Onveilige parkeergarages: investeren of sluiten?

betaald parkerenwoensdag 10 februari 2016 16:46

Gisteravond was de eerste raadsvergadering in Almelo waarin ChristenUnie-wethouder Alex Langius als portefeuillehouder optrad. Langius vroeg 1,6 miljoen euro van de gemeenteraad voor het brandveilig maken van met name parkeergarages. Dat geld heeft hij gekregen. In het debat vond Langius onder meer het ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek tegenover zich.

Hieronder de bijdrage van Michiel van Heek:

Het college vraagt anderhalf miljoen euro voor het brandveilig maken van parkeergarages. Brandveiligheid, een nobel doel. Toch vinden we dat net iets te gemakkelijk. Het gaat hier om kosten voor parkeergarages. Die zijn niet los te zien van het parkeerbeleid. De ChristenUnie vindt dat het parkeerbeleid kostendekkend moet zijn. De reden dat parkeren zo duur is in Almelo, is dat onze vele parkeergarages duur zijn in onderhoud. Veel van deze garages staan de helft van de tijd leeg. Moeten we nu dan investeren in hun brandveiligheid, of moeten we er gewoon een aantal sluiten?

Wij hadden verwacht dat onze dure parkeergarages al brandveilig waren. Maar nu blijkt dus dat er nog meer kosten gemaakt moeten worden. Daardoor zouden de parkeertarieven dus nog verder omhoog moeten. En dat is niet acceptabel. Uit alles blijkt dat het parkeren in Almelo eigenlijk al te duur is. Daarom vragen wij van het college een langere termijn visie. Binnen een termijn van 3 of 5 jaar moet er echt aan de kostenkant van het parkeerbeleid gesnoeid worden. Wat kan het college ons daarover toezeggen? Kortom, brandveiligheid: natuurlijk! Maar dan ook minder parkeergarages in Almelo?

Alex Langius antwoordde dat het eventueel sluiten van parkeergarages een optie is die bij de aanstaande behandeling van het parkeerbeleid aan de orde zal komen. Hier is het laatste woord dus nog niet over gesproken!