Schriftelijke vragen over historische straatlantarens

Kerkstraat

Historische lantarenpalen in de Kerkstraat

dinsdag 08 juli 2014 21:53

Binnenkort wordt in de Grotestraat en omgeving het straatmeubilair vervangen. Voor een aantrekkelijke stad is dat beslist nodig. Maar er staan ook dingen op straat waar we zuinig op moeten zijn. Bijvoorbeeld de antieke lantarens in de Kerkstraat en in de Doelenstraat. De ChristenUnie en Almelo Centraal hebben het college gevraagd om deze lantarenpalen te behouden.

De ChristenUnie vindt dat het centrum van Almelo best een opknapbeurt kan gebruiken en is daarom ook een voorstander van het project Q Impuls, waarbij het straatmeubilair in de Grotestraat vervangen gaat worden. De gedateerde bankjes en lantarenpalen uit de jaren '90 maken de stad er niet mooier op. Maar bij het vervangen moeten we wel selectief zijn. ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek: "We moeten met het badwater niet ook het kind weggooien. Bij elke stadsvernieuwingsronde in het verleden zijn er waardevolle historische objecten verloren gegaan. Dat moeten we deze keer voorkomen. Liever nog wil ik dit proces omkeren." Daarom hebben de ChristenUnie en Almelo Centraal niet alleen gevraagd of het college de lantarens van de Kerkstraat en de Doelenstraat wil behouden, maar ook of de historische palen die tot in de jaren '90 op het Kerkplein stonden, weer teruggeplaatst kunnen worden.

20140708-vragen-straatlantarens5,0 MBapplication/pdfdownload