Raadsbijdrage Kadernota Welzijnsaccommodaties

windmolenbroek_kopdinsdag 12 februari 2008 12:26

Wij willen voor 3 aspecten uit de nota extra aandacht vragen:

1. Het aantal wijkcentra
De ChristenUnie fractie wil de huidige wijkcentra behouden. Wat ons betreft wordt het aantal niet verminderd. We hebben daarvoor de volgende argumenten:

• Een wijkcentrum is het ontmoetingspunt in de wijk. Een plek die mensen bij elkaar brengt en mensen samenbindt. Het is een essentieel onderdeel van de wijkaanpak en van de WMO
  • Een wijkcentrum moet voor iedereen bereikbaar zijn. Wat ons betreft worden ook de buurtkamers er ook in onder gebracht.

Daarom vinden we een studie naar samenvoeging van de accommodaties in de Ossenkoppelerhoek en de Binnenstad ongewenst. Wij vinden ook dat functies die op stadsdeel- of stadniveau nodig zijn zoveel mogelijk over de bestaande wijkcentra verdeeld moeten worden. Dat versterkt de positie ervan. We pleiten er daarom voor om in principe geen nieuwe accommodaties voor functies op stadsdeel- of stadsniveau meer te bouwen.
Wij dienen hierover een amendement in.

2. De financiële ondersteuning van wijkcentra
De nota stelt voor dat “de gemeente nagaat of de huidige middelen voor beheer en exploitatie evenwichtig zijn verdeeld over de wijkcentra”. Maar het is toch nu al duidelijk dat dit niet zo is? Wat is dan de zin van zo’n studie? We moeten als raad nu duidelijkheid geven. De ChristenUnie fractie vindt dat alle wijkcentra gelijk behandeld moeten worden. Wij vinden dat private accommodaties en stichtingsbesturen daarom een vergoeding voor de beheerskosten moeten krijgen die gebaseerd is op de beheerskosten die de gemeente kwijt is bij eigen accommodaties.
Wij dienen daarover een amendement in.

3. Taken en bevoegdheden van stichtingsbesturen
De gemeente zegt dat zij het particulier initiatief wil stimuleren. Dat onderschrijven wij. Dat kan naar onze mening het best door wijkaccommodaties in een stichting onder te brengen. Maar dan moet een stichting ook voldoende verantwoordelijkheden en bevoegdheden krijgen. Wat ons betreft moeten stichtingen zelf kunnen bepalen hoe ze de ruimteregie en het beheer willen laten uitvoeren. Allerlei discussies hierover met stichtingsbesturen geven aan dat de verantwoordelijkheden en bevoegdheden nu onvoldoende duidelijk zijn. Wij vinden dat hierover op korte termijn duidelijkheid moet komen.
We dienen hierover een amendement in.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendement: Kadernota Welzijnsaccommodaties; aantal27,0 kBapplication/msworddownload
Amendement: Kadernota Welzijnsaccommodaties; financiƫle bijdrage27,0 kBapplication/msworddownload
Amendement: Kadernota Welzijnsaccommodaties; stichtingsbesturen27,5 kBapplication/msworddownload