Opknappen gevels in de Grotestraat

slag-om-nederlandwoensdag 02 september 2015 20:07

Gisteravond was de eerste officiƫle gemeenteraadsvergadering na het zomerreces. Op de agenda stond een nieuwe subsidieregeling voor het opknappen van gevels in de Grotestraat.

ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek wilde hierbij een videofragment laten zien. Helaas werkte de techniek in de raadszaal niet mee. Hieronder zijn bijdrage met alsnog het filmpje erin verwerkt. Hoe het debat is afgelopen? De wethouder wilde niet tornen aan het principe "eerst komt eerst maalt", maar hij vindt wel dat het idee van "kleine ingreep groot resultaat" in de praktijk nuttig kan zijn.

"Onze fractie is een groot voorstander van gevelverbetering. Een aantrekkelijke en creatieve stad krijgen we alleen met een beleid waarin alles klopt: leuke winkels en horeca, goede bereikbaarheid, maar zeker ook de beleving, de sfeer van het straatbeeld. Gevels, historische gevels, zijn daarin ontzettend belangrijk.

Het beschikbare budget van 100.000 euro is klein. Ook dat vinden wij goed, gezien de huidige krappe financiele situatie.

Maar daardoor is er wel het risico dat het budget niet toereikend is. In het raadsvoorstel staat daarover: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar moeten we ook niet kijken naar de kosten-baten verhouding van iedere aanvraag? Kleine ingrepen, tegen lage kosten, kunnen soms een groot resultaat hebben. Ik wil dat laten zien aan de hand van een filmpje:

Waar het mij om gaat is hoe deze kunstenaar laat zien dat je soms met kleine ingrepen tegen lage kosten een gevel enorm kunt verbeteren. Maximaal resultaat krijg je alleen als je prioriteert op basis van kosten-baten verhouding. Zoveel mogelijk kwaliteitsverbetering binnen dat beperkte budget. Ik hoop dat de wethouder hier zijn voordeel mee kan doen."