Schriftelijke vragen Bed bad en brood voor vreemdelingen

bed-bad-broodwoensdag 10 december 2014 22:01

Fracties van de ChristenUnie in Twente vinden dat er niemand in Twente zonder bed, bad of brood mag zijn. Dat geldt ook voor kwetsbare burgers zoals uitgeprocedeerde asielzoekers. De ChristenUnie fracties in Twente willen dan ook van de colleges van B&W weten of deze kwestie speelt in Twente en stellen daarom vragen.

Onlangs stelde het Europees comité voor Sociale Rechten dat illegale vreemdelingen bij de Nederlandse overheid aanspraak kunnen maken op kleding, eten en onderdak. De uitspraak van het comité heeft geen juridische status, maar er wordt wel gezag aan toegekend.

De zorg voor uitgeprocedeerde asielzoekers gaat de ChristenUnie aan het hart. Zo willen de ChristenUnie fracties weten of de colleges bereidheid zijn opvang te regelen als dat nodig is.

De ChristenUnie is begaan met het lot van vluchtelingen die vanwege oorlog, geweld of andere zaken in ons land een veilig onderkomen zoeken. Het grootste deel van hen is ondergebracht in opvanghuizen, maar een deel mist onderdak en zwerft op straat. Nu de winter nabij is, breekt voor daklozen een moeilijke tijd aan.

Zie bijlagen voor de vragen en de antwoorden. Uit de antwoorden blijkt dat de gemeente weet dat zij als centrumgemeente verplicht is tot het bieden van een bed-, bad- en broodvoorziening voor uitgeprocedeerde asielzoekers. In 2014 ging het om één volwassene die hier een beroep op heeft gedaan. Ons is gekend dat er meer gevallen zijn, zie ook hier.

2014_12_10 Bed bad brood vragen140,9 kBapplication/pdfdownload
Antwoord Schriftelijke vragen ChristenUnie over Bed, Bad en Brood voor vreemdelingen Uit5352261,8 kBapplication/pdfdownload
Opvang
Regio Oost