Mondelinge vragen over Almelo als halte internationale trein
De ChristenUnie-fractie stelt mondelinge vragen in de raadsvergadering van dinsdag 6 maart over het recente nieuws dat Almelo geschrapt wordt als halte van de internationale trein. Deze mondelinge vragen zijn een vervolg op eerdere schriftelijke vragen.
Op 13 januari jl. heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over de Almelose
treinverbindingen, waaronder de internationale trein Amsterdam-Almelo-Berlijn:
“Er loopt een onderzoek om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Eén van de
varianten [...] is om stops te schrappen, waaronder die in Almelo. […] Welke stappen onderneemt het
college om Almelo en omgeving op de agenda te krijgen en te houden bij deze ontwikkelingen?”
Op 31 januari ontvingen wij van u als antwoord:
“De gemeente geeft een advies af via het ambtelijk dan wel bestuurlijk regionaaloverleg. Zo hebben
wij geadviseerd dat Almelo een haltestation moet blijven op de Berlijn-lijn. Overigens zijn daar op
korte termijn - tot 2023 - nog geen wijzigingen in te verwachten.”
Op 21 februari lazen wij in de media (RTV Oost, De Stentor) echter een heel ander, verontrustend bericht:
“Het lijkt erop dat de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf volgend jaar niet meer
stopt in Almelo. Dat schrijft de Stentor op basis van de conceptdienstregeling voor 2019. [...] In
augustus [2018] wordt de dienstregeling definitief vastgelegd.”(*)
Dit roept vragen op over de effectiviteit van de Almelose spoorweg-lobby:
- Klopt het bericht dat Almelo geschrapt is uit de conceptdienstregeling voor 2019?
- Bent u met ons eens dat dit heel slecht nieuws is voor Almelo? Dat hiermee niet alleen
onze aansluiting met Duitsland verslechtert, maar ook de enige rechtstreekse verbinding
van Almelo met Amsterdam Centraal komt te vervallen? - Uw verwachting dat Almelo tot 2023 niets te vrezen heeft, lijkt volledig verkeerd
ingeschat. Hoe heeft deze inschattingsfout kunnen gebeuren? - Uit uw (verkeerde) inschatting maken wij op dat u naar aanleiding van onze vragen
geen extra stappen heeft ondernomen. Klopt dat? Kunt u meer inzicht verschaffen in de
stappen die u wèl heeft ondernomen? Wie heeft bij wie gelobbyd en wat was de inzet? - Wat gaat u nu doen? Wellicht is het schrappen van haltes in de conceptdienstregeling
een proefballon, waarbij de NS afwacht hoe hevig de betrokken steden/regio's zullen
protesteren. Bent u bereid alsnog een lobby te starten net als rond het behoud van de
rechtbank?
Archief > 2018 > maart
- 29-03-2018 29-03-2018 17:30 - Installatie nieuwe raad
- 22-03-2018 22-03-2018 11:59 - Hoogste aantal stemmers ooit!
- 21-03-2018 21-03-2018 11:45 - Schot in ChristenUnie-plan voor betere bus Aalderinkshoek
- 06-03-2018 06-03-2018 23:00 - 1981: betaald parkeren en de eerste parkeergarage in Almelo
- 05-03-2018 05-03-2018 09:31 - Mondelinge vragen over Almelo als halte internationale trein
- 03-03-2018 03-03-2018 16:00 - Cheque voor Huis van Lydia
Reacties op 'Mondelinge vragen over Almelo als halte internationale trein'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.