Motie ChristenUnie Statenfractie over XL business park

xl-bedrijvenpark_almelo 610x270maandag 06 juli 2015 22:43

Een motie van de fractie van de ChristenUnie in de Provinciale Staten over het XL businesspark te Almelo is met brede steun aangenomen. In de motie spreekt de ChristenUnie haar zorgen uit over de ontwikkelingen rond het bestuur van het regionaal bedrijventerrein bij Almelo.

De provincie Overijssel participeert daarin met de gemeenten Enschede, Hengelo, Borne en Almelo. Binnen het bestuur neemt de provincie een andere positie in dan de gemeenten, waar het gaat om het nemen van de verliezen op de grond. De provincie vind een lager uitgifte tempo gerechtvaardigd. Ook de afwenteleing van de verliezen op de grond is een gevaar. Zo langzamerhand lijkt het er op dat de gemeenten en de provincie tegenover elkaar komen te staan en de gezamenlijke opgave uit het oog wordt verloren. Binnen Provinciale Staten leidde dit tot tal van vragen over de governance en werd Gedeputeerde Staten kritisch bevraag, maar uiteindelijk bleek Gedeputeerde Staten niet de tegenstander, maar vraagt de gezamenlijke opgave van gemeenten en provincies om een helder signaal. Met de motie wordt die oproep uitgesproken. De lijn van het college van Gedeputeerde Staten wordt daarmee ondersteund.

Provinciale Staten

Reacties op 'Motie ChristenUnie Statenfractie over XL business park'