Fractienieuwsbrief Nieuwjaar 2024

Januari 2024

Beste leden,

We zijn in 2023 door een actief jaar gegaan…de landelijke verkiezingen hebben impact gehad. We leven ineen stad waar mooie dingen gebeuren maar we ook geconfronteerd worden met vluchtelingen, problematiek omtrent huisvesting in het algemeen en dakloosheid, armoede en energievraagstukken. Veel maatschappelijke problemen gaan niet aan ons blikveld voorbij. Toch zijn we dit jaar hoopvol begonnen zijn als fractie begonnen met de tekst:

Zie ik maak iets nieuws, nu zal het uitspruiten, zult gij er geen acht op slaan. Ja ik zal een weg in de woestijn maken en rivieren in de wildernis. - Jesaja 43:19

Een bemoedigende tekst die aangeeft dat we open mogen staan voor het onverwachte en we met de hulp van de Here politiek mogen bedrijven als christenen in deze maatschappij. En daar kleine en soms grotere verschillen mogen maken.

We delen graag iets van onze activiteiten voor de raad van Almelo. Uiteraard zijn daar de wekelijkse raadsvergaderingen niet in meegenomen maar u kan gerust eens een raadvergadering bijwonen of bekijken op de website van de gemeente Almelo

• Begroting 2023: De gemeenteraad van Almelo heeft op 10 november 2022 de begroting voor 2023 vastgesteld. De ChristenUnie Almelo heeft hieraan bijgedragen met hun schriftelijke en mondelinge inbreng ook hebben we De motie; Intensiveren van stimulans ”vergroenen” van wijken binnengehaald. Hierin wordt opgeroepen bestaande inactieven beter te communiceren en inzichtelijk te maken voor onze inwoners.
  • Regionale informatiebijeenkomst: In aanloop naar de Provinciale Staten en waterschapsverkiezingen organiseerde de ChristenUnie Almelo een regionale informatiebijeenkomst over het thema water en de rol van het waterschap in de regio. Hugo Tromp was de gastspreker. De avond werd goed bezocht.
  • Piet Adema bezoekt Almelose boeren: Demissionair minister van landbouw Piet Adema bracht een bezoek aan Almelo. Na een korte maar overheerlijke lunch en fotosessie bij Brownies&Downies is een werkbezoek afgelegd bij een aantal Almelose boeren. Daarin stond het gesprek centraal. Het bestuur dat dit had georganiseerd was vertegenwoordigd door Freek Nijhof en Annet ter Maat. Wouter Teeuw was gespreksleider en Elise Klaasen als fractievoorzitter was ook aanwezig.

Een korte maar overheerlijke lunch en fotosessie bij Brownies&Downies

Piet Adema in gesprek met de boeren

• Raadsleden Rita Tomas en Elise Klaasen en het bestuur namen diverse keren deel aan het Armoedepact. In het armoedepact werken diverse organisaties samen om mensen uit armoede te helpen. De Armeense kerk heeft haar deuren geopend voor een van de bijeenkomsten die regelmatig op diverse plekken in de stad gehouden worden zoals bijvoorbeeld bij de voedselbank. Wij werken hier met diverse partners samen en halen informatie op. De ChristenUnie heeft in januari een praktisch project voor Present gedaan en een mevr. geholpen haar huis op te ruimen in samenwerking met Zorgaccent. Sociale partners zoals o.a. Huis van Lydia en Ezra en het Leger des Heils zijn belangrijk om te weten wat er speelt in de stad.
  • Gesprekken met landelijke en Europese politici. Elise Klaasen heeft gesproken met Don Ceder (2­e kamerlid) en Anja Haga(Europarlementariër) en aandacht gevraagd omtrent de Armeense kwestie in Azerbeidzjan. Dit omdat vele inwoners uit de Armeense gemeenschap hier sterk in meeleven vanwege hun connectie en familiebanden met Armenië. Vrijdag presenteert Anja Haga het Europese verkiezingsprogramma in de Armeense kerk te Almelo. Wij zijn erg blij dat dat daar mag plaatsvinden. Rita Tomas en Elise Klaasen zitten in het veelkleurig netwerk van de landelijke
  • Deelname Euregioraad: Elise Klaasen neemt samen met CDA-raadslid Sandra van Dorsten deel aan de Euregioraad en maakt zich daar hard voor samenwerking over grenzen heen. We wonen in een grensregio met Duitsland Veelal zijn zij vertegenwoordigers voor de gemeente Almelo in de Fraction ohne Grenze. Onderwerpen die aan de orde komen zijn waterkwaliteit, ziekenhuiszorg over en weer, werkgelegenheid, Interregprojecten, brandweer en luchtruim etc.
  • Diverse moties van de Christen Unie van de Begroting 2022 kwamen in 2023 concreet tot uitvoering. Zoals de Inclusieve speeltuin! Een speeltuin in het Nijrees, een speeltuin in de Schelfhorst in aanbouw en in de Windmolenbroek stadium planvorming. Mooi om te zien dat moties concreet worden. Ook de motie “Meer muziek in de klas” is in september met muzieklessen op alle basisscholen van Almelo van start gegaan. Met een ruim aantal uren per school wordt het muziek ABC in samenwerking met Kaliber en de KEPA gerealiseerd.
  • Ook de green Wall op XL 1 is in aanbouw.

