten bij de verschillende programma’s.
Programma 1: Wonen
Een goed en gedifferentieerd woningaanbod is essentieel voor de verdere ontwikkeling van Almelo. Middels het woondebat is een goed inzicht ontstaan in kansen, wensen en knelpunten. Voor de CU/SGP is het belangrijk dat er voldoende aanbod aan betaalbare woningen bestaat. Daarnaast vinden wij woonzorgzones en kangaroewoningen belangrijk voor de ontwikkeling van Almelo als zorgstad. De toenemende vergrijzing en kosten van zorg maken dat dit segment aan woningen belangrijker wordt. De komende jaren zullen wij hier aandacht voor vragen en het beleid hierop toetsen.
Onze fractie vindt het belangrijk dat ouderen en gehandicapten zolang mogelijk thuis of in familieverband kunnen blijven wonen. Wat ons betreft, moet het gemakkelijker worden om ouderen en gehandicapten via inwoonsituaties "thuis" te laten wonen. Dit kan volgens ons ook door soepel om te gaan met bouwaanvragen voor het aanpassen van woningen.
Programma 2: Veilige Stad
Het veiligheidsgevoel is niet toegenomen de afgelopen jaren in Almelo. Ik mis in dit deel concrete acties die het veiligheidsgevoel te vergroten. Absolute veiligheid kan niemand garanderen, echter het mogelijke doen moet voor de overheid een eis zijn. We zijn blij dat toezichthouders op straat blijven. Over cameratoezicht en andere mogelijke veiligheidsaspecten wordt echter niet gesproken.
Ook blijft de problematiek rond de "loverpooiers" onbesproken. In de voorjaarsnota stond dit ook op de rol voor 2005. De raad heeft unaniem uitgesproken dat dit probleem moet worden aangepakt. Voorlopig lijkt het erop dat hiervoor geen geld vrijgemaakt hoeft te worden, omdat er subsidie is toegezegd aan de centrumgemeente voor de bestrijding van huishoudelijk geweld en de loverpooiers. Wij stellen voor om deze problematiek op te nemen onder het convenant huiselijk geweld.
Verheugd zijn we over het feit dat nu zwart op wit vermeld staat dat er maximaal 2 coffeeshops in Almelo mogen zijn en in ieder geval geen uitbreiding tot 2009. Overigens zullen we ook deze twee coffeeshops liever gesloten zien.
De “Zomerwijkweken” worden (zo zijn de plannen) wat versoberd . Ter compensatie zouden de kinderen zelf door acties geld bij elkaar kunnen brengen. Het zal het gevoel van “samen iets tot stand te hebben gebracht” alleen maar vergroten.
De veiligheid van fietsers in de stad is ronduit slecht. Bij oversteekplaatsen in de wijk Windmolenbroek gebeuren veel ongelukken. Het recent opgestelde actieplan voor de komende jaren moet dan ook voortvarend ter hand genomen worden. Wij zullen hier het komende beleidsjaar nadrukkelijk op toetsen.
Het is onze wens dat het verdiepte spoor snel gerealiseerd gaat worden.
Programma 3: Werken
Werken is een belangrijk onderdeel in het leven van alledag. Het maakt dat de mens zich onderdeel van de maatschappij voelt. De sociale voorzieningen in ons land zijn nog altijd behoorlijk goed. In tijden van werkloosheid moet de burger een beroep op een sociale voorziening kunnen doen. Het begrip passend werk gaat terecht niet meer op. Werken hoort voorop te staan. Het is altijd beter te solliciteren vanuit een bestaande baan dan vanuit een positie als werkloze. We zijn gelukkig met de extra aandacht die de NWWers krijgen.
Revitalisering van de bestaande industrieterreinen heeft prioriteit boven de ontwikkeling van nieuwe terreinen. Het verbaast ons dat de aanleg van het RBT in dit verband niet word genoemd.
Zakelijke dienstverlening in de wijken, vestiging van bepaalde bedrijven in de buitengebieden kan een belangrijke impuls geven aan de werkgelegenheid in onze stad. Zeker voor startende ondernemers kan dit een gemakkelijker opstart van een bedrijf betekenen. Daarnaast kan het leegstand en verpaupering tegengaan. Hier zullen wel goede richtlijnen voor opgesteld moeten worden. We vinden het jammer dat hier niets over word gezegd.
Vraag: Wanneer gaat het college hierover richtlijnen opstellen?
Het aanstellen van een gebiedsmakelaar is belangrijk voor de leefbaarheid en de ontwikkeling van het platteland. Het is goed dat het college adequaat op het verzoek van het GLTO heeft gereageerd. Onze fractie staat positief tegenover het bevorderen van recreatief toeristische verblijfsmogelijkheden.
Vraag: Hoe denkt het college om te gaan met de permanente bewoners van recreatie verblijven op camping de “Pooksbelten”? Wij vinden dat deze mensen niet aan hun lot overgelaten mogen worden.
