ChristenUnie op bres voor biebfilialen Almelo

bieb_kopvrijdag 26 mei 2006 12:01

Roskam 26-5-2006

ChristenUnie op bres voor biebfilialen Almelo
Almelo – De raadsfractie van de ChristenUnie in Almelo wil dat het college van burgemeester en wethouders ervoor zorgt dat de stedelijke bibliotheek naast de hoofdvestiging in het centrum twee filialen (Schelfhorst en Ossenkoppelerhoek) in de benen houdt. Deze filialen dienen bovendien een “acceptabel niveau van dienstverlening” te houden, en dat is dus geen bibliobus.

Dit heeft de ChristenUnie vastgelegd in een motie, die komende week in de gemeenteraad zal worden besproken. De collega-oppositiepartij VVD heeft steun toegezegd, maar vermoedelijk verwerpen de coalitiepartijen PvdA en CDA de motie als overbodig. Ze zullen erop wijzen dat het collegeprogramma duidelijk is: er komt een heroverweging op basis van onderzoek naar de maatschappelijke effecten van de vorig jaar in gang gezette bezuinigingen, waaronder die op de bieb.

Volgens de meerjarige bezuinigingen moet de bibliotheek in 2007 opnieuw 120.000 euro snoeien en dat gaat volgens directeur Krol hoe dan ook ten koste van de beide filialen. Als deze bezuiniging doorgaat, moet de bibliotheek in juli van dit jaar al met de voorbereidingen beginnen. Dat wil de ChristenUnie met de motie voorkómen. De fractie wil voorlopig uitstel tot 1 juli 2007. Het college moet in gesprek met directie en bestuur van de bieb en voor 1 oktober de uitkomsten presenteren. Er kan dan in het begrotingsdebat voor 2007 over worden gesproken. Sluiting der filialen is, zo geeft de ChristenUnie nu al aan, voor deze fractie niet acceptabel.

In de media

Reacties op 'ChristenUnie op bres voor biebfilialen Almelo'