En dan verder in Almelo.

Arjen Gerritsen heeft op 1 november 2023 afscheid genomen als burgemeester van Almelo. Hij is vertrokken om commissaris van de Koning in de provincie Flevoland te worden. Mirjam van 't Veld is aangesteld als waarnemend burgemeester van Almelo. Elise Klaasen zat en zit in de vertrouwenscommissie burgemeester en was actief betrokken bij de sollicitatieprocedure van de interim-burgemeester die begon op 1 november 2023. Mirjam van Veld zal naar verwachting tot juni 2024 actief blijven als waarnemend burgemeester van Almelo. Nu neemt Elise Klaasen namens de Christen Unie deel aan de vertrouwenscommissie die op zoek gaat naar een nieuwe burgemeester. Een intensief maar boeiend proces in samenspraak met bewoners van

We zien kansen om ons bereik te vergroten, dat doen we op o.a. de volgende manieren:

Social media: De ChristenUnie Almelo kan social media gebruiken om hun boodschap te verspreiden en meer mensen te bereiken. Door regelmatig te posten en interactie aan te gaan met volgers, kan de partij een groter publiek bereiken. Volgt u ons al op facebook of Instagram? Jeanet Buikema gaat de website verzorgen en Marianne Luiten gaat zich inzetten voor social media. We zijn erg blij met deze dames die dat willen gaan doen

Lokale evenementen: De ChristenUnie Almelo kan deelnemen aan lokale evenementen en beurzen om zichzelf te promoten en meer bekendheid te genereren. Dit kan bijvoorbeeld door het uitdelen van flyers of het organiseren van een informatiestand. We zoeken nog mensen die het leuk vinden om hier mee te helpen als dat aan de orde is. We gaan ook regelmatig vuilprikken in de stad om zichtbaar bij te dragen aan een schonere wereld. Nodigt u de Christen Unie ook uit op uw evenement of concert?

Samenwerkingen en gebed: De ChristenUnie Almelo kan samenwerken met andere lokale organisaties om hun boodschap te verspreiden en meer mensen te bereiken. Dit kan door ons uit te nodigen op gospelconcerten of evenementen of het delen van elkaars berichten op social media. Ook is u gebed onmisbaar. We bedrijven politiek vanuit onze Christelijke identiteit.

Trainingen en opleiding/netwerk: We gaan als team diverse trainingen doen omdat we ons willen bekwamen. Elise gaat de fractievoorzitterstraining doen in Amersfoort op het partijbureau. We gaan een team training doen waarin onze rol en samenwerking als fractie wordt versterkt. De raadsleden Rita Tomas raadsvolger, Reijer Copier en fractievrijwilliger Niels de Ruiter nemen hier aan deel. Het partijbureau verzorgt deze training.

Wij wensen u namens de ChristenUnie Gods zegen toe in 2024!

Met vriendelijke groeten:
 Elise Klaasen mede namens de fractie.

Fractievoorzitter/raadslid gemeente Almelo

Euregio bestuurslid/raadslid ChristenUnie Almelo