Programma 4: Samen leven
Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hebben we gesteld hierin onderscheid te maken tussen absoluut noodzakelijke en wenselijke maatschappelijke effecten. Absoluut noodzakelijk is de vergroting van participatie in het vrijwilligerswerk. Door de bezuinigingen zal er immers steeds meer beroep op vrijwilligers gedaan moeten worden. Uit de cijfers blijkt dat de sportparticipatie toegenomen is, maar het vrijwilligerswerk niet. Des te opmerkelijker is het dat de outputdoelstellingen alleen betrekking hebben op sport en cultuur en niet één handelt over het vrijwilligerswerk.
Vraag: Hoe denkt het college de participatie van het vrijwilligerswerk te vergroten?
De vergroting volwassen sport- en culturele participatie, zijn wenselijk doch hebben voor ons geen prioriteit. Hier zou verhoging van de eigen bijdrage een oplossing kunnen bieden. Voor jeugdsport en culturele educatie vinden wij het wel belangrijk subsidies te blijven verstrekken.
Programma 5: Mensen voor elkaar
Het meest opvallend van dit programma vinden wij het hoge sterftecijfer in Almelo. Dit ligt gemiddeld 15% hoger dan de rest van Nederland.
Vraag: Welke andere projecten wil het college opzetten dan alleen het genoemde project “Gezondheidsvoorlichting”
Op verslavingszorg mag niet bezuinigd worden is onze nadrukkelijke mening. Wij vinden het een plicht van de overheid deze mensen op te vangen. Daarnaast zou de overheid zijn burgers beter moeten beschermen tegen mogelijke verslavende invloeden.
Programma 6: Omgeving
Het grondgebied van Almelo bestaat uit veel groen en water dat tot in het centrum doorloopt. Hier moeten we zuinig op zijn. Het rentmeesterschap heeft onze partij hoog in het vaandel staan. De leefbaarheid in de stad en op het platteland moet goed zijn. De burgers moeten kunnen genieten van de mooie natuur om ons heen. Landbouwers moeten hun brood kunnen verdienen.
Dit zijn vaak tegenstrijdige belangen.
Dat Almelo op het gebied van leefomgeving goed scoort, komt ondermeer door de toevoeging van Aadorp, Bornerbroek en nog enkele plattelands gebieden. Hoe is het mogelijk dat in de “doelstellingen en resultaten” bijna uitsluitend gesproken word over stedelijke voorzieningen? Ook op het platteland zijn de problemen groot.
De natte doorbraak is een typisch voorbeeld van een op zich nobel streven, die in de huidige vorm totaal voorbijgaat aan de belangen van het platteland. Met name voor enkele boeren moet een oplossing “op maat” komen. Hoe denkt het college b.v. de dreigende verpaupering van het platteland tegen te gaan?
Er wordt gesproken over een aantal voorzieningen t.b.v. het toerisme. Onze fractie blijft het raar vinden dat het college nog steeds geen plannen heeft toeristenbelasting te heffen.
Programma 7: Bestuur en Bedrijfsvoering
Eén van de doelstellingen van het dualisme is het verkleinen van de afstand tussen de burgerlijke overheid en de burger. Hier wordt in de werkgroepen “Stadsgedrag” en “Raad en Daad” aan gewerkt. Als we niet oppassen, vallen we in de valkuil van veel vergaderen en tenslotte niets bereiken en/of uitvoeren. De raad moet het echt willen en daaraan de consequentie verbinden dit ook echt te gaan doen. Het college mag het niet afdoen met een bijzinnetje waarin gesproken word over invoeringskosten werkgroep.
We zijn blij dat onze suggestie een deel van de fractiebijdragen te besteden aan andere zaken is overgenomen. Wat ons betreft zou hier nog wel wat meer vanaf kunnen.
De afdeling P en O gaat totaal 5% ombuigen. Dat is een nobel streven, maar kan het college de garantie geven dat we achteraf niet geconfronteerd worden met torenhoge rekeningen van externe personeels inhuur, of afdelingen (b.v. SEZ)die nu goed functioneren door deze inkrimping opnieuw in de problemen komen?
Bij het Stadsbeheer is het goed te onderzoeken wat particulieren zelf aan onderhoud van groenstroken en perken zouden kunnen doen. Ook de verkoop van versnipperde stukjes gemeentegrond kan een besparing opleveren.
Voorzitter, de onderstaande actiepunten zijn voor ons belangrijk:
1. contact opnemen met de kerken over de invulling van het godsdienstonderwijs
2. aanpak preventiemaatregelen rondom de loverpooiers
3. maatregelen treffen zodat vrijwilligerswerk meer waardering krijgt en beloond wordt
4. maatregelen treffen zodat de verpaupering van het platteland tegengegaan wordt
5. invoeren van toeristenbelasting
Voorzitter, ik rond af. De ChristenUnie/SGP fractie kan in grote lijnen achter de uitgangspunten van de begroting 2005 staan. Wel willen we meer nadruk leggen op particulier initiatief en het vrijwilligerswerk. De burger en het bestuur van de gemeente Almelo staan voor een geweldige opgave het jaar 2005 met de beschikbare middelen tot een goed jaar te maken.
Dit kan door “om te zien met zorg”.
Onze fractie wenst u Gods zegen toe bij het uitvoeren van uw taak!
Reacties op 'BEGROTING 2005 1e termijn, fractie ChristenUnie/SGP - OMZIEN IN ZORG -'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.