Bibliotheek start dialoog over Armeense genocide

verkochtezielenwoensdag 01 oktober 2014 11:59

In Almelo wonen duizenden Armeniërs. Kennen wij ze? Weten wij dat er in Almelo meerdere Armeense kerken zijn, waaronder één van de grootste van Nederland? Zegt de datum 24 april ons iets? Weten wij waarom de viering van deze datum voor dit volk in diaspora zo belangrijk is? Wat weten we eigenlijk over de zogenaamde Armeense genocide, waar recent in Almelo zoveel ophef over was?

Als fractie van de ChristenUnie hebben we geconstateerd dat er veel onwetendheid is onder de Almelose bevolking over Armeniërs en hun herkomst. Daar willen we wat aan doen. Op 9 oktober zullen twee boeken worden aangeboden aan de Bibliotheek in Almelo. Namens de ChristenUnie Almelo zal Wouter Teeuw het boek “Verkochte zielen” aanbieden. Dit is het (in 1918 verschenen) autobiografische verhaal van het Armeense meisje Aurora Mardiganian die op wonderbaarlijke wijze de genocide overleefde. Namens de Armeense stichting Hay Tad zal Massis Abrahamian het boek “De eerste holocaust” aanbieden. Dit is het aan de hand van interviews en onderzoekswerk (in 2005) door de journalist Robert Fisk opgetekende verhaal over de massamoord op de Armeniërs.

Door het aanbieden van deze boeken willen we bekendheid geven aan wat er leeft bij het Armeense deel van de Almelose samenleving, begrip vragen voor hun wens om de eigen geschiedenis te herdenken, en zo bijdragen aan verzoening tussen Almelose bevolkingsgroepen.

Hierbij nodigen we een ieder van harte uit aanwezig te zijn bij het aanbieden van deze boeken. De boeken zullen in ontvangst worden genomen door Bibliotheekdirecteur Gert-Jan Sweep. Het programma kent een muzikaal intermezzo en wordt afgesloten met een publiek debat onder leiding van Gert-Jan Sweep.

Locatie: Bibliotheekcafé De Meridiaan, Het Baken 3, Almelo.
Tijd: donderdag 9 oktober, inloop vanaf 19:45, programma start 20:00, einde 21:00.
Toegang gratis, consumpties voor eigen rekening.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht