Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Fractienieuwsbrief Kerst 2014

Beste ##firstname## ##insertion## ##lastname##,

De donkere dagen van december zijn een goed moment om terug te blikken op het bijna afgelopen jaar. Als ChristenUnie-fractie doen we dat met dankbaarheid. Na de gemeenteraadsverkiezingen zag de ChristenUnie in Almelo haar zetelaantal verdubbelen. Met twee zetels maakten we ons sterk voor uiteenlopende onderwerpen: van zorg voor chronisch zieken tot het karakter van de binnenstad. En van winkeltijden tot rechten van minderheden. In deze nieuwsbrief geven wij u een kort overzicht van wat we gedaan hebben in 2014. Daarbij wensen we u gezegende Kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar!

Met een hartelijke groet,

Wouter Teeuw, Michiel van Heek (raadsleden)
Reijer Copier, Meindert Dijkstra (fractieondersteuning)

Heeft u vragen of opmerkingen aan de fractie, dan kunt u gewoon een "reply" op deze nieuwsbrief sturen.

Koopzondagen

Het begon met onze vraag aan de wethouder, over een paar supermarkten die tegen de regels in op iedere zondag open gingen. Gevolg was een felle, wekenlange discussie over winkeltijden. De ChristenUnie kon de komst van meer koopzondagen niet tegenhouden. We hebben mogelijk wel "nog erger" weten te voorkomen. Bovendien hebben we bereikt dat er op zondagochtend niet meer betaald hoeft te worden voor parkeren. Een uitkomst voor kerkgangers die aangewezen zijn op de auto.

Vragen over schofferen verordening winkeltijden

Brutaal gedrag loont nog steeds

Eindelijk gratis parkeren binnenstad op zondagochtend

Amendement CU en SP tegen uitbreiding koopzondagen haalt het niet

Armeense genocide

In Almelo wonen duizenden Armeniërs. Kennen wij ze? Weten we dat er in Almelo meerdere Armeense kerken zijn, waaronder een van de grootste van Nederland? Zegt de datum 24 april ons iets? Wat weten we eigenlijk over de zogenaamde Armeense genocide, waar recent in Almelo zoveel ophef over was?

Tweede Kamerlid Joël Voordewind bij onthulling Almelo's monument

Vragen over demonstratie in Almelo tegen het Armeense genocidemonument

Bibliotheek start dialoog over Armeense genocide

Bibliotheek neemt levensverhaal Aurora Mardiganian in ontvangst

"Like" ons Facebook

Word vriend van de ChristenUnie door onze Facebook-pagina te "liken". Daarmee helpt u ons bekend te maken bij een groter publiek. En als u een foto op onze Facebook leuk vindt: klik op dat duimpje!

Bibliotheek Schelfhorst

Een laatste poging door de ChristenUnie om het bibliotheekfiliaal in de Schelfhorst open te houden, strandde. De 40.000 euro die nodig was kwam niet op tafel. CDA, PvdA, D66 en VVD stemden tegen.

Raad sluit bieb Schelfhorst

Bed, bad en brood

Fracties van de ChristenUnie in Twente vinden dat er niemand in Twente zonder bed, bad of brood mag zijn. Dat geldt ook voor kwetsbare inwoners zoals uitgeprocedeerde asielzoekers.

Schriftelijke vragen Bed, bad en brood

Stedelijk erfgoed

Wij hebben ons op diverse momenten ingezet voor stedelijk erfgoed en het historische karakter van de Almelose binnenstad. Stedelijk erfgoed maakt een stad uniek en zorgt dat mensen zich er thuis voelen.

Aandacht voor historische kwaliteit Grotestraat

Schriftelijke vragen over historische straatlantarens

Vervolgvragen over historische straatlantarens

Hergebruik stadhuis mooi voorbeeld van burgerparticipatie

Sociaal ondernemen

Met de Participatiewet zullen mensen met een arbeidsbeperking bij de gemeente aankloppen. De gemeente Almelo kan echter geen banen maken. Wat Almelo wèl kan doen is het stimuleren van bedrijven om sociaal te ondernemen.

Brede steun voor ChristenUnie moties

Tweede Kamerbezoek

Almelo had niet te klagen over aandacht vanuit de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie. Wij zijn dit jaar bezocht door maar liefst vier Kamerleden: Carola Schouten, Carla Dik, Joël Voordewind en Arie Slob.

Sturen vanuit een visie

De decentralisatie van WMO, Jeugdwet en Participatiewet was een van de belangrijkste dossiers dit jaar. De fractie van de ChristenUnie kan zich vinden in het beleid, maar vindt het teleurstellend dat het transformatieproces puur financieel wordt ingestoken.

Sturen vanuit visie of vanuit tekorten?

Bezuinigingen op chronisch zieken

Gemeenten hebben te maken met bezuinigingen. De wijze waarop de gemeente Almelo omgaat met chronisch zieken en gehandicapten is volgens de ChristenUnie echter niet zoals het hoort.

ChristenUnie wil helderheid over bezuiniging chronisch zieken en gehandicapten

Afscheid Jan Veenstra

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Jan Veenstra, jarenlang het gezicht van de ChristenUnie in Almelo, werd onlangs gehuldigd met een bronzen beeldje. Voor al zijn grondige raadswerk.

Bekijk de foto's op Facebook

Eerder dit jaar nam de gemeenteraad al met veel waardering afscheid van Jan Veenstra.

Lof voor Jan Veenstra bij afscheid

Provinciale verkiezingen 2015

Wist u dat Wouter Teeuw ook op de lijst staat voor de Statenverkiezingen in maart?

Jan Westert en Bert Boerman voeren lijst ChristenUnie Overijssel lijst aan

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief